شیراز؛

ورود دام عشایر به مناطق ییلاقی فارس بعد از 23 اردیبهشت مجاز است

ورود دام عشایر به مناطق ییلاقی فارس بعد از 23 اردیبهشت ماه مجاز است و ورود زود هنگام و خارج از زمان تعیین شده به این مناطق غیرقانونی است.

ورود دام عشایر به مناطق ییلاقی فارس بعد از 23 اردیبهشت مجاز استبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عبدالحسین یوسفی معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس افزود: تمام گلوگاه ها و مبادی ورودی مناطق ییلاقی فارس توسط گروه های ثابت و سیار یگان حفاظت این اداره کل تحت کنترل قرار دارد تا علاوه بر رعایت تعادل دام و مرتع، از ورود زود هنگام و بدون مجوز هرگونه دام به مراتع ییلاقی و تخریب مراتع جلوگیری شود.

یوسفی افزود: زمان حرکت کوچ ماشینی عشایر و دامداران کوچ رو با استفاده از تریلر، کامیون و کامیونت نیز از بیست و سوم اردیبهشت ماه جاری انجام می شود ضمن اینکه برای این کار اخذ مجوز از اداره های منابع طبیعی و آبخیزداری و شبکه دامپزشکی استان ضروری است.

وی ادامه داد: همچنین همراه داشتن پروانه های چرا یا مجوزهای قانونی در رابطه با طرح های مرتعداری و نیز کارت عضویت در انجمن های صنفی مرتعداری برای عشایر در هنگام کوچ الزامی است.

یوسفی اظهار داشت: هرگونه ورود زودهنگام به این مناطق خارج از زمان تعیین شده غیر قانونی است و در صورت تخطی از آن، پروانه چرای دامداران متخلف باطل و برابر قانون با آنها برخورد می شود.

او بیان کرد: با توجه به هماهنگی های ایجاد شده، بهره برداران مستقر در مراتع قشلاقی استان های همجوار از جمله بوشهر، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و یزد از 15 فروردین 96 به مراتع ییلاقی استان فارس وارد شدند اما زمان حرکت کوچ این دسته از بهره برداران به وسیله خودرو از 23 اردیبهشت ماه به بعد تعیین شده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در مورد ورود عشایر کوچنده به حوزه شهرستان شیراز هم گفت: زمان حرکت برای ورود این دسته از دامداران از مسیرهای کوار، دشت ارژن و کوهمره سرخی، بعد از دهم اردیبهشت ماه جاری در نظر گرفته شده بود.

یوسفی تصریح کرد: ورود زود هنگام عشایر باعث تخریب، فقیر شدن مراتع و از بین رفتن آن ها می شود و در صورت همکاری مطلوب عشایر در اجرای طرح کنترل کوچ بهاره، علاوه بر افزایش علوفه موجب حفظ و احیای مراتع نیز خواهد شد.

استان فارس، دارای هفت میلیون و 300 هزار هکتار عرصه های مرتعی و 2 میلیون و 800 هزار واحد دامی مجاز است.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.