ویزیت رایگان؛

پاسخ سوالات خود در زمینه «بیماری‌های خونی» را اینجا بخوانید

سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند توسط متخصص مربوطه پاسخ داده شد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ بخشی از سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کردند، توسط متخصص مربوطه پاسخ داده شد. 
 
شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید. 

پاسخ سوالات خود در زمینه بیماری‌های خونی که از سوی لیلا اردشیری متخصص بیماری‌های خونی ارائه شده به شرح زیر است:

***افراد مبتلا به کم‌خونی حجامت کنند؟
لیلا اردشیری متخصص بیماری‌های خونی گفت: بیشتر مردم تصور می‌کنند که افراد کم خون نباید حجامت کنند، اگر چه این موضوع در خصوص افرادی که کم خونی شدید دارند صدق می‌کند، اما حجامت در افرادی که کم خونی عادی دارند، باعث خارج کردن مواد زاید و سمی از بدن می‌شود و استخوان‌ها را تحریک به خون‌سازی می‌کند.

***انواع کم خونی
وی ادامه داد: کم خونی انواع متخلفی دارد که می‌توان به کاهش هموگلوبین، کاهش حجم گلبول‌های قرمز خون، کم خونی میکروسیتیک، کم خونی نورموسیتیک و کم خونی ماکروسیتیک اشاره کرد.

این متخصص بیان کرد: تشخیص کم خونی معمولا با انجام تست توسط پزشکان در آزمایشگاه صورت می‌گیرد که طی این آزمایش‌ها مواردی مانند گلبول‌های قرمز خون، هماتوکریت، هموگلوبین، گلبول‌های سفید خون و پلاکت‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

***علائم شایع این بیماری کدام است؟
اردشیری بیان کرد: خستگی و ضعف، سردرد و سر گیجه، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس، درد در قسمت قفسه سینه، سوزن سوزن شدن کف دست و پا، خشک شدن ناخن‌ها و سرد شدن سر و صورت از جمله علائم این بیماری به حساب می‌آیند.

وی تاکید کرد: افرادی که از کم خونی رنج می‌برند، معمولا رنگ پریده و نسبت به مسائل اطرافشان بی تفاوت می‌شوند و در اکثر مواقع حالت تهوع به آن‌ها دست می‌دهد که در صورت بروز چنین مواردی باید سریعا به پزشک مراجعه کرد.

***کم خون‌ها چه بخورند؟
این متخصص اظهار داشت: افرادی که علائم کم‌خونی در آن‌ها بروز کرده، توصیه می‌شود که غذای حاوی آهن، میوه هایی همچون پرتقال، گریپ فروت، گوجه فرنگی، کلم، توت فرنگی، لیمو ترش، گوشت قرمز، ماهی، توت خشک، برگه آلو، کشکمش و غلات و حبوبات جوانه زده استفاده کنند و از مصرف چای یا قهوه بعد از غذا جلوگیری کنند.

***عوارض ناشی از این بیماری
وی افزود: در ایران برای پیشگیری از کم خونی تمهیداتی در نظر گرفته شده است که شامل غربالگری و تست‌های مخصوص است تا از متولد شدن نوزادان مبتلا به تالاسمی پیشگیری شود که این تمهیدات شامل غربالگری و تست جفت پیش از تولد است.

اردشیری اضافه کرد: زوج‌هایی که قصد فرزندآوری دارند، پیش از بارداری تست کم خونی و غربالگری از آن‌ها گرفته شده و در صورت مشاهده هر گونه ناهنجاری، از به وجود آمدن فرزند مبتلا به تالاسمی پیشگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: افرادی که مبتلا به کم خونی هستند، باید حتما در کنار تزریق خون داروهایی که پزشک تجویز کرده است را مصرف کنند، زیرا در صورت عدم استفاده از دارو‌ها با عوارضی چون مشکلات کبد و طحال مواجه می‌شوند.

***راه درمان کم خونی 
اردشیری تصریح کرد: ویتامین C جذب آهن را افزایش می‌دهد؛ به همین دلیل مصرف این ویتامین به همراه آهن توصیه می‌شود؛ همچنین باید در نظر داشت که درمان دارویی نیز باید در کنار مصرف این مواد به کار برده شود.

وی یادآور شد: بهتر است برای جلوگیری از ایجاد کم‌خونی در بدن از مصرف هر گونه چای بعد از غذا جلوگیری کرد و پیشنهاد می‌شود که چای دو ساعت بعد از هر وعده‌ غذایی به کار برده شود تا آهن موجود در غذا را از بین نبرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
نصرت نیکمنش
۱۵:۱۱ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
چندساله دچارکمبودپلاکت هستم علتش پیگیرنشدم علتش چیه.وچکارکنم؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۹:۳۱ ۰۹ خرداد ۱۳۹۶
سلام.من به کم خونی مبتلاهستم ولی بایدگفت حتی پزشکان ما نیزدراینکه چه توصیه هایی به افرادکم خون بکننددراشتباهند.دربسیاری از انواع کم خونی به دلیل اینکه بدن افرادکم خون خودسعی دررفع کم خونی ازطریق جذب آهن داردسبب می شود که جذب آهن چندبرابرشودازطرفی مانیزبه توصیه پزشکان تلاش می کردیم که بامصرف قرص اهن ونان های غنی شده به قول خودمون کم خونی کنترل کنیم وبعدا متوجه شدیم که کم کم داریم به بیماری هموکروماتوز مبتلا میشیم وآنزیم های کبدی چندین برابر شدندوطحال افزایش یافت و...که الان مجبوریم برعکس کنیم که فکرنکنم فایده داشته باشه.لطف بفرماییدبه دولت بفرماییدازغنی کردن آردباآهن خودداری کنه که همین ریشه ماکم خونارودراورده وبه اسم ماهم تموم میشه.اگه نیازهست حاضرم این ادعاراباآزمایشاتی که خودم طی این پنج سال دادم اثبات کنم.لطفا اگه راهنمایی دیگری می تونید ارائه دهیدکمکم کنید.تشکر
آخرین اخبار