لرستان؛

پیشگیری از ناشنوایی هشت هزار کودک طی سه سال اخیر

رئیس سازمان بهزیستی از بروزناشنوایی درهشت هزارکودک طی سه سال اخیر با رویکرد پیشگیری از بروز معلولیت ها خبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ انوشیروان محسنی بندپی گفت: همچنین سازمان بهزیستی به عنوان تخصصی ترین نهاد در پیشیگری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی توانسته با انجام اقدامات غربالگری به موقع از بروز نابینایی 60 هزار کودک پیشگیری کند.

وی با اشاره به پوشش بالای 90 درصدی اقدامات پیشگیرانه افزود: سالانه یک میلیون و 600 هزار نوزاد متولد می شود که از این تعداد یک میلیون و 300 هزار نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار می گیرد و با تشخیص به موقع مشکلات مرتبط با شنوایی نوزادان اقدامات درمانی متناسبی برای آنها در پیش گرفته می شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین گفت: سالانه 30 هزار کودک بصورت معلول مادرزادی متولد می شوند که طی 2 سال اخیر با اولویت قرار دادن به اقدامات و خدمات تخصصی ژنتیکی به منظور پیشگیری و کنترل این میزان از معلولیت های مادرزادی 31 استان و در هر استان یک شهرستان به عنوان پایلوت در اجرای طرح های غربالگری ژنتیکی برنامه هایی انجام شد.

وی افزود: در اجرای این طرح 40 هزار زوج در سامانه قرار داده شد که 30 درصد آنها نیاز به مشاوره های ژنتیکی داشتند و از این میزان 10 درصد نیاز به انجام آزمایش های ژنتیک داشتند.

وی افزود: در سال 95 تعداد هفت هزار و 500 نفر از معتادان متجاهر تحت درمان ، وام خود اشتغالی دریافت کردند.

محسنی بندپی با تاکید بر رویکرد بهزیستی مبتنی بر پیشگیری گفت: در راستای پیشگیری های اجتماع محور با قدرت اثرگذاری بیشتر پنج هزار تیم در پنج هزار محله در سراسر کشور استقرار دارند.

وی گفت: در خصوص آسیب اجتماعی طلاق از سال 84 تا 92 هر ساله 20 درصد افزایش طلاق وجود داشت که این روند در سال 94 شیب آن متوقف شد و میزان طلاق در سال 94 در مقایسه با 93 به میزان 4/2 دهم درصد کاهش یافت.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه 47 درصد طلاق ها در پنج سال اول زندگی اتفاق می افتد گفت: این امر ضرورت مهارت های زندگی در ابتدای زندگی را نشان می دهد و در همین راستا در استان یزد ثبت ازدواج مستلزم طی کردن 20 ساعت آموزش قبل از ازدواج شده است.

محسنی بند پی افزود: رویکرد دیگر سازمان بهزیستی توانمند سازی افراد تحت پوشش است و در راستای اجرای همین رویکرد باید سالانه در کمیته امداد صد هزار نفر و در بهزیستی هم سالانه 50 هزار نفر با توانمند سازی از چرخه حمایتی نهادهای حمایتی خارج شوند.

وی در خصوص کودکان کار نیز گفت: در تهران تعداد 2 هزار و 600 کودک کار پذیرش شده اند که مکان نگهداری آنها توسط شهرداری تامین شده است و از این میزان 65 درصد آنها اتباع بیگانه و از کشورهای افغانستان و پاکستان هستند و مابقی هم هر گاه والدین کودکان خود را مطالبه کنند بهزیستی موظف به بازگرداندن آنهاست.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: با هماهنگی های انجام شده با همکاری قوه قضائیه چنانچه کودکی بعد از سه بار رها شدن در خیابان و تحت عنوان کودک خیابانی مورد حمایت بهزیستی قرار گیرد حضانت آن کودک را می توان از خانواده اش سلب کرد.

وی افزود: در استان لرستان نیز 113 کودک خیابانی ساماندهی شده است.

محسنی بند پی در خصوص بازماندگان از تحصیل گفت:در کشور 460 هزار نفر شناسایی شده اند که شرایط ثبت نام برای تحصیل دارند و در لرستان نیز هزار و 32 نفر بازماندگان از تحصیل شناسایی شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص وام اشتغال افراد تحت حمایت نیز گفت: هم اکنون وام 15 میلیونی با بهره چهار درصد برای اشتغال افراد پرداخت می شود که با آن مستمری فرد تحت پوشش قطع می شود و کارفرمایی که بتواند برای پنج تا 6 نفر کار ایجاد کند نیز می تواند همین میزان وام را دریافت کند.

وی افزود: اقداماتی در راستای افزایش سطح این وام در حال انجام است که بتوان این 15 میلیون را به 25 میلیون افزایش داد و تا 2 سال هم مستمری افراد قطع نشود.

محسنی بندپی گفت: همه خانواده های دارای 2 معلول و بالاتر از سوی بنیاد مستضعفان، خیرین مسکن ساز و بهزیستی مبلغ 30 میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می کنند و هیچ محدودیتی در ثبت نام وجود ندارد.

وی افزود: تا کنون 12 هزار نفر ثبت نام شده است که 2 هزار و 800 نفر آنها در سال 95 تحویل داده شد و چهار هزار و 300 نفر آنها هم در سال 96 تحویل داده می شود.

انتهای پیام /م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.