گیلان؛

آغاز کشت بادام زمینی در آستانه اشرفیه

کشت بادام زمینی در آستانه اشرفیه از امروز آغاز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه با اعلام این خبر گفت: حسین خانجانی، کشاورز اهل روستای نقره ده زودتر از دیگر کشاورزان آستانه ای کشت بادام زمینی را در 10 هکتار از مزارع خود آغاز کرده است.

محمدباقر قاسمپور با بیان اینکه با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی کشت بادام زمینی 10 زودتر از پارسال آغاز شد، افزود: پیش بینی می شود از هفته آخر مرداد برداشت این محصول در آستانه اشرفیه آغاز شود.

وی با بیان اینکه 4 هزار خانوار در بیش از 2 هزار و 500 هکتار از مزارع این شهرستان بادام کشت می کنند، اظهار داشت: کشاورزان آستانه ای سالانه بیش از 5 هزار تن بادام آجیلی به بازار عرضه می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه گفت: بارندگی های مرداد پارسال و همچنین آبگرفتگی مزارع آستانه اشرفیه سبب شد 20 درصد تولید این محصول کاهش یابد.

قاسمپور ایجاد ایستگاه تحقیقات بادام زمینی برای معرفی ارقام جدید، شناسایی و مبارزه با آفات و بیماری ها و ارائه روش های جدید کشت را از مهمترین نیازهای این شهرستان اعلام کرد و خواستار حمایت وزارت جهادکشاوزی برای احداث این ایستگاه شد.

وی تصریح کرد: بیش از 15 کیلومتر شبکه زهکش در مزارع بادام آستانه اشرفیه ایجاد  شده است.

آستانه اشرفیه به دلیل داشتن زمین های آبرفتی حاصلخیز ناشی از رسوب رودخانه سپیدرود قطب اول تولید بادام زمینی در ایران است.

90 درصد بادام زمینی کشور در این شهرستان تولید می شود.

در تالش، رودبار و لشت نشا هم به صورت پراکنده این محصول کشت می شود.

  سنتی بودن کشت، ورود بی رویه بادام های قاچاق بی کیفیت به بازار و نبود صنایع تبدیلی از مهمترین مشکلات بادامکاران آستانه ای است.

مصرف بادام زمینی برای پیشگیری ازبیماری های قلبی، عروقی، سرطان و آلزایمر موثر است.
 
 
انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.