یزد؛

انجمن چارسوق کویر اردکان سمن برگزیده ملی جشنواره سمن ها

انجمن چارسوق کویر اردکان به عنوان سمن برگزیده ملی در نخستین جشنواره سمن هاسین هشتم نوروز انتخاب شد.

فاطمه دانش یزدی مدیرکل میراث فرهنگی ؛ صنایع دستی و گردشگری استان درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ؛گفت: انجمن چارسوق کویر اردکان نیز به عنوان سمن برگزیده ملی در این جشنواره انتخاب شد که این موفقیت بزرگ را به اعضای این انجمن که در رونق گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی تلاش و همت کرده و زحمات زیادی را متحمل شده اند، تبریک می گویم امیدوارم این تقدیر سبب ایجاد انگیزه های جدید برای فعالیت های بیشتر دوستانمان در این انجمن باشد.

دانش یزدی افزود: سمن‌ها بعد از انقلاب با فراز و فرودهایی همراه بودند و اگرچه در برخی از دولت‌ها نگاه به سمن‌ها نگاه ارزشمندی بود و نهادهای اجتماعی و سمن‌ها در قانون جایگاه مناسبی داشتند، ولی در برخی از دولت‌ها این نگاه، چنان‌که باید، تقویت نشد.

 مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: سمن‌ها بازوان اجرایی افتخاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هستند؛ در گذشته برای این نهادهای اجتماعی نقش حداقلی را قائل بودیم، اما با برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته موانع حضور و مشارکت هر چه بیشتر سمن‌ها برطرف و نگاه به نهادهای اجتماعی و سمن‌ها در دولت یازدهم تقویت شد و خوشبختانه دولت یازدهم جایگاه سمن‌ها را به‌رسمیت شناخت و از ظرفیت آن‌ها در دولت استفاده می‌شود.

 همچنین رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به تدوین سیاست‌های کلی گردشگری اشاره کرد و افزود: این برنامه به‌نام سیاست‌های کلی گردشگری است، اما درواقع سیاست‌های میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی هم در این برنامه تدوین خواهد شد و آن را به‌ یک سند بالادستی تبدیل خواهد کرد؛درخواست من این است که سمن‌ها در تدوین سیاست‌های کلی گردشگری نیز با ما مشارکت داشته باشند.

 احمدی پور در ابتدای صحبت‌های خود در جشنواره سمن ها سین هشتم نوروز، از برگزاری اختتامیه این جشنواره ملی ابراز خرسندی کرد و بیان داشت:سازمان میراث‌فرهنگی خود را ملزم به حمایت از سمن‌ها و تشکل‌های مردمی می‌داند و اعتقاد دارم باید از ظرفیت‌های سمن‌ها بیش‌ازپیش استفاده کرد و بخشی از تکالیفی که بر دوش دولت است باید با همکاری سمن‌ها انجام شود.

 جمعی از جوانان علاقمند تاریخ، فرهنگ و میراث فرهنگی اردکان در سال 1388 اقدام به ثبت انجمنی غیردولتی تحت پوشش سازمان ملی جوانان با عنوان انجمن چارسوق کویر جهت سازماندهی بهتر فعالیت های خویش در زمینه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نمودند.
 اساسنامه انجمن در مهرماه 1388 به تصویب رسید و اعتبارنامه فعالیت آن نیز در تاریخ 29/7/1388 با شماره مجوز 4446/103004053 با محوریت فعالیت¬های تاریخی و حفظ آثار فرهنگی در محدوده جغرافیایی استانی با مرکزیت استان یزد، صادر گردید و بر اساس ماده 2 اساسنامه، انجمن چارسوق کویر، موسسه ای است غیردولتی، غیرتجاری، غیرانتفاعی و غیرسیاسی که در چارچوب اهداف و موضوعات مذکور در اساسنامه و رعایت قوانین و مقررات موضوعۀ کشور فعالیت می نماید.

 اختتامیه نخستین جشنواره ملی سمن‌ها، سین هشتم نوروزبا حضور  احمدی پور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و همچنین معاونان و مدیران‌کل سازمان میراث‌ فرهنگی و سمن‌ های فعال در محل سالن اجتماعات فجر سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور برگزار شد و از  برگزیدگان این سمن‌ها تقدیر شد.

انتهای پیام/ ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.