زنحان؛

بهره برداری بی رویه از مراتع تهدیدی برای گونه‌های گیاهی استان

به دلیل بهره برداری نادرست از گیاهان مرتعی گیاه گاسنی در استان زنجان در معرض خطر قرار دارد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش منابع کشاورزی و طبیعی استان زنجان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ با اشاره به اینکه وسعت کل مراتع استان 910 هزار هکتار می باشد گفت: 7 درصد از این مراتع جزء مراتع خوب استان محسوب می شود؛ 60 درصد آن جزء مراتع متوسط ، و 33 درصد ما بقی جزء مراتع فقیر استان به شمار می آید.

دکتر مرادی افزود: در پی طرحی که از سوی مرکز تحقیقات منابع طبیعی ارائه شده کل تیپ گیاهی مراتع استان 8 نوع می باشد که به صورت یک نقشه جامع این تیپ بندی برای کل استان مشخص شده است.

وی در ادامه بیان کرد: دربهره برداری از منابع طبیعی استان ، جمع آوری منابع گیاهان دارویی یا سبزی های کوهی به 2 روش انجام می گیرد،یکی از این روش ها کشت این گیاهان به صورت روزمره است که در دنیا به این روش بیشتر توصیه شده و روش دوم برداشت از منابع طبیعی می باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش منابع کشاورزی و طبیعی استان زنجان با بیان اینکه یرای حفظ جرم پلاسم گیاهان مرتعی و انتقال این منابع گیاهی به نسل های آینده لازم است نکاتی رعایت شود، افزود:نباید گیاهان چند ساله مانند (آویشن) را از ریشه بکنیم و تا حدالامکان از اندام های هوایی آن هااستفاده کنیم و همچنین قبل از گلدهی و بذر دهی گیاه به هیچ عنوان بوته آن را از خاک جدا نکنیم.

دکتر مرادی در ادامه بیان کرد: به دلیل بهره برداری نادرست از گیاهان مرتعی هم اکنون چند گونه ی گیاهی در استان زنجان در معرض خطر قرار دارد مانند گاسنی که در شهرستان طارم و تهم به صورت نادرست بهره برداری شده است.

لازم به ذکر است 211 گونه ی گیاهی دارویی در استان وجود دارد که شامل : کاکوتی، آویشن، فستوکا، گاسنی ، بومادران و غیره می باشد.

انتهای پیام/ ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.