در مستند «اعتراض وارد نیست» مطرح می شود؛

نگاه جدید به زندگی مهاجران افغان

فرناز جورابچیان گفت: به نظر من مستند «اعتراض وارد نیست» از آن گروه مستند هایی است که آگاهی مخاطبان را افزایش می‌دهد.

نگاه جدید به زندگی مهاجران افغان
فرناز جورابچیان کارگردان مستند «اعتراض وارد نیست» در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص شکل‌گیری ایده تولید این مستند گفت: اولین موضوعی که با حضور در زمین‌های تنیس شهر تهران نظر ما جلب می‌کند، دیدن کودکان توپ جمع کن افغان است. این اتفاق برای من و برادرم کمی ویژه‌تر است. چرا که از کودکی تقریبا در تمامی زمین‌های تنیس شهر تهران، به بازی تنیس پرداختیم و با کودکان افغان آشنا شدیم. 

وی ادامه داد: بعد از گذشت چند سال از آن دیدارها، من و برادرم در چهار سال پیش با زندگی یکی از این افراد آشنا شدیم و تصمیم گرفتیم که از این زندگی جذاب او یک فیلم مستند بسازیم. اما به خاطر ناپایداری زندگی اکثر این کودکان، شخصیت مورد نظر ما به افغانستان بازگشت و ما دیگر نتوانستیم این شخصیت را پیگیری نماییم. 

جورابچیان در مورد چگونگی ساخت این مستند افزود: مهمترین سختی تولید این مستند فرایند شکل‌گیری اعتماد شخصیت‌ها به ما بود. چرا که بیشتر آنها مهاجران غیرقانونی و شهروندان در سایه هستند. اما خوشبختانه مشکلی برای این شخصیت ها پیش نیامد. 

وی افزود: تولید این مستند از زمانی که شخصیت اصلی مستند انتخاب شد تا هنگامی که فیلم آماده نمایش شد، قریب به سه سال به طول انجامید و یکی از اتفاق های خوب یعنی تولید مستند «اعتراض وارد نیست» برای ما رخ داد. همکاری با آقای بهمن کیارستمی به عنوان تدوینگر فیلم به کیفیت فیلم کمک شایانی کرد.

این کارگردان مستند در مورد حضور مستند «اعتراض وارد نیست» در جشنواره‌ها تصریح کرد: اولین نمایش فیلم ما در جشنواره هات داکس کانادا بود که با استقبال غیر قابل انتظار و پرشور نیز همراه شد. پس از این جشنواره بود که فیلم ما در دو جشنواره بیروت و کلکته جایزه گرفت و در جشنواره سینما حقیقت پس از استقبال چشمگیر مخاطبان نامزد بهترین کارگردانی در بخش نیمه بلند شد. 

در پایان فرناز جورابچیان کارگردان مستند «اعتراض وارد نیست» در خصوص بازخورد این مستند افزود: به نظر من مستند «اعتراض وارد نیست»  از آن گروه مستندهایی است که آگاهی مخاطبان را افزایش می‌دهد و نگاهی جدید به مهاجران افغان در ایران دارد. اگر یک نفر هم نظرش تغییر کند، مستند ما کار خودش را کرده است. 
 
 
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار