قزوین؛

اجرای سه طرح کشاورزی در زمینه اقتصاد مقاومتی

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی از اجرای سه طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار ، توسعه کشت گیاهان داروئی و طرح توسعه نهال های استاندارد و سالم در زمینه اقتصاد مقاومتی خبر داد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛ طهماسبی در گردهمایی سراسری مدیران باغبانی وزارت جهادکشاورزی در قزوین افزود: در طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار، باید منابع اطلاعاتی از جمله اقلیم، خاک، توپوگرافی و شیب به درستی در دسترس باشد تا بتوان برای صرفه اقتصادی گونه مثمر را انتخاب کرد.
 
اجرای سه طرح کشاورزی در زمینه اقتصاد مقاومتی
 
وی درباره طرح توسعه کشت گیاهان داروئی هم گفت: در این طرح باید توسعه گیاهان دارویی در اراضی کم بازده و کشت و صنعت‌ها مورد توجه قرار گیرد، زیرا گیاهان دارویی آب کم مصرف می‌کنند و بازدهی اقتصادی خوبی دارند.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: تا کنون ۲۸۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر پوشش این طرح قرار گرفته است.

طهماسبی با تاکید بر اجرای طرح توسعه نهال‌های استاندارد و سالم گفت:: ۳۲۴ نهالستان در کشور وجود دارد.

وی در ادامه از تولید ۲۰ تن محصولات باغی و دو تن محصولات گلخانه‌ای در سال گذشته خبر داد و گفت: حفاظت از منابع آب، خاک، جنگل، مراتع، افزایش ضریب خوداتکایی محصولات اساسی کشاورزی وتوجه به محصولات صادراتی بویژه محصولات باغبانی مهمترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی گفت:: در سال ۹۲ تراز تجاری منفی هشت و یک دهم میلیارد دلار بوده است که پار سال این میزان به منفی دو و شش هم میلیارد دلار رسید، این موضوع نشان از افزایش تولیدات داخلی محصولات و کم شدن واردات و افزایش صادرات دارد.

طهماسبی به تولیدات بخش کشاورزی در کشور اشاره کرد وگفت: در سال ۹۲ میزان تولید محصولات کشاورزی ۹۷ میلیون تن بود که این میزان پارسال بیش از ۲۱ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به توسعه گلخانه گفت: در برنامه ششم توسعه باید ۱۶ هزار و ۱۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی به گلخانه تبدیل شود که برش استانی آن تهیه و به سازمان جهاد کشاورزی استانهای سراسر کشور ابلاغ شده است.

طهماسبی افزود: در حال حاضر بیش از یازده هزار و ۴۲۰ هکتار از اراضی کشاورزی کشور به گلخانه‌ها اختصاص دارد.

وی در ادامه بر لزوم اهمیت رفع موانع و مشکلات متقاضیان برای ایجاد گلخانه و همچنین پرداخت تسهیلات برای توسعه وشتاب این طرح تاکیدکرد.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی به اهمیت کشت‌های نشایی در تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت:: کشت‌های نشایی در گلخانه‌ها یکی از محوری‌ترین فعالیت‌های بخش کشاورزی است که هم در بخش زراعی و باغبانی باید توجه ویژه‌ای به آن شود و متقاضیان توسعه اینگونه کشت‌ها باید از تسهیلات مناسب بهره‌مند شوند.

وی همچنین گفت: کشت محصولات سبزی و صیفی در محیط‌های باز باید به محیط‌های کنترل شده و بسته انتقال یابد که با اجرای این طرح می‌توان به صرفه جویی در منابع آبی دست یابیم.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تشکیل انجمن تولید کنندگان نشاء گفت : این نجمن تا کنون محق نشده است که امیدواریم با برنامه ریزی مناسبی و تعامل و هماهنگی این مهم محقق شود.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.