نویسندگان با سینماگران هم كلام نیستند

حامد عنقا، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌كننده، فرهنگِ شكل نگرفته در جامعه را دلیل اقبال كم سینماگران از اقتباس ادبی در آثارشان می‌داند.

نقا:نویسندگان با سینماگران هم كلام نیستند/ برخی وارد میدان شوند و جو را بشكنندبه گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حامد عنقا، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌كننده، فرهنگِ شكل نگرفته در جامعه را دلیل اقبال كم سینماگران از اقتباس ادبی در آثارشان می‌داند و معتقد است باید برخی وارد میدان شوند تا این جو شكسته شود.
 
این نویسنده در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری در توضیح بیشتر همین بحث خاطرنشان كرد: این اتفاق می‌تواند چند دلیل مختلف داشته باشد. یكی اینكه در جامعه ما یك بخش شبه روشن فكری اتفاق افتاده است. بخشی دیگر از این اتفاق این است كه برخی كتاب‌های ما كه هم پتانسیل فرهنگی خوبی دارند و هم اینكه صاحب ارزش‌اند، متاسفانه هیچ هم‌كلامی درستی میان تهیه‌كنندگان، كارگردانان و نویسندگان كتاب‌ها اتفاق نیفتاده است؛ كمااینكه نمونه‌هایی هم از این قبیل داشتیم كه توانستند موفق شوند اما این اتفاق خیلی كم رخ می‌دهد.
 
وی همچنین تصریح كرد: متاسفانه در این زمینه نویسندگان فكر می‌كنند هرآنچه در كتابشان است باید به تصویر تبدیل شود؛ در حالی كه این نوع نگاه درست نیست و برای جذابیت كارای نمایشی لازم است برخی جاها تغییر كند. من خودم هم یك كتاب در دست داشتم كه می‌خواستم آن را به فیلم تبدیل كنم اما متاسفانه نویسنده آن‌قدر روی بخش‌هایی از كتابش تعصب داشت كه من فكر كردم اگر این اتفاق بیفتد واقعا كار جذابیتی نخواهد داشت، به نظرم این فرهنگ هنوز شكل نگرفته و این هم‌كلامی و درك هنوز اتفاق نیفتاده است. تازمانی هم كه این هم‌كلامی نباشد هیچ پیشنهادی نمی‌شود ارائه داد مگر اینكه برخی وارد میدان شده و این جو شكسته شود.
 
عنقا در ادامه این گفت‌و‌گو درباره اینكه چرا سازندگان آثار دفاع مقدس كمتر به سراغ خاطره‌نگاری در آثارشان می‌روند، گفت: به نظرم در رابطه با این موضوع هم همین مشكلات وجود دارد؛ منهای اینكه همیشه ما در سینما این توهم را داریم كه خودمان بهتر می‌توانیم قصه طراحی كنیم. در اینجا هم همین‌طور است و هیچ فرقی ندارد، البته در این زمینه نمونه‌هایی مثل «اتوبوس شب» آقای كیومرث پوراحمد و حبیب احمدزاده داشتیم كه موفق بودند و همكاری داشتند اما در كل نمی‌شود ادبیات را در سینمایمان پیدا كرد.
 
نویسنده مجموعه‌های «قلب یخی»، «تنهایی لیلا»، «نردبام آسمان» و ... درباره جدیدترین اثرش اعلام كرد: همچنان مشغول آماده سازی سریال «پیكسل» هستم و مراحل پایانی تولیدش را می‌گذراند. در بخش سینما هم فعلا كار جدیدی ندارم. 
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.