متصدی در نشست خبری؛

ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا در 10 روز آینده آنلاین می‌شوند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از آنلاین شدن تمام ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا در کشور تا 10 روز آینده خبر داد.

ایستگاه‌های پایش کیفیت هوا در 10 روز آینده آنلاین می‌شود
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سعیدمتصدی معاون سازمان محیط زیست در نشست خبری که امروز (دوشنبه) برگزار شد، اظهار داشت: بیش از 190 ایستگاه پایش کیفیت هوا در کشور وجود دارد که تمام اطلاعات این ایستگاه‌ها در 10 روز آینده آنلاین شده و در اختیار همه مردم قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حوزه معاونت انسانی شامل بخش‌های مختلف اعم از آلودگی هوا، کیفیت هوا، تغییر اقلیم، گرم‌شدن زمین، پایش محیط زیست، پایش آلاینده‌ها، ارزیابی اثرات زیست محیطی می‌شود،گفت: موضوعات مربوط  به آب و خاک، گفت: پسماند، فاضلاب‌ها و به طور کلی مجموعه مسائل مربوط به انسان‌ها و رفتارهای آنها که روی منابع طبیعی اثر می‌گذارد در حوزه معاونت انسانی سازمان محیط زیست است. همچنین سازمان محیط زیست به عنوان یک سازمان حاکمیتی و نظارتی تلقی می‌شود که سیاستگذاری و ارائه راهبردها را برعهده دارد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در تشریح دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه بهبود کیفیت هوا افزود: در سال ۹۲ و در زمان آغاز دولت یازدهم کلانشهرها مشکلات عدیده‌ای در حوزه آلودگی هوا داشتند و تهران شاهد تعداد زیاد روزهای آلوده بود.

متصدی با بیان اینکه در سال ۹۲، ۱۶۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و همه گروه‌ها داشتیم، گفت: آلاینده‌های سمی از جمله ازن، ترکیبات ازوته، ترکیبات گوگردی، مونوکسید کربن و ذرات معلق به طور مرتب پایش و اندازه گیری می‌شود که بر اساس وجود این آلاینده‌ها سال ۹۲، ۱۶۰ روز ناسالم داشت.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در سال ۹۲ با یک آلاینده سمی به نام بنزن نیز در هوا روبرو بودیم، تصریح کرد: غلظت آلاینده بنزن باید طبق استاندارد جهانی زیر پنج PPB باشد ولی در تهران بالای ۳۰۰ PPB بود. حتی در سال‌های ۸۹ و ۹۰ در بخش‌های شمال تهران غلظت این آلاینده بیش از ۱۰۰۰ PPB اندازه گیری شد. این آلاینده رنگ، بو و مزه ندارد بنابراین به هنگام تنفس اصلا حس نمی‌شود اما سرطان زاست.

وی با اشاره به اینکه از سال ۸۹ دولت قبل به استفاده از بنزین پتروشیمی مبادرت کرده بود، گفت: ۵۰ درصد از ترکیب این بنزین را آلاینده بنزن تشکیل می‌داد که بر اساس اطلاعات موسسه بین‌المللی سرطان‌شناسی، بنزن به‌طور قطع سرطان‌زاست. در سال ۹۲ بنزن را اندازه گیری کردیم و اولین اقدام دولت در جهت بهبود کیفیت هوا،حذف بنزین پتروشیمی بود.

متصدی با بیان اینکه در آن مقطع ۱۰ میلیون لیتر بنزین پتروشیمی در کشور توزیع می‌شد،اظهارکرد: عده‌ای معتقدند این بنزین در تهران توزیع نمی‌شد. باید به این افراد اینطور پاسخ داد که مگر باید بین شهروندان تهران با سایر شهروندان تفاوتی قائل شد؟ برای این افراد متاسف هستم که اینطور در مورد مردم این کشور فکر می‌کنند. از سال ۹۲ اجازه تولید و مصرف بنزین پتروشیمی را ندادیم و تا امروز هیچ‌گونه مجوزی برای توزیع مجدد این بنزین صادر نشده است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش سرطان‌ها در ایران ناشی از مصرف این نوع بنزین در سال‌های گذشته بوده است،گفت: طی سه سال اخیر قسمت اعظم بنزین را از یورو۱ و یورو۲ به یورو۴ ارتقا دادیم که با راه‌اندازی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس ،واردات بنزین نیز به طور کامل حل و فصل خواهد شد.

غلظت بنزن به زیر ۳۰ PPB رسیده است

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بنزین یورو۴ در حال حاضر در هشت کلانشهر و تعداد دیگری از شهرها توزیع می‌شود، اظهار کرد: دولت یازدهم در توزیع سوخت و حذف بنزین پتروشیمی با وجود مشکلات در پالایشگاه‌ها و تحریم‌ها با جدیت عمل کرده است. در حال حاضر غلظت بنزن به زیر ۳۰ PPB رسیده است. امیدواریم با اجرای طرح کهاب این میزان را به حد استاندارد برسانیم.

متصدی در ادامه با بیان اینکه در دوران اصلاحات برای هشت کلانشهر کشور برنامه جامع آلودگی داشتیم، ادامه داد: در دولت یازدهم راهکارهای کاهش آلودگی هوای کشور را به تصویب رساندیم. این راهکارها در اردیبهشت ماه سال ۹۳ به تصویب دولت رسید که شامل ۹ محور اساسی و ۴۷ فعالیت زیرمجموعه این محورها است. حذف بنزین پتروشیمی زیرمجموعه محور سوخت بود.

متصدی با اشاره به اینکه در محور سوخت بحث توزیع بنزین یورو۴ در کلانشهرها مطرح بود،اظهارکرد: در توزیع گازوئیل زیر ۵۰ PPM به نتیجه مطلوب رسید و توزیع گازوئیل در کلانشهرها صورت گرفت. با توجه به  اینکه سوخت، منبع اصلی تولید آلودگی هوا است در ارتباط با توزیع گاز در نیروگاه‌ها و جایگزینی آن با سوخت مازوت اقدامات موثری انجام شد.

راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس توزیع سوخت یورو۴ در کشور را تسریع می‌کند

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در چند سال آینده توزیع بنزین و گازوئیل یورو۴ در کل کشور محقق می‌شود،‌اظهارکرد: قرار بود تا سال ۹۸ توزیع سوخت یورو۴ در کلیه شهرها صورت گیرد اما با راه اندازی ستاره خلیج فارس این روند تسریع شده است و ممکن است تا سال ۹۷ این مهم محقق شود. همچنین قول می‌دهم در سال ۹۶ سوخت کل نیروگاه‌های کشور گاز باشد.

وی با تاکید بر ضرورت شفاف سازی درباره  اطلاعات مربوط به کیفیت هوا گفت: در این دوره تاکید ما بر ارائه اطلاعات دقیق بر اساس سیستم‌های پایشی به مردم  بوده است. تعهد داریم که اگر شاخص آلودگی هوا حتی یک واحد بالاتر از شرایط سالم باشد، آن را اطلاع‌رسانی کنیم. در چند سال گذشته حاضر نشدیم یک واحد شاخص را کاهش دهیم تا یک روز سالم نادرست داشته باشیم؛ این در حالیست که در دولت قبل ایستگاه‌هایی وجود داشت که کالیبره نبودند.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ مصرف مازوت در نیروگاه‌ها ۴۴ درصد بود و امروز به زیر هشت درصد رسیده است گفت: ۳۶ درصد کاهش مصرف مازوت در کلیه نیروگاه‌های کشور رقم خورده است. در سال ۹۰ و در دولت قبل یک برنامه ناقص برای کاهش آلودگی هوا تنظیم شد که آلودگی را تنها در کلانشهرها خلاصه می‌کرد ولی در دولت یازدهم این برنامه به یک برنامه کشوری تبدیل شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست، افزود: سد خرسان در چهار محال و بختیاری، طرح انتقال آب سبزکوه، طرح انتقال آب بهشت آباد و طرح انتقال آب سلگان در این دولت متوقف شد و در این دوره هیچ گونه مجوز انتقال آب حتی برای شرب هم نداشتیم بنابراین هیچ پروژه انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به غیر از طرح‌های قبلی شروع نشده است.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم مصوبه اختصاصی برای خوزستان و گرد و غبار این استان دارد، گفت: در این دولت مقرر شد انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر صرفا به منظور شرب صورت گیرد. از سال ۹۲ به بعد هیچ پروژه‌ای را بدون مجوز ارزیابی زیست محیطی آغاز نکردیم. افزون بر این بسیاری از پروژه‌های آغاز شده از جمله سد شفارود در گیلان که تا ۵۰ درصد پیش رفته بودند، متوقف شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امروز در کل دنیا جمع آوری پسماند بدون تفکیک به هیچ وجه پذیرفته نیست،اظهارکرد: پسماند سرمایه و پول است. دنیا از طریق تفکیک پسماند و بازیافت آن نه تنها هزینه‌های پسماند بلکه سایر هزینه‌های شهر را نیز به دست می‌آورد بنابراین پسماند منبع درآمد است نه منبع هزینه.

متصدی با بیان اینکه اگر بیشترین پسماند یک کشور از نوع قابل اشتعال باشد، این کشور از استراتژی تولید برق استفاده می‌کند،اظهارکرد: اگر مواد آلی پسماند بالا باشد برای تولید کمپوست و کود مناسب است. ۶۰ تا ۷۰ درصد پسماندهای تهران مواد آلی هستند چون رژیم غذایی ما نزدیک به رژیم غذایی مدیترانه‌ای است بنابراین تولید کمپوست از پسماندهای تهران بهترین استراتژی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار