ساخت ربات تعادلی با قابلیت بازگشت به حالت اولیه برای نخستین بار در کشور

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برای اولین بار در کشور ربات تعادلی با قابلیت بازگشت به حالت اولیه ساختند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ بابک محمدیان، دانشجوی دکتری برق - کنترل از اعضای تیم سازنده‌ی این ربات گفت: ربات تعادلی با هدف حفظ تعادل در راستای عمود، زاویه‌ی نود درجه، ساخته شده است که وقتی ربات از حالت تعادل خارج می‌شود، سیگنال‌های کنترلی به چرخ‌ها ارسال شده و با تنظیم سرعت چرخ‌ها در جهت انحراف حرکت و تعادل خود را حفظ می‌کند.
 
ساخت ربات تعادلی با قابلیت بازگشت به حالت اولیه برای نخستین بار در کشور 

بابک محمدیان اضافه کرد: نمونه‌ی تجاری این ربات، ربات سگوی، segway، است که در نمونه‌های قبلی که روی دو چرخ حرکت می‌کردند، مساله تغییر حالت از تعادل به ناپایداری مطرح نبود، اما در مدل دوم این نوع ربات‌ها، گاهی با تغییر حالت، ربات دچار بی تعادل می‌شد و قادر به بازگشت به حالت قبلی خود نبود، اما با نوع آوری این تیم این مشکل برطرف شد.

وی افزود: در نمونه جدید با کمک گرفتن از دو بازو، ربات قادر به بازگشت به حالت تعادلی قبلی خود خواهد بود که این توانمندی به مزیت های این ربات افزوده است.

محمدیان گفت: از این ربات در سیستم های حمل و نقل، شناسایی موارد نظامی، جابجایی افراد در محیط های اداری، نیروهای پلیس، افراد سالمند، معلولین و حمل اشیا از پله استفاده می‌شود.
 
 
وی قابلیت انعطاف پذیری بالا، ایجاد نکردن آلودگی صوتی و زیست محیطی را از ویژگی‌های این ربات تعادلی بیان کرد.

به گفته‌ محمدیان یکی از اعضای تیم سازنده‌ این ربات، نمونه‌های خارجی این محصول از تولیدات شرکت های جنرال موتور آمریکا و تویاتای ژاپن است که در صورت حمایت های لازم می‌توان با هزینه‌ بسیار کمتر این محصول کاربردی را در کشور تولید و روانه‌ی بازار کرد.

انتهای پیام/ک
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار