اهواز؛

وجود بیش از یک هزار خانوار عشایری در شوش

فرماندار شوش گفت: یک هزار و ۲۰۰ خانوار با جمعیت ۶ هزار نفری عشایر دراین شهرستان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ رضا نجاتی ،فرماندار شوش اظهار کرد: جلساتی در خود چادرهای عشایر برگزار و اقداماتی را برای آنها برنامه ریزی کردیم. برای اعزام متخصص و آب عشایر نیز کارهایی را انجام دادیم.

وی افزود: یک هزار و ۲۰۰ خانوار با جمعیت ۶ هزار نفری عشایر در شهرستان شوش داریم.

فرماندار شوش تصریح کرد: برداشت آب از پای پل که یکی از مصوبات آبان ماه سال گذشته بوده که اجرایی شدن آن باید پیگیری شود. همچنین تسطیح اراضی ۲۵۰۰ هکتاری که انجام آن در جلسه شورای عشایری مقرر شده بود هم باید تسریع شود چون در حال حاضر تنها ۵۰ هکتار آنها تاکنون کشت شده است.

فرماندار شوشتر اظهار کرد: انقلاب مشروطه که پایه مدرنیته در ایران بود توسط عشایر بنیان گذاری شد. اما متاسفانه به آنها بها داده نمی شود به عنوان مثال طول دریاچه سد گتوند ۹۰ کیلومتر است که چراگاه های عشایر را از آنها گرفته و حتی مسیر تردد آنها را نیز مسدود کرد.

مصطفی سمالی افزود: عشایر در حال جابجایی هستند، پیش از اینکه مراتع را از دست بدهند باید  سکونتگاه های عشایری در جوار شهرهای عشایرنشین برای آنها در نظر بگیرید چون در آینده آنها یکجانشین می شوند.

وی تأکید کرد: باید پایگاه های امدادی را نیز در مسیر کوچ عشایر ساخت تا از حوادث احتمالی پیشگیری و ارائه خدمات در این زمینه انجام شود.


سرپرست اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان اظهار کرد: مدارس شبانه روزی عشایر استان خوزستان مایحتاج دانش آموزان خود را به صورت نسیه از اصناف خریداری می کنند و این باعث در خطر افتادن تغذیه آنها می شود.  

سیده فرانک موسوی افزود: باید در شورای امنیت غذایی این مشکل را حل کرد.
 
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.