پزشکان از فرهنگ جنگ و جبهه دور شده‌اند/توانمندی‌های حوزه پدافند غیر عامل و مدیریت بحران تجمیع می‌شوند

رئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان نقش مهم عوامل انسانی در بروز برخی حوادث طبیعی مخرب، از تجمیع ظرفیت‌های حوزه‌های پدافند غیر عامل و مدیریت بحران برای کاهش تلفات حوادث و بلایا خبر داد.

توانمندی‌های حوزه پدافند غیر عامل و مدیریت بحران تجمیع می‌شوند
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در هشتمین کنگره بین المللی سلامت در حوادث و بلایا که در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، عنوان کرد: کشور درگیر حوادث و بلایای بسیاری بوده و است که با نگاهی به ۳۵ سال گذشته تاکنون به خوبی می توان تلفات ۸ سال دفاع مقدس، تلفات زلزله‌های گیلان، زنجان، بم، سیل ماسوله و گرگان و حتی موج طوفان ریزگرد‌ها را به خوبی لمس کرد، در حالی که صرف نظر از سایر مسائل، عامل تعداد زیادی از بلایای طبیعی و حوادث خود انسان‌ها بوده‌اند. 

وی با تاکید بر اینکه تاکنون صحبت‌های زیادی در خصوص نقش پیشگیری، آموزش و حتی اقدام در مواجهه با بحران‌ها مطرح شده است، افزود: اگر مسئولان و مردم مسائل تئوریک و تمام مباحث مفید مطرح شده را عملیاتی کنند، مرگ و میر ناشی از حوادث و بلایا هم کمتر می‌شود.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی کشور ادامه داد: متاسفانه در یکی از سیل‌های ویرانگری که اخیرا بسیاری از خانواده‌های کشورمان را داغدار کرد، عوامل انسانی نقش داشتند به گونه‌ای که در آنجا قطع بی‌رویه درختان و تخریب محیط زیست منجر به از بین رفتن سد و حصار طبیعی و ویرانی ده‌ها خانه و کاشانه شد، در حالی که در برخی استان‌ها برای احقاق توسعه پایدار اول به مسایل اقتصادی بیش از پیشگیری از تلفات حوادث و بلایا توجه می‌شود. 

وی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه پیشگیری از بروز حوادث و بلایا و مدیریت بحران در زمان وقوع بحران و مدیریت گرو‌های حاضر در صحنه حادثه، مساله‌ای حاکمیتی است نه جناحی یا گروهی، تاکید کرد: به همین منظور و با توجه به اینکه در اغلب موارد و در زمان وقوع حادثه، مدیریت بحران و هماهنگی تیم‌های کمک کننده در آن لحظه احساس می‌شود، برنامه جدیدی برای ساماندهی این وضع از سوی مجلس بلافاصله پس از انتخابات ریاست جمهوری اجرا می‌شود.

نوبخت ادامه داد: رهبر معظم انقلاب گفتند مملکتی زنده است که فرهنگ آن زنده باشد اما متاسفانه جامعه امروز از فرهنگ جبهه و جنگ دور شده است و در افراد جدیدی که از دانشکده پزشکی فارغ‌التحصیل می‌شوند این فرهنگ وجود ندارد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: تصمیمی اتخاذ شده تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری یکی از جلسات بهداشت و درمان را به این امر اختصاص دهیم که همه سازمان‌هایی که موازی‌کاری می‌کنند جمع شوند و در زیر لوای یک قانون قرار گیرند تا حوادث و بلایا کمتر شود.

وی گفت: نباید غافل از بیماری‌های مزمن شویم زیرا این بیماری‌ها جمع می‌شوند و ناگهان مثل کوه فرود می‌آیند حاشیه‌نشینی،‌اعتیاد از جمله آسیب‌های اجتماعی هستند که نباید از نظر دور بمانند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار