بازدید رییس سازمان سینمایی از موسسه رسانه‌های تصویری و بنیاد فارابی

رییس سازمان سینمایی با حضور در موسسه رسانه های تصویری از آخرین فعالیت های انجام شده در زمینه VODو سینما سیار بازدید کرد.

به گزارشحوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی موسسه رسانه های تصویری، محمد مهدی حیدریان به همراه جمعی از مدیران سازمان سینمایی با حضور در موسسه رسانه های تصویری با سید مصطفی ابطحی مدیرعامل این موسسه دیدار و گفت وگو و از نزدیک از فعالیت های این موسسه در زمینه VOD و سینما سیار بازدید کرد.
 
حیدریان با تقدیر از زحمات انجام شده در موسسه رسانه های تصویری اظهار کرد: راه پیش در بخش VOD راهی طولانی تر و بسیار مثمرتر برای کل فعالیت های سینمایی بوده و نگاه من بیشتر به  این حوزه است و چشم امید را متوجه این VOD می کنم.

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: بازار اصلی صنعت تصویر که شعار ما تولید نهضت محتوا است اینجا بوده و لاغیر و الباقی بخش ها بازارک هایی است که باید تلاش کنند بخش VODرونق پیدا کند.

وی یادآور شد: سینماهای ما، سالن های ما و هر نوع عرضه دیگری که داریم مردم را علاقه مند می کنند که در این نوع محمل و راه های ارتباطی، آنچه که می خواهند پیدا و استفاده کنند لذا برنامه برای بخش VOD  بسیار مفصل است و باید با رعایت همه جوانب وایجاد تسهیلات برای کاربر به این مهم توجه ویژه داشت.
 
رییس سازمان سینمایی تاکید کرد: جلساتی را در هفته های آتی به ترتیب اولویت مسائل از جمله موانع قانونی در بخش VODبرگزار کنیم تا به موضوع حمایت ها برسیم و سازکار اجرایی تعیین شود.  

حیدریان گفت: در جلسات کاری آتی، بسته VODرا نهایی خواهیم کرد  و سیاست های کلی را متناسب با جهت این فعالیت ها و کم و کیف آن تدوین کنیم. در این دیدار سید مصطفی ابطحی مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری و آقایان منظری و رحمانی اقدم توضیحات مفصلی در خصوص VODو سینما سیار ارائه و سیاست های موسسه رسانه های تصویری در توسعه این دو هدف به انضمام حمایت از نمایش خانگی به عنوان یک رسانه مستقل پر مخاطب و تاثیر گذار را بیان کردند.

جلیل اکبری صحت مشاور رییس سازمان سینمایی و مدیرکل حوزه ریاست، رمضانعلی حیدری خلیلی معاون سازمان سینمایی و مجید مسچی مدیر عامل سینما شهر در این دیدار رییس سازمان سینمایی را همراهی می کردند.
 
بازدید محمدمهدی حیدریان از بنیاد سینمایی فارابی

«محمد مهدی حیدریان»، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی، ظهر دوشنبه ۲۸ فروردین ۹۶، از بنیاد سینمایی فارابی بازدید و با مدیران این بنیاد دیدار و گفت و گو کرد.
 
در این بازدید، «علیرضا رضاداد» مشاور ارشد رئيس سازمان سينمايى، «رمضانعلی حیدری خلیلی» معاون فناوري و توسعه و «جلیل اکبری‌صحت» مشاور رئیس سازمان و مدیرکل حوزه ریاست، رئیس سازمان سینمایی را همراهی می‌کردند.

در ابتدای جلسه مشترک رئیس سازمان سینمایی با مدیران بنیاد سینمایی فارابی، «علیرضا تابش»، مدیرعامل این بنیاد، ضمن خوشامدگویی و خیر مقدم به محمد مهدی حیدریان و همراهان گفت: مهندس حیدریان از السابقون مديريت سینمای  ایران هستند و از  بدو تأسیس بنیاد فارابی در دهه ٦٠ ، حضوری فعال در مديريت سینمای كشور داشته و تسلط کافی به اهداف، وظایف و چالش‌هاى نهادهاي سينمايي و اين بنیاد دارد. در مدت مسئولیتم در بنیاد فارابى هم در جلسات هیات امناء بنياد و هم در ساير ملاقات‌ها و نشست‌ها از تجربیات و مشورت‌هاي ایشان بهره‌مند شده‌ام.

وی به ظرفیت‌های نهادی بنیاد سينمايى فارابی اشاره کرد و افزود: طى قريب به سه سال اخير، با تحول در رويكردهاي بنياد، تلاش کرده‌ایم تا همسو با تحولات سينما و توفيقات سينماي ايران در سطح ملی و بین‌المللی، يار و همراه سينماگران باشيم.

تابش در ادامه گفت: رویکرد بنیاد در این مدت با نگاه تحول‌گرایانه بوده و خوشبختانه براي تحقق انضباط مالی اقدامات خوبي انجام شد.

وی افزود: در حوزه سينماي حرفه‌اي، مسئولیت سنگینی بر عهده بنیاد فارابي است كه با درک شرایط موجود توانستیم ضمن تعامل سازنده با خانه سينما و ساير موسسات سازمان سينمايي، مشاركت ديگر نهادهاي مؤثر سينمايي را نيز جلب كنيم و فارغ از جناح‌گرايي، چتر حمايت‌هاي بنياد فارابي را وسعت ببخشيم.

تابش در ادامه گفت: از سال گذشته چند سرفصل در حوزه تحول ساختار و نیروی انسانی بنیاد در طراحی کردیم که بخشی از آن اهداف محقق شده و بخشی نیز در دست اجرا است. بنیاد فارابی بیش از سی سال است که آغاز به کار کرده و در حوزه‌های ملی و بین‌المللی نیز بسیار اثرگذار بوده ولی متأسفانه در مقاطعي متناسب با تحولات سینمای جهان، نياز سينماي ايران را نتوانسته به خوبي پاسخ دهد و توان خود را در برخی از عرصه‌ها  به‌روز رسانی کند. در این دو سال تلاش کردیم با همدلی و هم فکری اصحاب نظر و با راه اندازی مجدد شورای پژوهشی بنیاد بتوانیم نقطه نظرات صاحب نظران را در تصمیم‌گیری‌های اخير، لحاظ کنیم.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه گفت: مدیریت جدید در این دو سال تلاش کرده تا متناسب با ظرفیتی که می‌توان برای سینمای ملی خلق کرد همدلانه و با مدارا کارهای را به سرانجام برسانند و به لحاظ کمی و كيفي نیز با همه كم مهری‌هایی که در این مدت به این بنیاد شد عملکرد قابل قبولي داشته و ضمن توفیقات بین‌المللی، 12 سیمرغ در جشنواره فیلم فجر سال ٩٥ به آثاری که بنیاد حمایت کرده بود تعلق گرفت. خوشبختانه آقاي حيدريان با نگاه تحول در سينما آمده است و در این مدت سعی کردیم دیدگاه تحول‌گرایانه ریاست جدید سازمان سینمایی از جمله مدیریت سینما در سطح کلان را  به اجرا درآوریم.

توفيقات سينماي ايران در افزايش مخاطب داخلي و حضور موفق جهاني در سینما را ارج مي‌گذاريم و اطمينان دارم با مدیریت متمرکز و همدلی میان جامعه اصناف سينماي ايران و نهادهای سینمایی می‌توان به برنامه‌ها و افق‌های مد نظر ریاست سازمان رسید. امیدوارم دوره جدید مدیریت سینما دوره پیشرفت، عملگرایی و هم افزایی باشد.

محمدمهدی حیدریان معاون وزير و رئيس سازمان سينمايي نیز در این جلسه با تقدیر از زحمات انجام شده در مدیریت کنونی بنیاد سینمایی فارابی گفت: تلاش‌هاي صورت گرفته در مسير تحول است اما با برنامه‌ريزي و اهداف بلند مدت بايد گام‌هاي تحول بلندتر برداشته شود.

وي ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی به عنوان شخصیت حقوقی از مؤثرترین اجزای ساختار سینما از بدو تأسیس تاکنون بوده و نقش بی‌بدیل و غیر قابل انکاری در سینمای کشور داشته است. کارهایی در فارابی صورت گرفته که مي‌توان گفت بدون آنها، سینما در چنین شرایطی نبود، عملکرد بنياد سينمايي فارابی باعث شد تا در سال‌هاي آغازين انقلاب صاحب سینما شویم که این یک اصل و اساس است.

بنیاد سینمایی فارابی و سایر مؤسسه‌های تابعه و ساختار سازمان سینمایی در صورتی که ثابت بمانند؛ یعنی اینکه عملکرد ما اشتباه بوده و آن مؤسسه مؤثر نخواهد بود. هر کدام از این مجموعه‌ها چنانچه مدتی در حوزه وظایف و ساختاری که انجام می‌دهند ثابت باشند یقیناً ضعفی دارند، چرا که سینما یک امر ثابت نیست و اگر چنین نبود تاکنون مضمحل شده بود.

وی در ادامه گفت: سینما یک خاصیت ذاتی و توانایی درونی دارد و مرتب مشغول باز تولید و باز تعریف خود است و با مختصات جدید و متفاوت‌تر از قبل تعریف می‌شود و در جامعه به حیات خود ادامه می‌دهد و مانند خیلی از صنعت‌ها که ماندگاری آنها در نیازسازی است و به سرعت با توجه به ارتباطی که با مخاطبش برقرار می‌کند، نیازهای متفاوت و جدیدی را تعریف می‌کند و سپس دست به تأمین آن می‌زند.

به همین دلیل ساختارهایی که برای مدیریت سینما در نظر گرفته می‌شود هم باید درک کافی و هم عملکرد درستی وجود داشته باشد در غیر این صورت، در برخی از بخش‌ها دچار مشكل خواهیم شد و چون متصل به هم هستیم کل سینما دچار مشکل خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی افزود: به زعم من بنیاد سینمایی فارابی همچنان نقش حیاتی و جدی را باید ایفا کند و در حرکت رو به جلو و متناسب با حرکت جهانی سینما، تأثیرگذار باشد، به همین دلیل ضروري است با همکاری مدیران بنیاد و هماهنگ با سایر مؤسسات و بخش‌های سازمان سينمايي، مسئولیت بنیاد فارابي باز تعریف شود.

وی تأکید کرد: در بخش سینمای حرفه‌ای باید تلاش کنیم سینما را به جایگاهی برسانیم که حیات طبیعی و رو به جلو پیدا کند. ضعف اصلی سینما، گرفتار شدن در بن بست مرزها است. در حالی که سینما برای اینکه به پیشرفت‌های لازم برسد باید بین‌المللی شود. سینما اگر در منطقه خود گرفتار شود نه در محیط خود و نه در مخاطبین بالفعل سینما تأثیرگذار نخواهد بود. در اين مقطع، اصلی‌ترین ستون‌ها و بخش‌های ایجاد سینمای جدید و پویا بايد پي‌ريزي شود و در بیرون بردن سینما از بن بستی که در آن گرفتار است تلاش خواهيم كرد، بخش عمده‌ای از شناسایی راهکار و برنامه‌ریزی برای عبور سينماي حرفه‌اي از این وضعیت، بر عهده بنیاد فارابی خواهد بود.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگر سینمایی مطابق با استانداردهای تکنولوژیکی، زیبایی شناسانه و فرهنگ ملی داشته باشیم، خروج از اين بن‌بست آسان‌تر است پس باید در تعامل حرفه‌ای با سینمای دنیا و همکاری به شکل مشارکتی و همچنین استفاده از مزیت‌های یکدیگر در شبکه بین‌المللی تولید و پخش سینما قرار بگیریم.

حیدریان در ادامه گفت: جشنواره‌های بین المللی نباید مقصد فیلمسازان باشد بلكه معبر فيلمسازان براي ورود به بازارهاي جديد است؛ برای خروج از بن‌بست‌ها نیازمند حضور در جشنواره‌هاي جهانی هستيم، ولی با این هدف که حضور در جشنواره باید به عنوان یک معبر و ایستگاه بین راه که باید از آن عبور کنیم تلقی شود که در ادامه به حضور در بازار و دیده شدن توسط مردم دنیا منتهی شود. جشنواره‌ها به عنوان وسیله کمک می‌کنند تا به هدف مورد نظر-یعنی گرفتن سهم بيشتر از نیاز تصویری دنیا- برسیم.

بنیاد فارابی نیز با تعریف هدف و بعد استخراج برنامه و پروژه‌هایی که خواهد داشت از همین جمله «گرفتن سهم از نیاز تصویری دنیا» آغاز مي‌کند و از این پس هر فعالیتی پیش از آنکه در بخش سینمای حرفه‌ای عملیاتی شود باید با اين رويكرد در بنیاد فارابی بررسی شود.

وی با اشاره به ضرورت همگرايي مؤسسات سينمايي افزود: اگر بنياد فارابي نسبت خودش را با انجمن سينماي جوانان، يا سينماشهر، يا مدرسه ملی سینما یا مؤسسه رسانه‌های تصویری و سایر موسسه‌ها نتوانست تعریف ارگانیک کند پس در مي‌يابيم كه برنامه‌ریزی انجام شده دارای نقص و اشکال است. ما در این دوره سعی می‌کنیم به این سمت حرکت کنیم که هر برنامه‌ای توسط یکی از مؤسسه و سازمان‌ها ترسیم شد حتماً متناسب با هدف مورد نظر گنجانده شود و بعد نسبت آن با سایر مؤسسات سازمان سينمايي استخراج شود.

حيدريان توانمند سازي بخش خصوصي در سينما را جزو اولويت‌هاي اين سازمان برشمرد و ادامه داد: سازمان سینمایی خود را مکلف مي‌داند تا هر زمانی که بخش خصوصی نیازمند است و ضعفی از خود نشان می‌دهد اقدام به برطرف کردن آن کند و بر توانمند کردن آن بخش کوشا باشد؛ چرا که سازمان سینمایی و مؤسسه‌های تابعه متولی برخی امور هستد نه متصدی آن. برای رسیدن به سینمای حرفه‌ای باید ساختار صنفی، حرفه‌ای شود. سینمای حرفه‌ای در دنیا معمولاً توسط مؤسسات و شخصیت‌های حقوقی اداره می‌شود که دارای دو ویژگی توانایی و مسئولیت‌پذیری هستند.

حیدریان بر جایگاه بنیاد سینمایی فارابی در حمايت و راهبري سينماي حرفه‌اي تأکید کرد و افزود: نقش بنیاد سینمایی فارابی در جهت كمك به استقرار سینمای حرفه‌ای در بخش خصوصی در نسبت با گذشته باید پر رنگ‌تر شود، همچنین بنیاد فارابي در شناسایی بخش خصوصی توانمند و حمایت از آن ایفای نقش مي‌کند و نیز برای موفقیت بخش خصوصی سينما تلاش بیشتری خواهد شد.

در این جلسه «علیرضا رضاداد» دبیر سي‌اُمين جشنواره بين‌المللي فیلم‌های کودکان و نوجوانان، «رمضانعلی حیدری‌خلیلی» معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، «جلیل اکبری صحت» مشاور رئیس سازمان و مدیرکل حوزه ریاست سازمان سینمایی، «مهدی پیماندار» خزانه‌دار بنیاد سینمایی فارابی، «مسعود احمدیان» معاون فرهنگی و پژوهشی، «امیر اسفندیاری» معاون بین‌الملل، «محسن شمس» معاون بازرگانی و پشتیبانی تولید، «محمدرسول صادقی» مشاور مدیرعامل و مدیر روابط‌عمومی، «محمدحسن مهدویان» مدیر امور اداری، «ناصر باکیده» مدیر دفتر امور جشنواره‌ها، «رضا آژ» مدیر تشریفات و امور رفاهی، «مهدی شکری‌آذر» مدیر فن‌آوری اطلاعات و «سعید افراسیابی» مدیر بخش آموزش بنیاد سینمایی فارابی حضور داشتند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار