سلیمی در نشست خبری چهاردهمین دوره جشن خانه تئاتر:

شرایط مساعدی برای برگزاری جشن خانه تئاتر فراهم شود

نشست خبری چهاردهمین دوره جشن خانه تئاتر، به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئاتر و روز ملی تئاتر ایران برگزار شد.

شرایط مساعدی برای برگزاری جشن خانه تئاتر فراهم شود
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری چهاردهمین دوره جشن خانه تئاتر، به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئاتر و روز ملی تئاتر ایران به دبیری سهراب سلیمی امروز ۶ اردیبهشت سال ۹۶ در سالن کنفرانس استاد امیرخانی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.  

در ابتدای نشست، سهراب سلیمی گفت: هرساله خانه تئاتر به مناسبت روز جهانی تئاتر و روز ملی تئاتر ایران که مصادف با هفتم فروردین بوده است، جشنی را برگزار می‌کند که از هفتم تا چهاردهم اردیبهشت ماه بر اساس روز و اهداف مشخص و تعریف شده، برگزار می‌شود. امیدوارم شرایط جوی بدی در فضای بیرونی جشن شکل نگیرد. تا سال گذشته تمام تمرکز ما بر خانه هنرمندان بود ولی در حال حاضر این گستردگی از خانه هنرمندان، توسعه یافته است.

وی پیرامون شرایط بیرونی مراسم اظهار داشت: شرایط بیرونی از انجمن‌های فعال تشکیل شده است که زمینه های ارتباطی با عوام مردم برقرار می‌کند. بیشترین تمرکز ما بر جشن و تعریف دقیق جشن است. جشن باید با هدف و محتوای جشن تعریف شود.

سلیمی در خصوص انجمن هایی که شرایط این جشن را بسترسازی می کنند، تصریح کرد: انجمن هایی که ما را حمایت می کنند عبارتند از: انجمن عروسکی، انجمن کودک و نوجوان، انجمن خیابانی-میدانی و انجمن آیینی. این انجمن ها بدون کوچکترین اغراقی، آیتم های بسیار متنوع و گسترده را برای علاقه مندان آماده کرده اند.

وی اظهار داشت: ما از دوستان هنرمند، شاهنامه خوان و کسانی که خیمه شب بازی به راه می اندازند، هم دعوت کرده ایم تا با امکاناتی که در اختیار گرفته ایم، مخاطبان را جذب کنند و در این جشن بدون کم و کاست شریک شوند. البته، تمام این برنامه ها با همین شرایط نیز در پردیس تئاتر خاوران برگزار می‌شود. به موازات آنها، گروه های کارناوالی زیادی هستند که کارهای نمایشی ما را انجام می دهند.

سلیمی در ادامه گفت: غرفه بعدی ما، غرفه کتاب است که دستاوردهای چاپی خانه کتاب را به مردم می دهد. ما در این غرفه، مسابقاتی هم برگزار می کنیم که از طرف شرکتی که ما را همراه می کند به برندگان مسابقات، بن هایی اهدا می کند تا بتوانند در این هفت روز هم کتاب بخرند و هم نمایش‌هایی تماشا کنند و این مسابقه توسط مجری برنامه صورت می‌گیرد.

وی در خصوص پیام روز جهانی تئاتر در این جشن بیان کرد: هر روز پیام جهانی تئاتر توسط هفت شخصیت هنری خوانده می‌شود و هر روز این پیام به گوش مردم می‌رسد. محدوده کارهای اجرایی کم است و دوساعت در هر روز برگزار می شود.
 
وی در ادامه درباره برنامه‌های پردیس تئاتر خاوران اظهار داشت: سیاه بازی، کارناوال های غول‌پیکر، گریم های کارناوالی و ... در استیج تئاتر خاوران برگزار می‌شود. گروه حرکت مراسم ما را از اولین روز تا آخرین روز با حرکات متنوع همراهی می‌کنند و هر روز نمایش های خیابانی و میدانی برگزار می‌کنند.

سلیمی درباره دیگر برنامه‌ها گفت: فاز درون سالن جشن، همکاری با انجمن صنفی گرافیست های ایران است که گالری‌ها و نمایشگاه ها را راه اندازی کرده‌اند و ۹۰ درصد آنها در حال حاضر آماده هستند.

در بخش نمایشگا‌ه‌ها، ما برای اولین بار در تئاتر ایران به پوسترهای ارزشمند دوره قاجار و پهلوی دست پیدا کرده‌ایم. بعد از آن، ما به دستاورد ۵ کارگردان به نام‌های حمید سمندیان، هما روستا، داوود رشیدی، جعفر والی و رکن الدین خسروی دست پیدا کرده‌ایم که نمونه‌هایی از کارهای اجرایی آن‌ها را شاهد هستیم.

سهراب سلیمی پیرامون انجمن های خانه تئاتر افزود: ۱۴ انجمن در خانه تئاتر وجود دارد و آنها به دستاورد عملکرد سالیانه می پردازند. تمرکز برنامه های جشن در خانه هنرمندان ایران، پارک لاله، پردیس تئاتر خاوران، تئاترشهر، میدان ولیعصر (عج) است. در زیرگذر مترو و میدان ولیعصر (عج) هم نمایشگاه عکس دایر است و در پارک لاله هم آثار میدانی و خیابانی برگزار می شود؛ چراکه محل تمرکز کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان است.

سهراب سلیمی، دبیر خانه تئاتر در پایان نشست در خصوص محیط خبری جشن تئاتر ایران گفت: ما در محیط خبری از جوانان دعوت کردیم که در رأس آن ها، احسان حاجی پور با تیم جوان خبری قابل قبول مستقر است. در تیم روابط عمومی، عکاسان، فیلمبرداران و خبرنگاران قرار دارند که در تمام هفت روز جشن خانه تئاتر در مراسم حضور دارند.  

مراسم چهاردهمین جشن خانه تئاتر به مناسبت روز جهانی تئاتر و روز ملی تئاتر ایران از پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان آغاز می شود و تا چهاردهم اردیبهشت ماه سال جاری ادامه دارد.
 
انتهای پیام/  
 
 
 
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار