ساری؛

طرحی برای تکثیر طبیعی ماهیان رود کوچ در مازندران

برای نخستین بار در مازندران طرح مردمی و مشارکتی حمایت و حفاظت از مهاجرت و تکثیر طبیعی ماهیان رود کوچ در رودخانه خیرود کنار نوشهر اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،رستمی مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه رودخانه ها مأمن و پناهگاه اصلی و محل زاد و ولد ماهیان رود کوچ دریای خزر است گفت: اداره کل شیلات مازندران در راستای تحقق اهداف تعیین شده در بحث حفاظت و بازسازی و بهسازی منابع دریایی از طریق تکثیر طبیعی برای اولین بار طرح مردمی حفاظت و حمایت از مهاجرت و تکثیر طبیعی ماهیان رادراین رودخانه اجرا کرده است.

وی افزود : با اجرای طرح پایلوت، امیدواریم شاهد مشارکت بیشتر صیادان در این حرکت مهم باشیم.

مدیرکل شیلات مازندران گفت: استفاده بهينه از منابع آبی و امكانات بالقوه موجود در منطقه ، ایجاد شرایط طبیعی مناسب برای ماهیان رود کوچ جهت انتخاب و گزينش جفت ، تغذیه طبیعی بچه ماهیان دررودخانه‌ها ، ماهی‌دار كردن رودخانه‌ها وحفظ تنوع گونه ای ، فرهنگ سازی جهت عدم آلودگی رودخانه‌ها به عنوان شريان حياتی دريا، کاهش هزينه های تولید و بازسازی ذخایر دریای خزر و افزایش کارایی تولید ، مشاركت و مسئوليت پذيری ازجمله اهداف اجرای طرح بود که این طرح با موفقیت دراین رودخانه انجام شد .

رستمی وجود 22 رشته رودخانه مهم شیلاتی در استان ازجمله ظرفیت های شیلاتی دانست و افزود: حفظ و حراست از این رودخانه ها به منظور مهاجرت و تخم ریزی ماهیان مولد نقش موثری در بازسازی ذخایر آبزیان دریا دارد.

وی گفت: بسیاری از رودخانه های استان به دلایل مختلف شکل طبیعی پناهگاه ماهیان مولد دریا را ندارند ازابتکار تشکلهای مردم نهاد حاشیه رودخانه خیرودکنار شهرستان نوشهر ازجمله شوراهها ، دهیاریها، و نیز ادارات مرتبط محیط زیست، نیروی انتظامی و نیز پایگاه حفاظت منابع آبزیان تشکرکرد.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار