هاشمی‌طبا در گفتگوی ویژه خبری:

باید اقتصاد مقاومتی را تقویت کنیم/ بخش مسکن در درجه اول سرمایه‌گذاری نیست

کاندیدای دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر اقتصاد مقاومتی را عمل کنیم در طول ده سال‌‌ آینده وضعیت اقتصادی به شکوفایی می‌رسد.

بخش اول هاشمی‌طبا/ بخشی/ باید اقتصاد مقاومتی را تقویت کنیم/ بخش مسکن در درجه اول سرمایه‌گذاری نیست
به گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان، سیدمصطفی هاشمی‌طبا نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» در پاسخ به اینکه به چه علت وارد این عرصه شدید و چه توانمندی‌ای را در خودتان احساس کردید، گفت: بنده قبل از انقلاب کارشناس آنالیز سیستم سازمان برنامه و بودجه بودم بعد از انقلاب به عنوان نماینده جهاد سازندگی در ستاد بسیج اقتصادی فعالیت کردم و معیشت مردم را مورد توجه و سازماندهی قرار دادیم.

وی ادامه داد: بعد از آن در وزارت صنایع مشغول به کار شدم و سپس به مرکز توسعه صادرات رفتم به مدت هشت سال هم در سازمان تربیت بدنی مشغول به کار بودم و ۱۲ سال هم عضو هیئت وزیران بودم لذا با توجه به سوابقم احساس کردم می‌توانم به این مسیر پا بگذاریم.

نامزد دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: خوشبختانه آقای روحانی با امضای برجام شرایط جدیدی ایجاد کرد و من نیز اولویت‌های خاصی برای کار قائلم لذا خود را موظف دیدم تا برای حفظ ایران و باقی گذاشتن میراث برای نسل‌های آینده وارد این عرصه شوم.
 
هاشمی‌طبا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظرتان کشورمان به چه مقدار شغل پایدار نیاز دارد و سرمایه‌های لازم برای ایجاد این شغل‌ها چقدر است، بیان داشت: ایجاد شغل اگر ارزان باشد ساده است مثلاً اگر یک قالب خشت زنی بسازیم و دست آدم‌ها بدهیم این خودش شغل است اما خشت را کسی نمی‌خرد و ارزشی هم ندارد بنابراین شغل باید پایدار و زاینده باشد.

وی تصریح کرد: به طور متوسط برای ایجاد هر شغل ۲۰۰ میلیون تومان نیاز است و مجموع سرمایه‌گذاری‌ها برای ایجاد یک میلیون شغل که مورد نیاز کشور هم می‌باشد ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: طی چند سال اخیر ۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه به مردم پرداخت شد با این حجم پول می‌توانستیم هزار کارخانه با اشتغال ثابت ایجاد کنیم که در جهت اقتصاد مقاومتی هم کمکمان میکرد بنابراین ما به تجمیع سرمایه نیاز داریم.

هاشمی‌طبا با بیان اینکه کادر فنی حداقل کم تجربه و صادر کنندگان مجرب در کشور وجود دارد، گفت: افراد کارآزموده و آگاه به تجارت می‌توانند کار کنند در کشورمان نیروی تحصیلکرده و البته کم تجربه سیار داریم و می‌توانیم برای آنان شغل ایجاد کنیم مهم‌ترین امر در حال حاضر در کشور استفاده از سرمایه و تجمع آن می‌باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مطابق آمارها بخش مسکن در رکود است برنامه شما برای خروج مسکن از رکود چیست، اظهار داشت:  بخش مسکن از نظر اقتصادی در درجه اول سرمایه گذاری نیست لذا سرمایه‌گذاری اولیه باید روی تولید صورت گیرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اولین سرمایه گذاری باید برای حفظ و برون رفت از وضعیت بسیار بد سرزمین کشورمان یعنی در بخش آب، زمین‌ها، دشت‌ها، رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و جنگل‌ها صورت گیرد این مسئله از همه چیز مهم‌تر است.
 
هاشمی‌طبا تأکید کرد: در اقتصاد پویا تولیدات و چرخش صادرات بسیار اهمیت دارد مسکن ما در دوره‌ای رونق کاذبی یافت و مسکن به عنوان سرمایه‌گذاری و بیزینس قرار گرفت لذا باید مسکن از این حالت خارج شود.

وی ادامه داد: باید مسکن به حد نیاز مردم با ارزش افزوده معمول برسد و در حال حاضر مسکن از حالت بسیار تند گذشته خارج شده البته هنوز مقدار رکود وجود دارد که باید در این مورد تجدیدنظر کنیم.


نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید برای اقشار ضعیف مسکن اجاره به شرط تملیک ایجاد کنیم و به آ‌نان وام‌های ساخت بدهیم متأسفانه در حال حاضر بانک‌ها فقط وام خرید می‌دهند و نمی‌دانم این چرا این پدیده اتفاق افتاده است لذا در امر مسکن نمی‌توانیم بیش از آن چیزی که مقدور است سرمایه گذاری کنیم.

هاشمی‌طبا اظهار داشت: باید بافت‌های فرسوده را بازسازی کنیم اکنون روستاهای ما از لحاظ استحکام در وضعیت ضعیفی قرار دارند و با یک زلزله اتفاقات فجیعی می‌افتد لازم است تا در حد متعادلی خانه‌های روستایی را بازسازی کنیم.

وی بیان داشت: لازم است تا مسئولین طرح‌های نیمه تمام را بدون دریافت هیچ وجه و حتی دادن وام‌های ارزی برای خرید مواد مورد نیاز همت گمارند لذا فکر می‌کنم اگر در این جهت فعال شویم بخش ساختمانمان به شدت به رونق می‌افتد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: کارشناسان ما این توان را دارند که در بخش‌های مسکن خارجی‌ها سرمایه‌گذاری کند البته این مسئله با مقداری ریسک همراه است من شرکتی را سراغ دارم که در یکی از کشورهای آمریکای جنوبی سرمایه گذاری وسیعی کرده است و نمی‌توانند پولشان را بگیرند.

هاشمی‌طبا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آ‌یا شرایط کنونی اقتصاد کشور در رکود تورمی است و اگر پاسخ شما مثبت است راهکارتان برای خروج از این شرایط چیست؟ گفت: بخش‌هایی از اقتصاد دچار رکود است اما بخش‌های دیگر فعال می‌باشد ما در زمینه صنایع غذایی و حمل و نقل به آن معنا مشکل نداریم.

وی تصریح کرد: آنچه که بیشتر روی کشور سایه انداخته رکود در برخی از کارخانجات است این کارخانجات نیاز به بازسازی فوری دارند البته در بخش مسکن هم با مقداری رکود مواجه هستیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: برخی از نامزدهای انتخاباتی تصویری را از اقتصاد کشور ارائه می‌کنند و می‌گویند که همه مردم در فقر به سر می‌برند و اقتصادمان نیز متلاشی شده است و آنان می‌خواهند اقتصاد را نجات دهند.

هاشمی‌طبا تصریح کرد: امروز در کشورمان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تلویزیون ال ای دی و ال سی دی جانشین تلویزیونی‌های قدیمی لامپی می‌شوند در حالی که تلویزیون در سبد کالای خانواده جزو کالاهای اساسی و ضروری نیست.

وی تصریح کرد: بنده می‌خواهم بگویم در کشوری که مردمش چنین قدرت خریدی دارند نباید تصور بشود که این کشور دچار ازمحلال اقتصادی است و مردم آن همه گرسنه و تشنه هستند.

هاشمی‌طبا تأکید کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که با تلاش بیشتر حجم اقتصادی‌مان را بالا ببریم و تولید ناخالص ملی را ظرف چند سال دو برابر کنیم.

وی بیان داشت: اگر بتوانیم اقتصاد مقاومتی را پایه‌گذاری، عمل و در آن حرکت ایجاد کنیم می‌توانیم در طول ده سال اقتصادمان را به شکوفایی برسانیم و از این راه درآمدهای مردم و دولت افزایش یابد.
 

** قانون بانکداری باید در درجه اول تغییر کند

وی با اشاره به اینکه در بانک صنعت و معدن تجربه دارم به طوری که افرادی بودند که درخواست تسهیلات داشتند بایستی 30، 40 امضا می گرفتند که اصلا نمی دانستند این امضاها و شرایط چیست گفت: تمام این مبادلات شاید از دیدگاهی باطل باشد لذا قانون بانکداری باید در درجه اول تغییر کند.

 

**انقلاب بانکی در کشور باید رخ دهد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به معوقات بانکی به دلیل پرداخت های غیردرست و فسادهای زیادی که از قبل توسط برخی از واسطه ها صورت می گرفت اظهار داشت: معوقات بانکی زیاد شده است لذا توان بانک ها برای ارائه تسهیلات به افراد به شدت تضعیف شده است پس باید انقلاب بانکی در کشور رخ دهد.

** فروش ارز به نقدینگی کشور می افزاید

هاشمی طبا با بیان اینکه حجم نقدنیگی 1200 هزار میلیارد تومان است گفت: فروش ارز به نقدینگی کشور می افزاید لذا دولت برای اینکه ریال به دست بیاورد می گوید بانک مرکزی این ارز را از آن بخرد و معادل آن ریال چاپ کند.

وی با تاکید براینکه هر ساله بخش زیادی از درآمد دولت از قبل فروش ارز به بانک مرکزی است ادامه داد: این حجم نقدینگی مثل آوار بزرگی است که بر اقتصاد وارد می شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید بانک ها را سازماندهی کنیم لذا نمی دانیم که این پول چرا به تولید نمی رود، تولید در مملکت ما دچار بحران شخصیتی شده است یا تولید کنندگان عاشق هستند یا دیوانه البته عشق آنها بیشتر است.

هاشمی طبا با اشاره به اینکه ارزش افزوده را از کارخانه ها گرفته ایم عنوان کرد: لازم است در زمینه سرمایه گذاری اقداماتی صورت گیرد تا کسانی که علاقه مند سرمایه گذاری و تولید هستند وارد کار شوند البته ممکن است به انها گفته شود جزو 4 درصد هستند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد مردم مربوط به کارافرینان می شود افزود: کارافرینی هنر است و یا هر کسی نمی تواند صادر کننده خوب باشد لذا باید مشکلات این عده را برطرف کرد و باید کارافرینان و اصناف را که ریشه محکمی در تولید و بهره برداری از کار دارند، را به کار بکشیم تا در کشور اشتغال ایجاد شود.

**نرخ سود بانکی دستوری است و براساس واقعیت نیست

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه راهکار جنابعالی برای کاهش نرخ سود بانکی چیست گفت: نرخ سود بانکی دستوری است این نرخی که هست براساس واقعیت نیست.

هاشمی طبا با اشاره به اینکه از روح اقتصاد اسلامی دور شده ایم گفت: از حیله های شرعی و پوشش ها در این رابطه استفاده می شود لذا اگر به مردم پول خوبی داده نشود مردم مجبور می شوند پولشان را از بانک بیرون بکشند.

** سود تولید و سود کشاورزی باید بر سود بانک ها بچربد

وی با اشاره به اینکه تشکیلات بانکی باید عوض شود تا نرخ به پایین برسد گفت: سود تولید و سود کشاورزی باید بر سود بانک ها بچربد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری پیرامون یارانه نقدی اظهار داشت: متاسفانه این یارانه دستاویز بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری شده است لذا آنها نمی گوید اگر مجلس تصویب کند شاید بشود یارانه ها را افزایش داد می گویند ما می توانیم این دولت عرضه ندارد می گویند این دولت پول ندارد این در حالی است که قانون بودجه و برنامه ششم داریم لذا اگر رئیس جمهور و یا نامزدش قانون را رعایت نکند سنگ بر روی سنگ بند نمی شود.

هاشمی طبا با اشاره به اینکه قانون بودجه می گوید که درآمد چه قدر است و هزینه چه قدر گفت: مقدار یارانه ای که مجلس تخصیص داده رقم مشخصی است و هیچ کس نمی تواند بیشتر از آن بدهد و همه حرف هایی که در رابطه با یارانه و افزایش آن داده می شود بی خود و باد هوا است آدم ها در کلام حرف های زیادی می زنند.

وی با اشاره به اینکه یک رئیس جمهوری گفت من برنامه چهارم را خمیر کردم و حالا رئیس جمهور نشده می گویند فلان کار را انجام می دهم افزود: اگر می گفتند قانون اجازه دهد این کار را می کنیم مسئله درست بود. لذا با ارائه یارانه به صورت عمومی موافقم اما باید اذعان داشت یارانه دردی از مستضعفین، معلولین و بی سرپرستان نمی تواند دوا کند باید مبالغ به سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی اختصاص داده شود تا آنها ببینند چه کسانی مستحق هستند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سال ها شهید مطهری و بهشتی و هم چنین سایر علما کوشیدند بگویند که مساوات شعار مارکسیستی است، این در حالی است که اسلام عدالت را می گوید به چه دلیل کسی که امکانات مالی خوبی دارد می خواهد یارانه 45 هزار و 500 تومنی دریافت کند و این خلاف شرع است.

هاشمی طبا در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص پرداخت یارانه به بخش تولید نیز اظهار داشت: طبق قانون می شود یارانه به بخش تولید داد، ما یکسری موسسات تولیدی داریم که کهنه هستند و باید بازسازی شوند و یارانه هم نباید به آن ها پرداخت شود.

وی افزود: یکسری موسسات دیگری نیز داریم که این موسسات تکنولوژی خوبی دارند تا به فرآیند تولید و صادرات برسند ولی ممکن است به خاطر سرمایه گذاری زیادی که کردند دچار مشکل شوند که می توانیم به آن ها کمک هایی را داشته باشیم همچنین موسساتی که در اثر حوادثی دچار مشکل شده اند می توانند کمک هایی را دریافت کنند که البته این کار کارشناسی می طلبد.

** تولید باید بدون یارانه باشد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان ساخت: تولید باید بدون یارانه باشد چرا که تولید با یارانه مریض است و تولید باید بتواند خود را بچرخاند.

هاشمی طبا در بخش دیگری از این برنامه در پاسخ به این سوال که مشکلات اقتصادی دولت را ناشی از تحریم ها می دانید یا سوء مدیریت ها نیز بیان داشت: طبیعتا تحریم ها بر ما اثر گذاشته ولی اگر تحریم هم نبودیم مشکلات سوء مدیریت داشتیم و به اعتقاد بنده ما تصوری از شکوفایی اقتصاد و تحرک اقتصادی نداریم.

وی با تاکید بر اینکه در زمان تحریم هم می توانستیم مدیریت قوی داشته باشیم و ارزش پولمان را حفظ کنیم گفت: در زمان تحریم نیز باید همانند زمان جنگ کمرمان را محکم می بستیم، چطور در زمان جنگ با 500 هزار بشکه صادرات نفت 5 -6 دلاری معیشت مردم تامین میشد و باید در زمان تحریم ها نیز این کار را می کردیم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه در زمان تحریم ها نیز می توانستیم سرمایه گذاری کنیم اظهار داشت: علی رغم این موضوع ما از کشورهای دشمن که تحریم مان کرده بودند کالای با واسطه و 30 درصد گران تر از ارزش واقعی آن خریداری کردیم که این یک سوء تدبیر بود.

هاشمی طبا افزود: مطمئن باشید سوء تدبیرها مارا به تحریم رساند شاید می توانستیم تحریم نشویم اما به دست خودمان این کار را کردیم و دشمن هم سوء استفاده کرد و پس از آنکه تحریم مان کردند ما برای آن ها فرش قرمز پهن کردیم و محصولات آن ها را خریداری کردیم تا خدایی نکرده کارخانجات آن ها دچار مشکل نشود و همه این محصولات را هم در خیابان جمهوری اسلامی ریختیم و این خیابان مرکز کالای کشورهایی شد که ما را تحریم کرده بودند.

وی اظهار داشت: به لطف خدا که معاهده برجام بسته شده و بستر فراهم شده می توانیم اقتصاد مقاومتی را با تلاش انجام دهیم اما پیامی که باید اینجا بدهم این است که پیام امید این نیست که ما به شما پول می دهیم بخورید و بخوابید بلکه پیام امید این است که اگر تلاش کنید به فراخنا می رسید و هیچ کشوری نبوده که با تن پروری و توزیع پول به شکوفایی اقتصادی برسد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از اظهاراتش درباره اینکه در دولت احتمالی شما چگونه درون زا بودن و برون نگر بودن اقتصاد مقاومتی جمع خواهد شد گفت: ما باید تولیدی داشته باشیم که بتوانیم در دنیا صادرات آن را نیز داشته باشیم چرا که تولید بدون صادرات محکوم به شکست است.

هاشمی طبا در ادامه به صنعت خودروسازی کشور اشاره کرد و گفت: اگر تولید خودرو در کشور مقداری عقب افتاده به دلیل این است که ما برنامه صادراتی نداشتیم وگرنه اگر از ما خودروها را نمی خریدند ما نیز مجبور می شدیم آن ها را درست صادر کنیم و با شرکت های خوب دنیا به روز قرارداد می بستیم.

وی خاطر نشان ساخت: ما حتما باید تجهیز شویم و از دانش فنی خارج و مهندسی معکوس به خوبی استفاده کنیم و مراکز تحقیق و توسعه مان را فعال و به محققانمان ارج بگذاریم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه اگر نتوانیم صادرات داشته باشیم تولید در داخل متوقف می شود گفت: در این صورت است که هم کیفیت و هم کمیت تولید کالا در کشور رشد نخواهد کرد.

هاشمی طبا همچنین درباره اینکه اولین تصمیم اقتصادی دولت احتمالی شما چه خواهد بود گفت: بحث آب و اصلاح کشاورزی اولین حرکت اقتصادی دولت بنده است.

وی در پایان اظهار داشت: خوشبختانه یا بدبختانه همه نامزدهای ریاست جمهوری اقتصاد دان نیستند لذا گمان می کنم باید این تواضع را داشته باشیم که در برابر عالمان اقتصادی سر فرود آوریم و از آن ها یاد بگیریم چرا که حرف هایی که ما میزنیم تنها اعلام نظراتمان است ولی آنچه که باید عمل کنیم باید بر مبنای اصول علم اقتصاد باشد.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
زنگ تفریح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶
جان ما مهندس کدوم پست رو بهت قول دادن جان مادرت بگو
آخرین اخبار