تهیه‌کننده سینما:

بازار فروش فیلم‌ها در جشنواره جهانی فجر خوب بود اما...

داریوش دالوند بازار جشنواره جهانی فیلم فجر امسال و جداسازی جشنواره ملی و جهانی و... را مورد بررسی قرار داد.

داریوش دالوند تهیه کننده سینما و فعال در بخش ساخت انیمیشن، در خصوص وضعیت فعلی جشنواره جهانی فجر و بخش بازار این جشنواره در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: سینمای ایران، سینمای بسیار بزرگی است و شکی در این امر نیست. من بالقوه معتقدم که سینمای کشور ما بزرگترین سینمای جهان است و بالفعل به طور قطع جزو 7 یا 8 سینمای جهان به حساب می‌آید.

وی در بخش دیگری از سخنانش به سابقه 20 ساله‌اش در عرصه تولید فیلم‌های انیمیشن اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه شما در هیچ جای جهان غریب نیستید و به هر کجا که می‌روید به محض آنکه نام ایران می‌آید، چهار نفر از کارگردانان ما را نام می‌برند. امیدوارم تصمیم درست مسئولین برای ادغام بخش ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم فجر از همین امسال اجرایی شود، تا برای سال آینده شاهد احیای بازار فیلم کشورمان باشیم.

این تهیه‌کننده در بخش دیگری از سخنانش با بیان این امر که بازار فیلم در سال‌های برگزاری توأمان بخش ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم فجر فقط جایی برای تعامل تهیه‌کنندگان و شرکت‌های ایرانی با خارجی‌ها به حساب نمی‌آمد، تصریح کرد: همه شرکت‌ها در بازار فیلم جمع بودند و مدیران ارشد وزارتخانه‌های مختلف که بالاخره برای دیدن فیلم به بخش ملی جشنواره فیلم فجر می‌آمدند در بازدید از بخش بازار سفارش‌های زیادی برای انیمیشن سازها و دوستان فیلمساز از طریق همین حضور مهیا می‌شد، ولی بعد از جداسازی بخش‌های ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم فجر ارتباط‌ها کم کم ضعیف شدند.

این تهیه‌کننده فیلم‌های انیمیشنی گفت: بازار فیلم کشورمان در زمانی که بخش‌های ملی و بین‌المللی جشنواره فیلم فجر در هم ادغام بودند میعادگاهی بود که بسیاری از بزرگان سینمای ایران و جهان را دور هم جمع می‌کرد اما هم اکنون این اتفاق نمی‌افتد.

دالوند با تأکید بر اینکه پتانسیل‌های فجر باید به آن برگردانده شود، اظهار داشت: وقتی که جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه و همزمان با جشن‌های انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، نکته بسیار زیبا این است که شهر چراغانی است و این افراد گمان می‌کنند که چه شهر سرزنده و زیبایی است البته وقتی هوا خنک باشد این پتانسیل مضاعف می‌شود ولی هم اکنون خود من هم جابه‌جایی محل جشنواره را نپسندیدم چون منطقه‌ای که جشنواره جهانی فجر در آن برگزار می‌شود بسیار شلوغ است و به نظرم مکان هتل‌های مهمان‌های خارجی که در وسط شهر قرار گرفته اصلا جای مناسبی و خوش آب و هوایی نیست .

وی ادامه داد: من همین چند روز قبل شاهد بودم که برخی از مهمانان خارجی مختصری که داریم از ضلع جنوبی و ساختمان‌های خرابه‌ای که در اینجا هستند عکس می‌گرفتند. امروزه چشم‌انداز مهمانان خارجی مختصر ما در  جشنواره جهانی فجر، بافت فرسوده شهر تهران است.

دالوند افزود: به غیر از وجود بسیاری از محله‌های زیبا در شهر تهران، شخصا معتقدم، بسیار خوب است جشنواره جهانی فیلم فجر  چند دوره، در شهرهای بزرگ دیگر مثل شیراز، تبریز، اصفهان و حتی مشهد برگزار بشود.

آخرین فیلمی که ساخته‌اید چه بود؟

آخرین فیلم انیمیشنی را با عنوان «ناسور» ساختیم. این فیلم انیمیشن در رابطه با واقعه عاشورا ساخته شده و یک فیلم واقعا اثرگذار هم بود. البته متاسفانه با توجه به اینکه هیچ حمایتی از ارگان‌ها نگرفتیم به این نتیجه رسیدیم که ادامه کارهای مذهبی را تا اطلاع ثانوی به وقتی موکول کنیم که ارگان‌ها تا حدودی تمایل داشته باشند بیشتر روی مذهب سرمایه‌گذاری کنند. ما پیش تولید کار امام علی(ع)را تمام کرده بودیم و با توجه به اینکه پیش تولید در انیمیشن به معنای 50 درصد کار است نیمی از کار آن را به پایان رسانده بودیم ولی تولید این فیلم را به کنار گذاشتیم .

وی افزود: اتفاقا محوریت اصلی کار امام علی(ع) بعد از اینکه مختصری به سرگذشت امام اول شیعیان و خدمات ایشان به اسلام می‌پرداخت به جنگ صفین می‌رسید.

هم اکنون مشغول تولید چه فیلمی هستید؟

هم اکنون مشغول تولید یک انیمیشن سینمایی فانتزی و طنز، که داستان آن اقتباسی آزاد بر پایه یک قصه قدیمی است، هستم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار