باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

امداد و نجات؛ شریان حیاتی جمعیت هلال احمر/هفت گانه های هلال احمر

امداد و نجات به عنوان نهادی در راستای کمک رسانی به حادثه دیدگان، نقش مهمی را در فعالیت بشر دوستانه جمعیت هلال احمر ایفا می کند.

امداد و نجات؛ شریان حیاتی جمعیت هلال احمر/هفت گانه های هلال احمربه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هلال احمر نام یک انجمن و سازمان غیردولتی انسان‌دوستانه است. در سال ۱۸۷۶، دولت عثمانی، به جای نشان صلیب سرخ، از پرچم خود و علامت هلال استفاده کرد. بعدها بسیاری از کشورهای اسلامی، هلال را به عنوان نشان جمعیت ملی امداد و نجات خود به کار بردند و دولت ایران هم در سال ۱۹۸۰ میلادی این نشان را به جای نشان شیر و خورشید سرخ پذیرفت.
 
*هفت اصل مهم هلال احمر
 
 اصول و ارزش‌های سازمان جمعیت هلال‌احمر جمهوری‌اسلامی‌ایران  با رویکرد خود‌شناسی و خدامحوری عبارتند از:
 
* انسانیت و بشردوستی Humanity
 
 نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، امروزه می‌کوشد در ظرفیت ملی و بین‌المللی خود از آلام انسان‌ها در هر جا پیشگیری کرده و یا از آن بکاهد و هدف آن محافظت از جان و سلامتی بشر و تضمین کرامت انسان است، تا نهضت درک متقابل، دوستی، همکاری و صلح پایدار را در میان ملت‌ها ترویج بدهد.
 
* بی‌غرضی Impartiality
 
نهضت، هیچگونه جهت‌گیری نسبت به ملیت،‌ نژاد و عقیده مذهبی یا سیاسی ندارد و تلاش می‌ کند تا با توجه به نیاز افراد، رنج آن‌ها را التیام بخشد و در انجام این کار موارد حیاتی‌ را در اولویت قرار دهد.
 
* بی‌طرفی Neutrality
 نهضت در درگیری‌ها، کشمکش‌های جنگی و سیاسی از هیچ طرف خصومت جانبداری نمی‌کند و برای حفظ اعتماد عمومی هیچ گاه در تضادهای سیاسی، نژادی، مذهبی یا ایدئولوژیکی وارد نمی‌شود.
 
*عدم وابستگی و استقلال Independence

هر جمعیت ملی ضمن آنکه معین دولت در فعالیت‌های بشردوستانه در چارچوب قوانین کشور خود است،باید همواره استقلال خود را حفظ و طبق اصول نهضت عمل کند.
 
*خدمات داوطلبانه Voluntary service 

خدمت در نهضت داوطلبانه است و در هیچ شرایطی سودآوری مشوق آن نخواهد بود. رضایت خداوند و خشنودی مردم تنها پاداش و سود این خدمت است.

* وحدت و یگانگی Unity: در هر کشور تنها یک جمعیت صلیب‌سرخ یا هلال‌احمر می‌تواند وجود داشته باشد که این جمعیت و سازمان‌های آن برای استفاده عموم مردم است و باید فعالیت‌های بشردوستانه خود را در سراسر سرزمین خود انجام دهد.
 
*جهان شمولی Universality
 
همه جمعیت‌های صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در نهضت بین‌المللی از جایگاهی برابر برخوردارند و مسئولیت‌ها و وظایف مشترکی در کمک به یکدیگر دارند و اهداف و فعالیت‌های آن‌ها در سراسر دنیا قابل گسترش است.
 
*امداد و نجات رکن اصلی جمعیت هلال احمر
 
سازمان امداد و نجات به عنوان شریان حیاتی جمعیت هلال احمر محسوب می شود بطوریکه در رخداد حوادث و اتفاقات تنها نهادی که در امر خدمت رسانی به حادثه دیدگان پیشگام بوده،همین نهاد است که به یاری آسیب دیدگان می رود.

 عملیات جستجو و نجات به مجموعه اقدامات و فعالیت ها در حین حادثه با هدف امدادرسانی، رهاسازی و نجات مجروحان و مصدومان گرفتار در صحنه آسیب گفته می شود.

 عملیات امداد و نجات واژه ای است که بسیاری از متخصصان با کاربرد آن مخالف هستند چرا که در بسیاری از متون لغت تخصصی، به جای کلمه"امداد "؛ عملیات جستجو و نجات استفاده شده است. عملیات امداد خود به تنهایی شامل مجموعه اقداماتی است که دامنه فعالیت آن از قبل و حین و پس از سوانح ممکن است تا مدت زیادی ادامه داشته باشد، اما عملیات جستجو و نجات محدوده زمانی مشخصی دارد.
 
*انواع عملیات امداد و نجات در جمعیت هلال احمر
 
سازمان امداد ونجات جمعیت هلال احمر مفتخر است به عنوان نهادی پیشرو سعی در کمک به حادثه دیدگان از حوادث و بلایای طبیعی را دارد.سرخ پوشان جمعیت هلال احمر به یاری مصدومان احتمالی از هوا و دریا و زمین و هرجا که انسانی در حادثه ای گرفتار است ،شتافته و وی را یاری می دهند.

 امداد و نجات اشکال گوناگونی دارد که می توان گفت نیروهای  این سازمان با آمادگی کامل به یاری آسیب دیدگان می شتابند. عملیات امداد و نجات جاده ای، کوهستان، شهری ، هوایی ، فضای بسته ، میادین شهری، برف ویخ ، بین الملل، میادین جنگی ، محیط های آبی، عمق و فضاهای بسته ، آوار و ساختمان های فرو ریخته  از جمله تقسیم بندی های امداد و نجات محسوب می شوند.

 *اهمیت امداد و نجات به عنوان رکنی اساسی در تحقق اهداف هلال احمر
 
جامعه ترکیبی از افراد انسانی است که برای رفع نیازهای یکدیگر در مجموعه‌های  ملی ( نژادی ) دور هم گرد آمده‌اند تا ضمن یاری به یکدیگر در راستای دست یابی به کمال و نیز آرامش و آسایش ، مشکلات و چالش‌های پیش روی فرد و جامعه را بر داشته و به یک دیگر مدد برسانند. انسان هر روزه با مشکلات و چالش‌هایی مواجه می‌شود که نمی تواند به تنهایی آن را از پیش رو بردارد و نیازمند مدد دیگری است از این رو امداد رسانی به عنوان هنجار و ارزشی انسانی خودنمایی می‌کند و خود را به عنوان ارزش فراگیر و جامع بر مردم و ملت و امت نشان می دهد. قرآن هم به مساله امداد به عنوان امری ارزشی توصیه می کند و مومنان را به عنوان امت واحد به سوی یاری رسانی دیگران سوق می‌دهد. تاکید بیش از‌اندازه بر تعاون و یاری و پشتیبانی از یکدیگر در آیات قرآن به معنای بها دادن و ارزش گذاری بر این مساله اجتماعی است.
 
*امداد نمونه تحقق شعار صلح و دوستی است 

مرتضی سلیمی در گفتگو با خبرنگار  حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اهمیت امداد در جامعه اظهار داشت:شعار هفته هلال احمر مبتنی بر چند اصل مهم توانبخشی، حلقه مکمل زنجیره سلامت، تولید، اشتغال، بالندگی و استقلال، جوانان و جویندگان صلح، داوطلبان خادمان مهرورزی و سفیران صلح و امدادگران فرشتگان صلح و دوستی است.

وی ادامه داد: امداد و نجات به عنوان نهادی پیشرو مفتخر است که در تمامی حوادث و بلایای طبیعی یاور آسیب دیدگان باشد.

سلیمی با بیان اینکه هلال احمر با نیروهای آموزش دیده سعی در تحقق شعار و اهداف جمعیت دارد تاکید کرد: سازمان امداد و نجات وظیفه خود می داند در راستای تحقق شعار صلح ودوستی، وظایف خود را در جهت کمک به آسیب دیدگان محقق کند.
 
گزارش : سید مهران حسینی
 
انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهرنوش
۲۰:۳۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام و خسته نباشید
مرسی از اینکه گزارش های مناسبتی را هم در کنار گزارش های خوبتان میگنجانید و در مورد قلم نگارنده این گزارشها همین قدر که نگارنده با نگاه و دید دیگری موضوعات را به نگارش در آورد.
متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۷:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام دست شما درد نکند. یاد دوران کودکی . دوره نوجوانی و بشردوستی و بی طرفی افتادم. ویاد آنان که داوطلبانه و بدون وابستگی خدمت کردند و رفتند.
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۷:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام دست شما درد نکند. یاد دوران کودکی . دوره نوجوانی و بشردوستی و بی طرفی افتادم. ویاد آنان که داوطلبانه و بدون وابستگی خدمت کردند و رفتند.
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۷:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام دست شما درد نکند. یاد دوران کودکی . دوره نوجوانی و بشردوستی و بی طرفی افتادم. ویاد آنان که داوطلبانه و بدون وابستگی خدمت کردند و رفتند.
آخرین اخبار