کم‌ترین میزان تعرفه خدمات متعلق به داروسازان است

عضو هیات مدیره انجمن علمی مدیریت و اقتصاد دارویی ایران گفت: در طرح تحول کم‌ترین میزان تعرفه خدمات برای داروسازان در نظر گرفته شده است در حالی که نقش بسزایی در پیگیری اهداف نظام سلامت دارند.

حسام‌الدین شریف‌نیا عضو هیات مدیره انجمن علمی مدیریت و اقتصاد دارویی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به عدم توجه به نقش و جایگاه داروسازان در طرح تحول نظام سلامت اظهار داشت: بی شک اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور به دلایل مختلف از جمله تامین منابع مالی پایدار با مشکلات متعددی مواجه شده است.

وی بیان کرد: شاید اگر در ابتدای این طرح توجه لازم به نقش داروسازان می‌شد این مشکلات کمتر به چشم می‌خورد.  طی طرح تحول، کمترین میزان تعرفه خدمات برای داروسازان در نظر گرفته شد و از سوی دیگر داروخانه‌ها به دلیل عدم پرداخت مطالبات خود از بیمه‌ها به شدت با مشکل مواجه شدند.

شریف‌نیا با اشاره به اینکه داروسازان در دنیا نقش بسزایی در پیگیری اهداف نظام سلامت از بعد کنترل هزینه‌ها و کمک به بهبود روند تجویز منطقی دارو دارند، گفت: در کشوری مانند آمریکا هفت هزار مورد مرگ و میر در سال فقط در اثر عوارض ناخواسته دارویی رخ می‌دهد و هزینه‌ای بالغ بر ١٥٠ میلیارد دلار به بار می‌آورد. قطعا کشور ما از این مسئله و هزینه‌های بالای عوارض ناخواسته دارویی مستثنی نیست.

وی عنوان کرد: نقش‌پذیری بیشتر داروساز در کشور می‌تواند تا حد زیادی از این هزینه‌ها بکاهد.

عضو هیات مدیره انجمن علمی مدیریت و اقتصاد دارویی ایران گفت:

شریف نیا تصریح کرد: امروزه حوزه فعالیت‌ها و نیاز به خدمات داروسازان بسیار گسترده شده است و از سوی دیگر داروخانه‌ها نیز در دهه آینده خود را از یک مرکز تخصصی محصول‌محور (دارومحور) به یک مرکز تخصصی بیمار محور تغییر شکل خواهند داد.

وی اضافه کرد: از داروسازان انتظار می‌رود در حوزه‌های داروخانه، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مراکز ارائه خدمات درمانی طولانی مدت، مراکز و کارخانجات تولید دارو، مراکز مراقبت‌های مدیریت شده (مانند کلینیک‌های دیابت، فشار خون، درمان سرطان و پیوند اعضا، مراقبت بیماری‌های پیشرفته قلبی، تروماهای شدید و مراقبت‌های بعد از جراحی) ارائه خدمت کنند.

شریف نیا ادامه داد: داروسازان همچنین می‌توانند در موسسات بیمه، ادارات دولتی و نظارتی، موسسات مشاوره، مراکز درمان در منزل، آموزش بیماران، ارائه اطلاعات دارویی، مشارکت در تیم‌های بالینی درمانی، مدیریت دارویی، برنامه‌های مبارزه با سیگار، آموزش دیابت، ایمن سازی و دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی فعالیت داشته باشند.

این دکترای داروسازی اظهار داشت: افزایش نیاز به داروسازان در بیمارستان‌ها نیز عمدتا از افزایش پیچیدگی در دارودرمانی، نیاز به انتخاب صحیح دارو، تعیین دوز، پایش و مدیریت کل فرآیند مصرف دارو و اطمینان از الگوی مصرف دارویی با کیفیت و با توجه به هزینه نشات می‌گیرد.

شریف نیا در خصوص برخی مسئولیت‌های داروسازان در بیمارستان‌ها یادآور شد: مسئولیت انتخاب و تهیه دارو‌ها و سایر کالاهای مرتبط از منابع مربوطه، تهیه و آماده سازی محصولات خطرناک مانند داروهای رادیو اکتیو و سایتوتوکسیک، محصولاتی که باید در شرایط استریل تهیه و نگهداری شوند، تهیه ترکیبات خاص و اختصاصی، تغذیه وریدی، اطمینان از جمع آوری داروهایی که به هر دلیلی نباید مورد استفاده قرار گیرند و ارائه اطلاعات دارویی صحیح به پزشکان، کادر درمانی، بیماران و خانواده بیماران از جمله مسئولیت‌های داروسازان در بیمارستان ها محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار