سفیر اسبق ایران در افغانستان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

حکمتیار تلاش دارد خود را با شرایط جدید و افکار عمومی افغانستان وفق دهد/ حضور حکمتیار در کابل منافعی در پی دارد

دیپلمات سابق ایران در افغانستان با بیان اینکه حکمتیار تلاش دارد خود را با شرایط جدید و افکار عمومی افغانستان وفق دهد، گفت: در این مقطع زمانی منافع حضور حکمتیار در کابل بیش از سایر احتمالات است.

بعید می‌دانم حکمتیار در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان شرکت کندابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق ایران در افغانستان در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، در تحلیل فضای سیاسی اجتماعی افغانستان بعد از حضور "گلبدین حکمتیار" رهبر حزب اسلامی افغانستان در کابل اظهار داشت: حکمتیار یک فرد جهادی و تاثیر گذار در این کشور است و حضورش در کابل هم واجد فرصت و هم تهدید است.

سفیر اسبق ایران در افغانستان با اشاره به اینکه زمانی که حکمتیار خارج از کابل بود، حزب اسلامی دچار چند شاخگی شد، گفت: اکنون فرصت مناسبی است که این حزب بازسازی شود و انسجام جدیدی را در پی داشته باشد.

وی با بیان اینکه حزب اسلامی اکنون از مسیر جنگ و منازعه به مسیر سیاسی روی آورده است، افزود: با توجه به اینکه دولت افغانستان با مشکل تامین امنیت مواجه است، حزب اسلامی به کمک رهبرش می‌تواند این مشکلات را کاهش دهد و به انسجام ملی کشور کمک کند.

ظهره‌وند با بیان اینکه اگر حزب اسلامی در مباحث مختلف با دولت بویژه در بخش معاونت اجرایی دچار چالش شود، ممکن است حضور رهبرش در کابل هم به تهدید تبدیل شود، بیان داشت: در این مقطع زمانی منافع حضور حکمتیار در کابل بیش از سایر احتمالات است.

سفیر اسبق ایران در افغانستان درباره تأثیرات حضور حکمتیار در مسائل سیاسی افغانستان گفت: با توجه به اینکه او باید اکنون خود را با شرایط جدید و افکار عمومی افغانستان وفق دهد سعی خواهد کرد نقش هدایت کننده و رهبری‌اش را حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه طالبان به دلایل مختلف اصراری به پیگیری مسیر صلح ندارد، گفت: با توجه به اینکه طالبان تشکیلاتی است که برخی کانونها در جنبه سلبی از آنان حمایت می‌کنند بنابراین نمی‌شود امید چندانی داشت که در ورود به دولت و حاکمیت نقش مثبت ایجاد کند و به همین دلیل  حزب اسلامی می‌تواند پشتیبانی کننده دولت در مواجه با رفتار سلبی طالبان باشد.

انتهای پیام/
 
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار