پوستر جشنواره آوا و نواهای رضوی رونمایی شد

طی نشستی تخصصي از پوستر دومین جشنواره آوا و نواهای رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح امروز، مورخ یازدهم اردیبهشت ماه، طی نشستی تخصصي از پوستر دومین جشنواره آوا و نواهای رضوی با حضور احمد صدری دبیر تخصصی این جشنواره، محمدحسین اسماعیلی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران رونمایی شد.

ابتدای این نشست محمدحسین اسماعیلی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با بیان کلیاتی از بخش‌های مختلف دومین جشنواره آوا و نواهای رضوی گفت: امروز افتخار این را داریم تا در دومین جشنواره از آوا و نواهای رضوی با حضور اعضای شورای سیاست‌گذاری از دو پوستر اولین آلبوم از اولین جشنواره موسیقی رضوی و همچنين از پوستر دومین آیین برگزاري جشنواره موسیقی رضوی رونمایی کنیم.

وی در ادامه با اشاره هدف و محوریت این جشنواره بیان کرد: هدف از برگزاری جشنواره موسیقی رضوی تولید آثار موسیقیایی فرهنگ رضوی بود که با گردآوری آثار جشنواره اول توانستیم آلبومی را با همین مضمون تولید کنیم.

اسماعیلی عنوان کرد: جشنواره ملی آوا و نواهای رضوی ابتدا راه و در مقابل جشنواره فرهنگی هنری امام رضا ع با سابقه 15 ساله، نوپا و نوظهور است. ما پیش از این در جشنواره فرهنگي هنري امام رضا (ع)، آثار همه هنرمندان را داشتیم و بی‌شک جای خالی عرصه موسیقی در این جشنواره احساس می‌شد که با پیشنهاد اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سال گذشته در دوره اول زیر مجموعه جشنواره‌های فرهنگی هنری امام رضا (ع) قرار گرفت.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه هدف از برگزاری این جشنواره حمایت از تولید و آثار هنرمندان عرصه موسیقی است، عنوان کرد: ما پیش از این آثاری را با محتوای پرداختن به سیره نبوی، امام علی (ع) و ائمه اطهار داشتیم و هدف ما به طور خاص اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی و سیره اهل بيت (ع) به علی‌ابن‌موسي‌الرضا (ع) و تکریم و تجلیل از پدیدآورندگان موسیقی در این عرصه نیز است.

اسماعیلی در پایان صحبت‌های خود به همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع)، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان تهران و انجمن موسیقی استان تهران اشاره کرد و از اضافه شدن بخش بین‌المللی در این دوره از جشنواره آوا و نواهای رضوی گفت.

غیبت حسام‌الدين سراج در نشست خبري جشنواره موسیقی رضوی

در ادامه صحبت ‌ای اسماعیلی و اشاره به بخش بین‌المللی، احمد صدری دبیر تخصصی دومین جشنواره آوا و نواهای رضوی با بیان غیبت حسام‌لدين سراج یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری در جلسه امروز، در خصوص دو بخش رقابتی و غیر رقابتی این جشنواره اظهار داشت: سال گذشته در بخش موضوع محوری، به سراغ موسیقی اقوام مختلف ایرانی رفتیم و امسال در بخش رقابتی، محوریت، تولید آثار موسیقی رضوی است که شرکت کننده‌ها می‌توانند به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مدح امام رضا(ع) تولیدات خود را مطرح کنند.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه ما از ردیف موسیقی‌های دستگاهی بهره برده‌ایم و در زمان جشنواره اجراهای صحنه‌ای خواهیم داشت، در خصوص دیگر بخش‌های جشنواره توضیح داد: در کنار اجراهای صحنه‌ای، نوای موسیقی پاپ را به شکل مستقل و پخش نماهنگ‌ها را به صورت مالتی مدیا و اجرای موسیقی نواحی مختلف ایران را خواهیم داشت.

صدری در پایان مباحث خود با اشاره به اضافه شدن بخش بین‌الملل به دومین جشنواره موسیقی رضوی گفت: امسال خوشبختانه در کنار تجلیل از تولیدکنندگان فرهنگ رضوی و معرفی آنان، میزبان گروه‌های موسیقی از کشورهای جمهوری آذربایجان، افغانستان و جمهوری تاجیکستان خواهیم بود.

همچنین در ادامه این نشست خبری اعضای شورای سیاست‌گذاری‌های دومین جشنواره آوا و نواهای رضوی به گفتگو پرداختند و هر کدام به صورت مستقل پیرامون بخش‌های اجرایی این جشنواره توضیح دادند. 

کیوان پهلوان اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره موسیقی رضوی به دستاوردهای مثبت نوبت اول از برگزاری این جشنواره اشاره کرد و گفت: با توجه به رشد چشمگیری که سال گذشته تجربه کردیم، قطعا امسال نیز  این جشنواره را خیلی جامع‌تر از سال گذشته به پا خواهیم داشت. 

وی افزود: بنا به پیشنهاد شورای سیاست‌گذاری و پذیرش مدیران جشنواره امسال شاهد حضور گروه‌های موسیقی از سه کشور مسلمان مانند آذربایجان، تاجیکستان و افغانستان و برادران شیعه و سنی هستیم که خود وحدتی را در باب موسیقی با مسلمانان دیگر کشورها ایجاد می کند. 

پهلوان در پایان در خصوص اسامی گروه‌های بخش بین‌الملل اعلام کرد: تابش از شهر هرات و کشور افغانستان، عاشیق حسن از جمهوری آذربایجان و عمر تیموراف از کشور جمهوری تاجیکستان در این جشنواره حضور خواهند داشت.

پس از پهلوان ابوالفضل صادقی‌نژاد با تقدیر از زحمات اعضای شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره آوا و نواهای ایرانی در خصوص فراخوان‌های داده شد، عنوان کرد: آنچه در تولید و انجام آثار مهم است اینکه مردم جامعه بدانند هنرمندان عزیز ما از ائمه اطهار غافل نشده‌اند و ارتباط دلی و معنوی خود را حفظ کرده‌اند که این خود قابل تقدير است. 

همچنین وی خاطرنشان کرد: به همت یکی از همکاران‌مان فراخوان جشنواره برای تمامی تولیدکنندگان، شرکت‌کنندگان، مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و اغلب سرپرستان موسیقی ایران ارسال شده است.

در پایان این گفتگو، نشست خبری دومین جشنواره آوا و نواهای رضوی، تقی ضرابی به سمت حضور خود در این گردهمایی اشاره کرد و از بررسی شناسنامه و ارزیابی موسیقی‌های ایرانی در این جشنواره گفت. 

وی همچنین، در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص معیارهای داوری تصریح کرد: تمام آثار با بررسی‌های دقیق پیرامون به کارگیری سازها،  ارتباط با ملودی، رعایت خط و خطوط هارمونی موسیقی و پرداختن به فرم محتوایی داوری می‌شود. 

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از دو پوستر، یکی پوستر اولین آلبوم موسیقی رضوی به عنوان دستاورد اولین جشنواره موسیقی امام رضا(ع) و دومی پوستر دومین جشنواره آوا و نواهای رضوی رونمایی شد.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار