دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته

فعالیت ۵۰ هزار فارغ‌التحصیل در عرصه مواد و چاپ سه بعدی

دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم در این عرصه چیزی بالغ بر ۵۰ هزار فارغ‌التحصیل در حوزه مواد و چاپگر سه بعدی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهرداد شکریه دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته در مراسم اختتامیه چاپ سه بعدی که ظهر امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: آنچه که در یک مطالعه دقیق در ستاد توسعه فناوری ریاست جمهوری شکل گرفت و انجام شد ساخت مواد پیشرفته است که نشان داد دنیا تحولات پیچیده‌ای را در این بستر تجربه کرده و فاصله زیادی وجود دارد.
 
وی ادامه داد: به همت بخش خصوصی ما توانستیم تحولات خوبی در این عرصه صورت دهیم و خوشبختانه در زمینه چاپ سه بعدی توانمندی‌های بسیار خوبی تاکنون صورت گرفته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته بیان کرد: در واقع این دانشمندان نهال‌های نوپایی هستند تا بتوانند در زمینه‌های مختلف علمی و فناوری رشد کنند و به ثمر برسند.
 
شکریه افزود: در ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته ما با عنوان فناوری‌ها روبرو هستیم و بعضی از این فناوری‌ها سابقه طولانی و بلند مدتی در کشور دارند، صنعت متالوژی، مواد سر‌امیکی، فولاد و آلومینیوم تجربه‌های سنگین و سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در بخش چاپ‌های سه بعدی و فناوری‌های علمی هستند که خوشبختانه ما توانسته‌ایم بالغ بر ۵۰ هزار نفر در حوزه مواد متالوژ‌ی و سر‌امیکی در کشور رشد دهیم.
 
وی تصریح کرد: شاید کار در این عرصه سخت نباشد اما خیلی راحت‌تر از آن هم نیست که بتوان یک نهال نوپا را از ابتدا هدایت کرد، ولی خوشبختانه با حملاتی که در این عرصه از کشورهای مختلف به ما رسیده توانسته‌ایم روی پای خود بایستیم.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: ساخت فناوری‌های سه بعدی حوزه‌ای است که هنوز توانایی کافی را پیدا نکرده تا بتواند در مقابل حملاتی که از بیرون مرزها وارد می‌شود بایستد و یکی از اهداف ما این است که بتوانیم در این عرصه بیش از پیش رشد کافی و دو چندانی در عرصه‌های مختلف علمی و فناوری نظیر چاپگرهای سه بعدی در کشور داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: متأسفانه ما خیلی کار‌ها در عرصه فناوری داریم که هنوز روی زمین باقی مانده است، فناوری چاپ سه بعدی یک فناوری چند وجهی است که شامل نرم‌افزار الکترونیکی مواد است و باید سرمایه‌گذاران دولتی و خارجی هم دست در دست هم دهند تا این فناوری بتواند به یک جایگاه قابل اعتمادی برسد.
 
شکریه گفت: خوشبختانه در دانشگاه ها تحقیقات خوبی در این زمینه انجام شده و نیروهای دانشگاهی با تمام قدرت وارد این عرصه شدند ولی ایستادن روبروی نیروی امواج مرز‌ها و رقابت‌های خارجی در این زمینه کار ساده و سبکی نیست که قطعاً به بدنه این فناوری‌ها در داخل کشور صدمه وارد می‌کنند و اگر این آمادگی را نداشته باشیم ضربه سنگینی به ما وارد می‌شود.
 
وی به دو انقلاب اول و دوم صنعتی اشاره کرد و افزود: در سال‌های قبل به دلیل سیاست‌های گذشته که دولت‌ها داشتند و عدم چاره اندیشی و هماهنگی بهره‌برداری از فرصت‌های موجود متأسفانه این انقلاب را از دست دادیم و احساس عقب‌ماندگی در این عرصه و صنعت کرده‌ایم که وظیفه دولت، دانشگاه‌ها و سرمایه‌گذاران است که بتوانند در این عرصه قدم‌های خوبی در زمینه چاپ سه بعدی داشته باشیم.
 
دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی ریاست جمهوری بیان کرد: اگر بایستیم و تماشاگر این عرصه باشیم دقیقا بازنده این بازی بزرگ خواهیم بود، ولی اگر مانند کشورهایی که پیشرفت داشته‌اند عمل و برنامه داشته باشیم و خلأهای موجود را پر کنیم امیدواریم برنده این میدان باشیم.
 
شکریه یادآور شد: دیدن توانمندی‌های داخلی از شرکت‌های کوچک در این بحران جدی که در کشور حاکم است جای تقدیر و تشکر دارد، اما به هر حال وظایفی بر عهده سازمان‌ها و بخش‌های مختلف است که حمایت کنند تا این توانمندی در کشور توسعه پیدا کند و دانشمندان ما توانسته‌اند در این عرصه با تمام وجود و با امکانات اندک پا در این عرصه وارد شوند که امیدواریم دولت هم در این زمینه حمایت‌های خاص خود را در جهت پیشرفت و توسعه اقتصادی و علمی کشور انجام دهد.

معرفی برگزیدگان نخستین نمایشگاه چاپ سه‌بعدی
در این مراسم که با حضور محمود مهردادشکریه دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته و پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و جمعی از اساتید و فعالان حوزه علمی و فناوری برگزار شد، برگزیدگان این مسابقه و نمایشگاه معرفی شدند.

۶ برگزیده در این نمایشگاه انتخاب شدند که به ترتیب نفرات نخست تا سوم بخش پرینترهای سه بعدی فیلامنتی (FDM) به شرح زیر هستند:

مقام نخست شرکت سیزان با دستگاه ۳L برنده جایزه نقدی ۸۰ میلیون ریالی
مقام دوم شرکت ZX-printer با دستگاه Hermes برنده جایزه نقدی ۶۰ میلیون ریالی
مقام سوم شرکت نماگستر دیاکو راد با دستگاه S-Diaco برنده جایزه نقدی ۴۰ میلیون ریالی

همچنین در بخش پرینترهای سه بعدی رزینی (DLP\SLA) نیز برگزیدگان به شرح زیر هستند:
مقام نخست محمد رحیمیان با دستگاه Parsa ۳D برنده جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی
مقام دوم متعلق به شرکت پیشرو فناوران کارنوجم با دستگاه SD۱۲۸۰ برنده جایزه نقدی ۷۰ میلیون ریالی

برگزیدگان نخستین نمایشگاه چاپگرهای سه بعدی، لوح تقدیر و جوایز خود را از محمود مهرداد شکریه دبیر ستاد توسعه فناوری مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، سیدعلی اکرمی فر رییس مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری ریاست جمهوری غلامحسین لیاقت رییس انجمن مهندسی ساخت و تولید ایران، ﺣﻤﯿﺪرﺿﺎ ﺷﺎﻫﻮردی عضو هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی و حمیدرضا امیری نیا رئیس کمیته اقتصاد دانش بنیان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) دریافت کردند.

نخستین نمایشگاه صنعت چاپ سه بعدی و مسابقه انتخاب بهترین چاپگرهای سه بعدی ایرانی توسط ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی و با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز و ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش بنیان از ۱۱ تا ۱۳ اردیبهشت ماه برگزار شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.