کرمانشاه؛

نخود کرمانشاه در جایگاه اول کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه یکی از قطب‌های کشور از نظر تولید محصولات دامی است.

به گزارش گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛ خسرو شهبازی در مراسم اختتامیه برنامه جامع آموزش توسعه محتوای الکترونیکی در حوزه کشاورزی که امروز (31 فروردین) در جهاددانشگاهی کرمانشاه برگزار شد، میزان تولیدات کشاورزی استان را 4.6 میلیون تن دانست و افزود: مساحت کل اراضی کشاورزی استان 906 هزار هکتار است.

شهبازی رتبه استان کرمانشاه را از نظر تولید نخود در کشور اول دانست و افزود: این استان از نظر تولید و عملکرد ذرت رتبه دوم، عملکرد چغندر قند رتبه سوم، تولید جو رتبه دوم  و از نظر تولید کلزا و گوجه فرنگی نیز رتبه هفتم کشور را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه سطح باغات استان کرمانشاه را 35 هزار هکتار دانست و افزود: سالانه 260 هزار تن محصولات باغی در این استان تولید می‌شود.

وی در ادامه استان کرمانشاه را نظر تولید محصولات دامی یکی از قطب‌های کشور برشمرد و افزود: استان کرمانشاه به لحاظ پرورش گوسفند نژاد سنجابی در کشور شاخص است.

شهبازی در ادامه اشاره‌ای هم به فرصتهای بخش کشاورزی در استان داشت و افزود: این استان از نظر برخورداری از بازارچه‌های مرزی با داشتن شش بازارچه موقعیت ممتازی در کشور دارد.

شهبازی متوسط بارندگی استان را 480 میلیمتر اعلام کرد و افزود: متوسط بارندگی استان از متوسط کشوری بالاتر است.

شهبازی ادامه داد: استان کرمانشاه از نظر برخورداری از منابع آبی دارای ظرفیت‌های منحصر به فردی بوده و وجود نیروی انسانی جوان از دیگر ظرفیت‌های آن است. 

وجود سدهای متعدد، واحدهای مدرن دام و طیور، وجود نژادهای خوب مثل نژاد گوسفند سنجابی و اسب کرد و وجود کارخانجات خوراک دام از مزیت‌های استان در بخش کشاورزی بود که شهبازی به آنها اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه استان کرمانشاه را دارای اقلیم‌های مختلف دانست و افزود: در این استان تمامی اقلیم‌ها از سردسیری گرفته تا معتدل و حتی گرمسیری را داریم.

شهبازی در ادامه پایین بودن سطح بهره وری و نبود بازار عرضه محصولات کشاورزی و میوه و تره بار را از نقاط ضعف استان در حوزه کشاورزی برشمرد.

شهبازی توسعه گلخانه‌ها، هدایت کشت شیرین بیان از دیم به صورت زراعت و ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی تکمیلی مرتبط با آن، مورد توجه قرار دادن نخود با توجه به تولید سالانه 80 هزارتنی آن و نداشتن امکانات و صنایع فرآوری آن، ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی حبوبات، توسعه کشت کلزا با توجه به نیاز دولت به واردات روغن و... را از اولویتهای کشاورزی استان در راستای توسعه عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به شناسایی 1200 گونه گیاهی در استان افزود: 208 گونه این گیاهان دارویی بوده و این مهم ضروت برنامه‌ریزی برای ایجاد واحدهای فرآوری را نشان می دهد.

شهبازی سپس انتقال دانش فنی را در راستای برداشتن گام‌های مفید در حوزه کشاورزی در استان حائز اهمیت دانست و افزود: نیازمند وارد کردن تکنولوژی کاشت، داشت و برداشت در بخش کشاورزی هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ابراز امیدواری کرد: همکاری ایران با مراکز بین‌المللی مثل جایکا و ایکاردا بتواند در توسعه بخش کشاورزی در کشور و به ویژه استان کرمانشاه مثمر باشد. 

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار