باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

کم و کاستی‌های جشنواره جهانی فجر از نگاه سینماگران

در نظر گرفتن استانداردها در برگزاری جشنواره و انتخاب فیلم‌ها، باعث ارتقای جایگاه جشنواره می‌شود.

اهمیت جشنواره جهانی فیلم فجر در معرفی سینمای ایران به جهانبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پس از پایان رویدادهای فرهنگی نظیر جشنواره‌ها، منطق حکم می‌کند که در خصوص نکات مثبت و منفی چگونگی اجرای آن رویداد دست به قلم شد. حال اگر در این راه از نظر کارشناسان نیز استفاده نماییم، می‌توانیم گزارشی منصفانه و دقیق‌تر را به رشته تحریر درآوریم. 

جشنواره جهانی فیلم فجر که یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی سال به حساب می‌آید از این قاعده مستثنی نیست و باید نگاه دقیقی به آن انداخت. جشنواره‌ای که سومین دوره مستقل خود را از جشنواره فیلم فجر تجربه می‌کند و قصد دارد میان سینمای ایران و جهان تعامل ایجاد کند.
 
داود خیام کارگردان فیلم سینمایی«ماحی» که در این روزها به عنوان یکی از مخاطبان حرفه‌ای جشنواره جهانی فیلم فجر بود، در مورد استقلال جشنواره جهانی فجر از جشنواره داخلی فجر گفت: باید به جشنواره جهانی فجر فرصت داد. چرا که به نظر من این جشنواره در ده سال آینده جایگاه خود را در کشورهای منطقه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: کیفیت فیلم‌های شرکت‌کننده در این دوره نسبت به دوره گذشته افزایش یافته و باعث شده که در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشته باشم. همچنین انسجام جشنواره نیز در این دوره به مراتب بیشتر شده است. بنابراین این خبر خوبی نیست که بار دیگر جشنواره داخلی و جهانی ادغام شوند. 

اما هوشنگ گلمکانی منتقد، روزنامه‌نگار و مترجم سینما نگاه دیگری به جشنواره جهانی فیلم فجر دارد و تأکید کرد: اگر جشنواره جهانی در بالاترین کیفیت نیز برگزار شود باز یک رویداد انتزاعی است. چرا که مخاطبان سینما به جز در جشنواره جهانی فیلم فجر، هرگز نمی‌توانند در طول یک سال آثار سینمای جهان را در سالن‌های سینما تماشا کنند پس چه طور می‌توانیم در مورد تعامل سینمای ایران با جهان صحبت کنیم. 

وی ادامه داد: این مسئله آن قدر مهم است که من آن را همیشه تکرار می‌کنم تا بالاخره اقدام مهمی رخ دهد. اما به طور کلی نظم جشنواره جهانی با جشنواره داخلی قابل مقایسه نیست. چرا که ما در جشنواره داخلی همواره تنش‌های گوناگونی را تجربه می‌کنیم. 

مصطفی امامی مستندساز نیز در مورد نمایش فیلم‌های برتر سینمای جهان در جشنواره جهانی فیلم فجر افزود: جشنواره جهانی فجر از نظر نظم برگزاری در حال پیشرفت است و سطح فیلم‌های شرکت‌کننده در این دوره نسبت به سال گذشته بالاتر رفته است. اما از این جهت که توانستم فیلم‌های مورد علاقه خود را در سالن سینما به تماشا بنشینم، خرسند هستم. 

در پایان سیدامیر سیدزاده، تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در خصوص جشنواره جهانی فجر تأکید کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر ویترین سینمای ایران در سطح جهان است که باید جایگاه خودش را برای معرفی سینمای ایران به کشورهای دیگر پیدا کند که در این راستا با در نظر گرفتن تمامی کم و کاستی‌ها قدم‌هایی نیز برداشته شد. 

وی افزود: سینمای ایران در دهه 60 و 70 جزء 10 سینمای برتر جهان بود اما بعد از دهه 80 به استثناء چند موفقیت، سینمای ما نتوانسته جایگاه خودش را پیدا نماید. این در حالی است که ما از استعدادها و ظرفیت‌های مناسبی برخوردار هستیم.

سیدزاده در مورد ویژگی‌‌های سینمای ایران، تصریح کرد: سینمای ایران، ویژگی هایی نظیر اخلاق، انسانیت، مهر و عاظفه را دارد که وجه تمایز آن با سینمای جهان است و باید از این ویژگی‌ها برای معرفی سینمای ایران بهره جست. امید است که با زحمت‌های دوستان، سینمای ایران جایگاه خود را در جهان پیدا کند. 

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در خصوص چگونگی اجرای جشنواره جهانی فجر افزود: ما باید در برگزاری جشنواره و انتخاب فیلم‌های سینمای ایران و جهان، استانداردهایی را در نظر بگیریم تا جشنواره جهانی فیلم فجر جایگاه خود را پیدا کند. به عنوان مثال در بازار جشنواره باید امکان عرضه فیلم‌ها از کشورهای گوناگون وجود داشته باشد که البته به خاطر نپیوستن به قانون حق نشر و مشکلات اکران فیلم‌های خارجی، نمی‌توانیم به طور کامل این کار را انجام دهیم. 

گفتنی است؛ جشنواره جهانی فیلم فجر، امروز بعد از گذشت هشت روز به پایان می‌رسد. 


گزارش از مسعود وثوقی 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار