جهانگيری در مذاكرات مشترک ايران و گرجستان:

تهران آمادگی فعال سازی كریدور ترانزیتی خلیج فارس ـ دریای سیاه را دارد

معاون اول رییس جمهور گفت: اشتراكات فراوانی میان دو ملت ایران و گرجستان وجود دارد كه بستر مناسبی برای توسعه ی همكاری های تهران ـ تفلیس است.

تهران آمادگی فعال سازی كریدور ترانزیتی خلیج فارس ـ دریای سیاه را داردبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (شنبه) در مذاكرات مشترک هیات های عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران و گرجستان، اظهار داشت: ایران از نخستین كشورهایی بود كه استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت و در تمام فراز و نشیب های سیاسی از استقلال این كشور حمایت كرد.
 
وی همچنین با اشاره به از سرگیری كار كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی دو كشور كه دو سال قبل پس از وقفه ای طولانی انجام شد،‌تصریح كرد: آغاز به كار مجدد این كمیسیون نقطه ی شروع جدیدی برای توسعه ی همكاری های ایران و گرجستان بود كه منجر به توافقات خوبی میان دو كشور شد كه برخی از این توافقات اجرایی شده و مابقی توافقات نیز باید در دستور كار اجرا قرار گیرد.
 
معاون اول رییس جمهور ادامه داد: كمیسیون مشترك اقتصادی همكاری های دو كشور، نقشه ی راه روابط اقتصادی و توسعه ی همكاری ها را ترسیم می كند و وزارتخانه ها و دستگاه های ذیربط دو كشور باید از طریق ارتباط و هماهنگی با همتایان خود، روند اجرای برنامه ها را دنبال كنند.
 
جهانگیری یكی از زمینه های اصلی همكاری میان ایران و گرجستان را ترانزیت كالا دانست و از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای فعال كردن و راه اندازی كریدور ترانزیتی خلیج فارس ـ دریای سیاه میان دو كشور خبر داد.

وی اضافه كرد: مسئولین دو كشور تا كنون چند دور مذاكره در خصوص این كریدور داشته اند كه باید روند این مذاكرات سرعت بیشتری پیدا كند.

جهانگیری همچنین با اشاره به برخی مشكلات و موانع بر سر راه فعالیت رانندگان ترانزیتی كه از مسیرهای مختلف از ایران به گرجستان سفر می كنند، گفت: انتظار داریم وزارت اقتصاد گرجستان و وزارت راه و شهرسازی ایران زمینه ی فعالیت برای رانندگان ترانزیتی میان دو كشور را تسهیل كنند تا با رفع این موانع شاهد توسعه ی مبادلات تجاری میان دو كشور باشیم.

معاون اول رییس جمهور تصریح كرد: البته برای افزایش مبادلات تجاری و گسترش مناسبات اقتصادی نیازمند تكمیل زیرساخت ها هستیم اما نباید كارها تا زمان تكمیل زیرساخت ها متوقف شود و باید برای فعالیت و توسعه ی همكاری های اقتصادی گام برداریم.

وی با بیان اینكه احداث مسیر ترانزیتی خلیج فارس تا دریای سیاه هم از نظر زمان و هم از نظر هزینه مقرون به صرفه است، گفت: كشورهای بزرگی مانند چین، هند و مالزی كه حجم زیادی از كالا را صادر می كنند تمایل دارند از این مسیر جایگزین استفاده كنند.

جهانگیری ادامه داد: افزایش مبادلات دو كشور توسعه ی همكاری های گمركی را بیش از پیش ضروری می كند و باید دو كشور برای تسهیل در تبادلات اسناد لازم را تهیه و امضا كنند.

معاون اول رییس جمهور از نشست چهار جانبه ی ایران، گرجستان، روسیه و ارمنستان برای تبادل برق بعنوان یكی از راه های توسعه ی همكاری های منطقه ای یاد كرد و گفت: ایران از این طرح حمایت می كند و معتقدیم ظرفیت های موجود در این كشورها می تواند مكمل یكدیگر باشد و منافع همه را تامین كند.

وی اظهار داشت: گرجستان دارای منابع آبی و بادی و موقعیت جغرافیایی ممتازی است و می تواند با اتكای به این منابع تولید برق خود را افزایش دهد. ایران نیز می تواند دانش و تجربه ی خود در زمینه ی سد سازی و ساخت توربین را به گرجستان منتقل كند. خوشبختانه توربین های تولید شده در ایران از نظر كیفیت قابل رقابت با محصولات بهترین شركت های دنیا است. همچنین آمادگی داریم برق تولیدی گرجستان را به كشورهای نیازمند اطراف ایران صادر كنیم.

جهانگیری با تاكید بر اینكه همكاری های بانكی از پیشنیازهای اصلی همكاری در سایر بخش های اقتصادی است، به حضور و مذاكره مسئولان بانك مركزی كشور با مقامات گرجی اشاره كرد و گفت: این موضوع باید با جدیت دنبال شود و همكاری های بانكی سامان مناسبی بیابد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینكه ایران در زمینه ی انرژی نیز آمادگی تامین گاز مورد نیاز گرجستان را دارد، گفت: ما می توانیم گاز را در مرز با آذربایجان یا ارمنستان تحویل گرجستان بدهیم و اخیراً محموله ی 4 میلیون متر مكعبی برای 4 ماه توافق شده است كه قطعاً اجرای آن نیازمند حل و فصل مسائل بانكی است.

وی خاطر نشان ساخت: شناخت دو كشور از ظرفیت های یكدیگر محدود است و باید با برگزاری نمایشگاه و همایش های تجاری اطلاعات خوبی در اختیار فعالان اقتصادی و تجار دو كشور قرار داد.
 
جهانگیری همچنین آمادگی سرمایه گذاری مشترك دو كشور برای تولید محصول و صادرات به بازارهای اروپایی را یادآور شد و گفت: دو كشور از ظرفیت خوبی در حوزه ی كشاورزی برخوردارند و ایران می تواند در حوزه ی نباتات، مبارزه با آفات، دامپزشكی، تولید سموم شیمیایی و داروهای دامی تجربیات خود را در اختیار طرف مقابل قرار دهد.

معاون اول رییس جمهور گفت: گرجستان در حال نوسازی است و ایران می تواند در تامین مصالح ساختمانی و سیمان كه بسیار توانمند است كمك قابل توجهی برای رفع نیازها انجام دهد.

وی لغو روادید میان دو كشور را موجب افزایش گردشگری توصیف كرد و با تاكید بر اینكه باید ساماندهی لازم برای برگزاری تورهای مشترك و سفر گردشگران دو كشور انجام شود، گفت: انتظار داریم گرجستان با توجه به حضور قابل توجه گردشگران ایران امور مربوط به آنان را تسهیل نمایند.
 
جهانگیری تاكید كرد: نقش اصلی همه مناسبات بخش خصوصی دو كشور است و دو دولت باید بسترساز توسعه ی همكاری بخش خصوصی باشند، در این زمینه لازم است ارتباط بین اتاق های بازرگانی بیشتر شود تا بخش خصوصی دو كشور بتواند به یكدیگر متصل شوند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به ظرفیت های خوب فرهنگی، علمی و دانشگاهی میان دو كشور بر استفاده از این ظرفیت ها برای توسعه ی فرهنگی تاكید كرد و گفت: ایران در زمینه ی علوم جدید و فناوری های نوین نظیر نانو پیشرفت های خوبی داشته و می تواند در این بخش به گرجستان كمك كند.

وی با تاكید بر مذاكره برای به ثمر رسیدن هرچه سریعتر توافقنامه معاضدت قضایی تصریح كرد: ما هیچ محدودیتی برای توسعه ی همكاری ها با گرجستان نداریم و امیدواریم این سفر نقطه ی عطفی در توسعه ی همكاری های سیاسی،‌اقتصادی و فرهنگی دو كشور باشد.

نخست وزیر گرجستان نیز در این دیدار، توسعه ی همكاری ها و گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران را یكی از مهمترین اولویت های سیاست خارجی گرجستان برشمرد و گفت: امسال بیست و پنجمین سالگرد برقراری روابط سیاسی دو كشور را جشن می گیریم.

گئورگی كویریكاشویلی با بیان اینكه دو كشور در همین مدت كوتاه از روابط دوستانه و صمیمانه ای برخوردار بوده اند، تصریح كرد: گرجستان از روند توسعه ی همكاری های تهران ـ تفلیس كه در سالهای اخیر شاهد آن بوده ایم استقبال می كند.
 
نخست وزیر گرجستان با یادآوری حضور خود در تهران در سال 2015 بعنوان وزیر اقتصاد این كشور خاطر نشان كرد: در سال 2015 كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی دو كشور برگزار شد و اهداف مهمی برای توسعه ی همكاری ها تدوین گردید و سفر فعلی من به تهران نیز در راستای اجرای اهداف گذشته و ترسیم اهداف جدید است.

گئورگی كویریكاشویلی با تاكید بر اینكه توسعه ی همكاری با كشور بزرگی مانند ایران از مهمترین اولویت های دولت گرجستان است، علاقمندی خود برای توسعه ی روابط در همه ی موضوعات مطرح شده در این نشست را اعلام كرد و گفت: اجرایی شدن این توافق ها می تواند منافع دو كشور را تامین كند.

وی با آمادگی كشورش برای امضای توافقنامه تجارت آزاد با ایران گفت: این موضوع باعث توسعه ی همكاری های اقتصادی و تجاری خواهد شد.

نخست وزیر گرجستان نیز همكاری های 4 كشور روسیه، گرجستان، ارمنستان و آذربایجان در زمینه ی برق را بسیار مهم خواند و گفت: كشورش در صورت اجرای طرح های جدید در حوزه ی برق خرید توربین های ساخت ایران را در دستور كار قرار خواهد داد.

گئورگی كویریكاشویلی با اشاره به موضوع انتقال گاز و كالا از طریق آذربایجان یا ارمنستان و حضور سرمایه گذاران ایرانی در حوزه ی كشاورزی، گفت: همه ی این طرح ها در حال اجرا است و باید برای تسریع در این بخش ها بیش از پیش تلاش كرد.

وی حضور گردشگران ایرانی در گرجستان را بسیار مهم خواند و گفت: آمادگی داریم تا زمینه ی اتصال شركت های ایرانی و شركت های گرجی در حوزه ی گردشگری را فراهم كنیم. در خصوص تسهیل امور مربوط به گردشگران ایرانی در مرزهای گرجستان نیز آمادگی داریم تا بهترین شرایط را برای حل مسائل فراهم كنیم زیرا ما برای میهمانانی كه از تمام دنیا بویژه ایران به كشور ما می آیند احترام بسیاری قائل هستیم.

نخست وزیر گرجستان با ابراز خرسندی از راه اندازی مركز مطالعات گرجی در دانشگاه تهران بر روابط نسل های جدید و حضور دانشجویان دو كشور در دانشگاه های یكدیگر استقبال كرد و گفت: روابط فرهنگی و آموزشی می تواند پایه های مناسبات فیمابین را مستحكم تر كند.

گئورگی كویریكاشویلی سپس از تلاش خود برای تسهیل در حكم و استرداد زندانیان ایرانی در گرجستان خبر داد و گفت: موضوع معاضدت قضایی در دستور كار این سفر است.

وی با اشاره به احداث پارك های صنعتی در كشورش گفت: صاحبان صنایع ایران می توانند با حضور در این پارك ها و همكاری مشترك، محصولات خود را به اروپا صادر كنند.

در این جلسه دكتر ربیعی وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی و رییس كمیسیون مشترك دو كشور با اشاره به برنامه ریزی برای برگزاری این كمیسیون پس از ده سال گفت: تلاش خواهیم كرد در این نشست در حوزه ی سرمایه گذاری و همكاری های بخش های خصوصی دو كشور همه ی موانع را مرتفع كنیم.

آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز با اشاره به مطالبی در خصوص كریدور خلیج فارس ـ دریای سیاه خواستار بازنگری در موافقت نامه های پیشین در حوزه ی حمل و نقل هوایی و حمل و نقل ریلی شد.

همچنین وزیر نیرو در این نشست خواستار استفاده از ظرفیت های موجود برای تبادل برق میان دو كشور شد و گفت: ایران آمادگی دارد برای انتقال آب در سریع ترین زمان توافق نامه های پیشین را اجرایی كند.

همچنین وزرای انرژی و اقتصاد و توسعه پایدار و نیز رییس راه آهن گرجستان در این نشست پیرامون توافق نامه های دو جانبه گزارش های خود را ارائه كردند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار