سنندج؛

بیماری شیرینی که زندگی را به کام بیماران تلخ کرده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از افزایش 10 درصدی بیماری دیابت در ایران خبر داد وگفت: این بیماری زندگی را به کام بسیاری از بیماران تلخ کرده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛فرزام بیدارپور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: دیابت شایع ترین بیماری متابولیک بوده که تقریبا 7 درصد از جمعیت جهان را درگیر کرده است که این میزان در ایران به 10 درصد می رسد.
وی افزود: بیشترافراد دیابتی کشوردر محدوده سنی 65 تا 69 سال قرار دارند و در ابتدای سال 95 تا کنون شیوع بیماری دیابت در افراد بالای 18 سال 9.45 درصد بوده است و این میزان در خانم ها بیشتر از آقایان است.
بیدارپوردر ادامه به افراد دیابتی در کردستان اشاره کرد و گفت: میزان این بیماری در استان کردستان برابر میانگین کشوری است.
وی با اشاره به شیوع 7.8 درصدی بیماری دیابت در روستاها افزود: شیوع این بیماری در مناطق شهری بیشتر ازمناطق روستایی است.
به گفته معاون بهداشتی علوم پزشکی کردستان بیشترین علایم دیابت بی علامتی است و 50 درصد افراد دیابتی از بیماری خود اطلاعی ندارد واز جمله عوارض دیابت، بیماری های قلبی عروقی بیماری چشم و نفرو پاتی یا درگیری کلیه و قطع عضو اندام ها است.
بیدار پور با بیان اینکه دیابت درمان قطعی ندارد به بیماران دیابتی توصیه کرد، آنهاباید بامصرف دارو،رژیم غذایی مناسب ، ورزش و تحرک فیزیکی مرتب بیماری خود را کنترل کنند.
وی غربالگری را یکی از مهمترین کارها درتشخیص این بیماری دانست و گفت: بیماران دیابتی با مراجعه به مراکز خدمات سلامت در سطح استان و خانه های بهداشت در مناطق روستایی از خدمات آموزشی کارشناسان تعذیه و خدمات مشاوره ای به این بیماران بهرمند میشوند.
بنا بر اعلام انجمن دیابت ایران از هر 5 ایرانی یک نفر به دیابت مبتلاست یا در معرض ابتلا به دیابت قرار دارد و 90 درصد افراد دیابتی را دیابت نوع 2 تشکیل میدهد.
هرگونه اختلال در متابولیسم یا سوخت و ساز در بدن که مقاومت به انسولین را افزایش میدهد دیابت است که شامل دیابت نوع 1 ، نوع 2 و دیابت بارداری است.
انتهای پیام/ م ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.