ابتلای بیش از ۱.۵ میلیارد انسان به بیماری‌های مزمن تنفسی

رئیس انجمن آسم، آلرژی و ایمونولوژی گفت: بخاطر افزایش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی طی چند دهه اخیر میزان شیوع بیماری‌های مزمن تنفسی رو به افزایش است بطوریکه اکنون بیش از ۱.۵ میلیارد انسان از این بیماری‌ها رنج می‌برند.

ابتلای بیش از ۱.۵ میلیارد انسان به بیماری‌های مزمن تنفسی

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نشست خبری آسم که صبح امروز در مرکز تحقیقات آسم، آلرژی و ایمونولوژی‌ بالینی مرکز طبی کودکان برگزار شد، مصطفی معین رئیس انجمن آسم، آلرژی و ایمونولوژی اظهار داشت: امسال بیست‌امین دوره از روز جهانی آسم بوده و این مراسم در ایران هر ساله با همت انجمن آسم، کمیته کشوری آسم و مرکز بیماری‌های غیر‌واگیر وزارت بهداشت برگزار می‌شود که شعار امسال این مراسم " هوای بهتر، تنفس بهتر" است.

وی بیان کرد: بیماری‌های مزمن تنفسی چهارمین عامل مرگ و میر در دنیا محسوب می‌شوند که اولین علت مرگ و میر به اختلالات قلبی – عروقی اختصاص دارد و دومین عامل نیز مربوط به سرطان‌ها است.

رئیس انجمن آسم، آلرژی و ایمونولوژی عنوان کرد: متأسفانه طی چند دهه اخیر آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی افزایش چشمگیری پیدا کرده است؛ ۷۰ درصد آلودگی هوا ناشی از دود خودرو‌ها و آلودگی حاصل از کارخانجات صنعتی است و متأسفانه طی سال‌های اخیر گاز‌هایی مانند ‍CO، CO2، NO، NO2، SO2، اوزون و ذرات دیز‌لی (ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون) در هوا افزایش پیدا کرده و در نتیجه افزایش این آلاینده‌ها، ما شاهد شیوع بیماری‌های مزمن تنفسی مانند آسم هستیم.

معین تأکید کرد: در آپارتمان‌ها تهویه مناسب وجود ندارد و میزان رطوبت در آپارتمان‌ها بسیار بالا بوده که این امر زمینه رشد حشرات مانند سوسک و مایت (یکی از انواع بند‌پایان) را فراهم می‌کند، مایت‌ها در مکان‌هایی مانند پرز فرش‌ها رشد می‌کنند همچنین دود سیگار نیز یکی از آلاینده‌های موجود در محیط منازل محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه ما شاهد شیوع بیماری‌های مزمن تنفسی مانند آسم و COPD (بیماری مزمن ریوی) در کشور هستیم، تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از مدارس و منازل نیز در کشور ما نزدیک بزرگراه‌ها ساخته شده‌اند، این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته اجازه ساخت این مکان‌ها را در نزدیکی بزرگراه‌ها نمی‌دهند، همچنین دانش‌آموزان در مدارس در تماس با ذرات ناشی از گچ هستند که این امر نیز بر پیدایش بیماری‌های مزمن تنفسی نقش موثری دارد.

رئیس انجمن آسم، آلرژی و ایمونولوژی تأکید کرد: با شروع انقلاب صنعتی از قرن هجدهم تغییرات آب و هوایی در سطح کره زمین روی داده و به تدریج از اوایل قرن بیستم افزایش گازهای گلخانه‌ای سبب افزایش دمای پوسته زمین شده است که گازهای گلخانه‌ای شامل ذرات بخار آب، متان، کربن دی‌اکسید، کلروفلوروکربن و اکسید نیتروژن هستند.

معین یادآور شد: در گذشته گرمای حاصل از نور خورشید کمتر جذب پوسته زمین می‌شد، ولی امروزه با افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای بیشتر انرژی حاصل از نور خورشید جذب پوسته زمین می‌شود بنابراین از دهه ۵۰ میلادی حدود ۷۴ صدم درصد دمای زمین افزایش پیدا کرده که در قطب‌ها این میزان حدود ۲ درجه سانتی‌گر‌اد است. برآورد می‌شود تا سال ۲۱۰۰ میلادی ۳ درجه سانتی‌گراد دما در سطح زمین بیشتر شود که این مسئله افزایش ۴۰ سانتی‌متری سطح آب دریا‌ها را به همراه دارد، بطور کلی پیش‌بینی می‌شود با افزایش دمای سطح کره زمین بیش از ۴ میلیون تلفات داشته باشیم.

وی اظهار داشت: در برخی از مناطق زمین بخاطر افزایش بارندگی رطوبت افزایش پیدا کرده و قسمتی از مناطق نیز دچار خشکسالی شده‌اند، با بیشتر شدن رطوبت زمینه رشد قارچ، کپک و عفونت‌های باکتریایی مساعد می‌شود، همچنین آفت‌های گیاهی نیز بیشتر می‌شود که این مسئله مشکل سوء تغذیه را به دنبال دارد.

رئیس انجمن آسم، آلرژی و ایمونولوژی عنوان کرد: در سال‌های قبل از حدود ماه اسفند آلرژی در افراد شروع می‌شد، ولی امروزه ما علائم آلرژی را از حدود دی و بهمن ماه در اشخاص مشاهده می‌کنیم بنابراین فصل گرده‌افشانی در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. یکی از معضلاتی که طی سال‌های اخیر با آن روبرو هستیم، افزایش آتش‌سوزی در سطح جنگل‌ها مانند جنگل گلستان است البته باید توجه داشت که موادی که برای مهار آتش‌سوزی به کار می‌روند از قبیل جیوه نیز سبب آلودگی هوا می‌شوند همچنین بخاطر وجود ریزگرد‌ها و گسترش خشکسالی و افزایش مناطق کویری امروزه آلودگی هوا بیشتر شده است بطوریکه بیش از ۲۰ استان کشور درگیر ریزگردها هستند.

معین در خصوص آمار مبتلایان به بیماری‌های مزمن تنفسی عنوان کرد: بطور کلی بیش از ۱.۵ میلیارد انسان در جهان دچار بیماری‌های مزمن تنفسی هستند که از این تعداد ۴۰ میلیون نفر به آلرژی بینی، ۳۳۴ میلیون نفر به آسم، ۲۱۰ میلیون نفر به COPD و ۱۰۰ میلیون نفر به اختلالات تنفسی هنگام خواب دچار هستند.

وی افزود: در کشورهای توسعه یافته شیوع بیماری‌های مزمن تنفسی کنترل شده، ولی در کشورهای در حال توسعه میزان ابتلا به این بیماری‌ها رو به افزایش است هدف اصلی در خصوص کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی مانند آسم پیشگیری است ما باید با افزایش سطح دانش عمومی و آگاه‌سازی مردم آن‌ها را تشویق کنیم که از ذرات آلاینده مانند گرد و غبار و دود سیگار اجتناب کنند، فست‌فود‌ها سرشار از مواد شیمیایی محسوب می‌شوند همچنین بی تحرکی و چاقی نیز تأثیر بسزایی در ابتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی دارد.

رئیس انجمن آسم، آلرژی و ایمونولوژی یادآور شد: افراد با مشاهده علائمی مانند تنگی نفس و خس خس تنفسی باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه و داروهای تجویز شده را درست و به موقع مصرف کنند به طور کلی این دارو‌ها شامل باز کننده‌های برونش و داروهای کورتون استنشاقی می‌شوند. 

وی تصریح کرد: کمیته کشوری آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی راهنمای ملی را در خصوص این بیماری‌ها در سال ۸۸ تدوین کرد که در سال ۹۴ این راهنما تجدید نظر شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار