چگونه بدن خود را آماده ماه رمضان کنیم؟/ نکات تغذیه ای برای روزه اولی ها!

۲ هفته تا ماه رمضان و بهره وری از فیض معنوی و تاثیرات مثبت روزه داری باقی مانده در این مدت با رعایت برخی تدابیر طب سنتی به آسانی روزهای گرم ماه مبارک رمضان را سپری کرده و از فواید آن بهره‌مند شوید.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ماه رمضان و روزه داری همیشه با حال و هوای خاص معنوی، اثرات جسمانی بسیار زیادی داردو در مطالعات متعددی نقش موثر روزه داری در بهبود بیماری‌های مختلف نشان داده شده است.

۲ هفته تا شروع ماه مبارک رمضان باقی مانده و بسیاری از افراد نگران روزه داری سخت و ضعف بدنی به خصوص عطش و تشنگی خود در فصل گرما هستند، اما با رعایت برخی تدابیر طب سنتی و سبک زندگی سالم می‌توان جسم را آماده روزه داری کرد و در ماه مبارک رمضان از فیض معنوی و آثار جسمانی روزه داری بهره برد.

 
این وعده را در روزهای باقی مانده حذف کنید
درخشان پور متخصص طب سنتی با بیان اینکه در دو هفته باقی مانده به ماه رمضان باید برخی عادت‌های غذایی را تغییر داد، افزود: در ماه مبارک رمضان وعده ناهار حذف می‌شود و به همین دلیل باید به تدریج حجم غذای مصرفی در وعده‌های ناهار را با نزدیک شدن به ماه مبارک رضان کم و غذاهای سبکتر میل کرد.

درخشان پور با اشاره به افزایش اهمیت وعده صبحانه عنوان کرد: در مدت باقی مانده تا ماه رمضان باید ناهار را سبکتر کرد و به جای آن صبحانه‌ها مواد مقوی بیشتر مصرف شود همچنین به هیچ وجه نباید وعده صبحانه را حذف کرد همانگونه که در ماه مبارک رمضان سحری نقش مهمی در روزه داری دارد.

ساعت صرف صبحانه در مدت باقی مانده تا ماه رمضان
وی ادامه داد: علاوه بر مصرف مواد مغذی و مقوی بدن در این وعده باید صبحانه را در ساعت اولیه صبح مصرف کرد و از میل کردن این وعده در ساعت ۹ یا ۱۰ خودداری کرد همچنین بهتر است صبحانه به ساعات سحر نزدیک شده و در ساعت ۶ یا نهایتا هفت صبح این وعده را میل کرد.

تمرین روزه داری در روزهای باقی مانده ماه مبارک رمضان
حیدر عظمایی پژوهشگر طب سنتی با اشاره به بلند بودن طول روزه داری در ماه مبارک رمضان گفت: به همین سبب باید تدابیری برای امداگی جهت یک ماه روزه داری اندیشه شود که یکی از مهمترین آن‌ها تمرین روزه داری پیش از شروع این ماه است.

وی افزود: بهتر است در روزهای باقی مانده صبحانه را کامل بخوریم و وعده ناهار را به تدریج حذف کنیم یا حجم از مقدار غذاهای مصرفی روزانه به طور کلی کم کنیم.

بمب‌های انرژی برای مدت باقی مانده تا ماه رمضان
درخشان پور با بیان اینکه برخی افراد که ضعف بدنی دارند، نوجوانان و سالمندان باید در مدت باقی مانده موادغذایی مغذی بیشتر استفاده کنند، افزود: این افراد باید شیرینی جات طبیعی مانند عسل، خرما، کشمش، شیره خرما و توت را روزی ۲ بار مصرف کنند، زیرا این موادغذایی موجب می‌شوند انرژی کافی در بدن تولید و مقاومت آن افزایش پیدا کند.

عظمایی تنظیم قند خون را یکی از نکات مهم برای آمادگی بدن دانست و افزود: قندهای خوب مانند خرما، عسل به تامین انرژی موثر بوده که متاسفانه در ماه رمضان برخی افراد به جای قندهای طبیعی سراغ زولبیا بامیه رفته و به سلامتی خود آسیب آورد می‌کنند البته استفاده از آن در حد تنوع اشکالی ندارد، اما افراط و مصرف مداوم نادرست است.

معده درد دارید، با این دستور طبیعی روزه بگیرید/ نوشیدنی معجزه آسا برای معده درد و روزه داری
عظمایی با اشاره به افرادی که ناراحتی گوارشی دارند و تدابیری که موجب آمادگی آن‌ها برای روزه داری می‌شود، گفت: نوشیدن ترکیب *عرق نعنا، بارهنگ، آب جوش، کمی گلاب و مقداری عسل یا نبات * در مدت باقی مانده تا ماه رمضان و در طول ۳۰ روز روزه داری موجب تقویت و آمادگی دستگاه گوارش شده و افراد سالم و بیماران دارای اختلالات گوارشی به آسانی و بدون درد معده می‌توانند روزه بگیرند.

درخشان پورعنوان کرد: مصرف میوه‌ها و سبزیجات در این ۲ هفته باید به میزان کافی مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا این موادغذایی در عملکرد دستگاه گوارش، دفع و شادابی بدن نقش مهمی داشته و یبوست را از بین می‌برد، یبوست مانع از تولید ویتامین‌ها و موجب کم خونی می‌شود، نیمی از ویتامین‌ها در روده‌ها ساخته می‌شود و یک فرد سالم باید حداقل روزی ۲ بار دفع داشته باشد.

تدابیری برای آمادگی جهت روزه داری در گرما / در مدت باقی مانده چه کنیم تا در ماه رمضان تشنه نشویم؟
عظمایی افزود: با توجه به گرم بودن روزهای پیش رو اغلب افراد به خاطر عطش و تشنگی آب یخ و سرد استفاده می‌کنند که موجب تغییرات ناگهانی و شوک به معده می‌شود که باید این عادت غلط را ترک کرد و از خاک شیر و تخم شربتی، میوه‌های لعابدار و آب میوه استفاده کرد.

وی ادامه داد: بسیاری افراد به اشتباه فکر می‌کنند باید در مدت باقی مانده موادغذایی بیشتر مصرف کنند تا در ماه رمضان دچار ضعف و مشکل نشوند، اما این در حالی است که پرخوری با افزایش دمای بدن و با توجه به گرمی هوا موجب ایجاد عطش و نیاز بدن به مایعات بیشتری شده و برخلاف باور مردم بر آمادگی بدن برای روزه داری تاثیر سوء می‌گذارند.

دستوری شگفت انگیز برای روزه اولی‌ها و نوجوانان
عظمایی با اشاره به روزه اولی‌ها و نوجوانان و آمادگی آن‌ها برای روزه داری گفت: این رده سنی از مصرف مواد ساندویجی، فست فود‌ها و غداهای ادویه دار، شیرینی جات قنادی‌ها به دلیل افزایش صفرای بدن پرهیز کرد، زیرا اکثر نوجوانان طبع صفراوی دارند و این مواد غذایی موجب افزایش صفرا و آسیب به سلامتی بدن می‌شود.

وی به روزه اولی‌ها و نوجوانان توصیه کرد: برای کاهش صفرا و آمادگی بدن جهت روزه داری توصیه می‌شود تا از ترکیب عرق شاتره، کاسنی، بیدمشک و مقداری سنکجبین استفاده کنند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۹:۰۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
روزه گرفتن بسیار خوب هست برای سلامتی روح وروان وجسم من خودم سالی دو ماه روزه میگیرم درماهای شعبان ورجب وخودم آماده می کنم برای ماه رمضان وخدا را شکر می کنم که امسال هم تا الان عمری داده تا بتوانم روزه بگیرم وخودم آماده کنم برای ماه رمضان شکرخدا شکرخدا .از همه جوانان عزیز می خواهم روزه بگیرند تا سلامت باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
شما مطالعه كن متوجه ميشيد براي چي بايد روزه گرفت.
علم تازه به خواص و اهميت روزه گرفتن پي برده و سالها طول مي كشه تا علم به ارزش واقعي و سودمند بودن همه دستورات دين اسلام پي ببرد.
شاهد عرائضم پدران و مادران ما هستند كه به دستورات خدا عمل كردند هم سالمتر بودن هم شادبتر از اون طرف هم خداوند لطف و عنايت خاصي به اونها داشته.نمونه اش عمرهاي حدود و بلكه بالاي صد سال
نشاط و سلامتي كه حاصل سحر خيزي اونها بوده.امانت داري و صداقت اونها آرامش اعصاب روان براي اونها داشته و روزه داري كه سلامت گوارش عايده اونها و هر كس كه عملكند خواهد كرد.
Iran (Islamic Republic of)
Majid
۰۸:۵۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶
باتوجه به اینکه امسال امتحانات خردادماه به ماه رمضان افتاده و بعدش هم کنکور سراسری است لطفا روش های مفید و یا ساعات مفید مطالعه در ماه رمضان رو هم بگید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
من موندم اصلا برا چی روزه میگیرم تا حالا از اول تا آخر ماه مبارک رمضان می گن چی بخورید چی نخورید حالا از یک ماه قبل بدن رو آماده کنیم متاسفانه
-
ناشناس
۲۰:۵۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
الان کل سال ماه رمضانه
آخرین اخبار