در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد:

آخرین وضعیت طغیان آفات و بیماری ها در باغات

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات گفت: شرایط مساعد بارندگی علاوه بر نشان از روزهای پرمحصول و فراوانی محصولات زراعی و باغی، زمینه را برای عوامل خسارت زا و طغیان و آفات خسارت‌ها فراهم می‌کند.

آخرین وضعیت طغیان آفات و بیماری ها در باغات
یحیی ابطالی معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش احتمال طغیان بیماری آفات در باغات اظهار داشت: شرایط مساعد بارندگی علاوه بر آنکه از روزهای پرمحصول و فراوانی محصولات زراعی و باغی نوید می دهد، زمینه را برای عوامل خسارت زا و طغیان و آفات خسارت‌ها فراهم می‌کند.

وی با اشاره به طغیان آفات و بیماری‌ها در باغات افزود: بیماری لکه سیاه سیب در پی رطوبت کافی و دما بالا مناطق شمال غرب کشور را تهدید می‌نماید که از این رو سازمان حفظ نباتات براساس سیستم پیش آگاهی دستورالعمل‌های لازم را به استان‌های تولید کننده ارسال کرده است.

ابطالی ادامه داد: پیشگیری و مبارزه با بیماری لکه سیاه سیب از لحاظ اقتصادی اهمیت زیادی دارد چرا که این بیماری با کاهش مقدار محصول و افزایش هزینه‌های بهره برداری یکی از پرخسارت‌ترین بیماری سیب در کشور محسوب می‌شود.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات با اشاره به شیوع بیماری لب شتری هلو در باغات استان‌های شمالی گفت: بیماری لب شتری هلو از دیگر بیماری‌های قارچی مهم به شمار می‌رود که عملیات مبارزه با آن در دو نوبت سم پاشی انجام شده است.

وی با اشاره به شیوع دیگر آفات در باغات بیان کرد: سفیدک کرکی مو بیماری مهم دیگری است که سال گذشته خسارت سنگینی به باغات انگور استان‌های خراسان شمالی وارد کرد که از این رو سازمان اقدام به توزیع سم بین موکاران این مناطق کرده است.

ابطالی در خصوص بیماری باکتریایی افزود: باکتریایی میوه‌های هسته دار از جمله بیماری‌های است که منشا غیر قارچی دارد و در درختان زردآلو، هلو و بادام شیوع یافته و با ایجاد زخم سیاه و فرورفته خود را نشان می‌دهد.

به گفته وی برای مبارزه با این بیماری توصیه می‌شود که سم، مقدار و تعداد دفعات آن با کارشناسان مربوطه مشورت شود.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات ادامه داد: مگس زیتون، مگس مدیترانه ای و پسیل پسته طی سال‌های اخیر کاهش کیفیت و کمیت محصول را به دنبال داشته که خوشبختانه در این زمینه علاوه بر تامین آفت کش‌های کافی روش‌های مبارزه غیر شیمیایی از جمله مبارزه زراعی، مکانیکی و بیولوژیکی در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار