اروپای هک شده نگران روز دوشنبه است!

در حالی که انتشار خبر هک هزاران دستگاه رایانه در سراسر جهان موجی از نگرانی در میان مقام های کشورهای مختلف ایجاد کرده است، مقام های اروپایی نگران هستند که با پایان یافتن تعطیلات آخر هفته ، روز دوشنبه تعداد دستگاههای آلوده در این قاره افزایش یابد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عملیات هک رایانه ها در 150 کشور جهان به قربانی شدن 200 هزار پایگاه عمدتا متعلق به شرکت های مختلف انجامید.
 
پایگاه اینترنتی روسیا الیوم به نقل از گفت و گوی روب وینرایت مدیر یوروپل در گفت و گو با تلویزون ای تی وی انگلستان ، گزارش کرد: سالانه در برابر 200 حمله قرار داریم اما چنین حمله ای تا زمان حاضر بی سابقه بود.
 
وینرایت گفت: این نگرانی وجود دارد که وقتی مردم دوشنبه به سر کار بازگشته و رایانه های خود را روشن می کنند، تعداد طرف هایی که در معرض این خطر خواهند بود، افزایش یابد.   
 
بی بی سی هم گزارش کرد کارشناسان امنیت اینترنت نسبت به احتمال انجام موجی از حملات سایبری جدید در سراسر جهان در هفته آینده هشدار داده‌اند.
 
به گفته آنها بسیار متحمل است که این حمله فردا دوشنبه ۱۵ می (۲۵ اردیبهشت) و در شروع مجدد فعالیت‌های اداری انجام شود.
 
بیش از ۱۲۵ هزار سیستم کامپیوتری در حدود صد کشور جهان روز جمعه ۱۲ مه ( ۲۲ اردیبهشت) هدف حمله نوعی باج‌افزار قرار گرفت.
 
انگلیس، روسیه، فرانسه و اسپانیا از جمله کشورهایی بودند که تحت تاثیر این حمله سایبری قرار گرفتند.
 
در حمله روز جمعه باج‌افزار شناخته‌شده WannaCry کامپیوترها را قفل کرد و مانع از دسترسی کاربران به اطلاعات شد. این بدافزار با نمایش پیامی روی صفحه کامپیوتر درخواست پول اینترنتی (بیتکوین) کرد.
 
تحقیق بی‌بی‌سی روی سه اکانت مرتبط با این حمله سایبری نشان داده که به هکرها حدود ۳۰ هزار دلار پول پرداخت شده است.
 
این حمله سایبری باعث اختلال در کار سازمان‌های دولتی، کارخانه‌های خودروسازی، بانک‌ها و موسسات خدمات درمانی شده است.
 
برخی از بیمارستان‌ها در انگلیس مجبور شدند تا وقت بیماران و عمل‌های از قبل تعیین شده را کنسل کنند.
 
فعالیت ۹۷ درصد از مراکز خدمات درمانی بریتانیا پس از حمله سایبری از سرگرفته شد.
 
از سوی دیگر معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا در ایران هم از حمله وسیع سایبری با نوع« باج افزار» خبر داد و گفت: همه مسئولان آی تی سازمان ها در کشورمان امروز سیستم عامل های خود را بروز رسانی کنند تا امنیت دستگاههای خود را در برابر این حمله سایبری بالا ببرند.
 
سرهنگ حسین رمضانی با بیان اینکه از عصر دیروز متوجه شدیم یک حمله وسیع سایبری با نوع «باج افزار» در سطح دنیا شکل گرفته است افزود: این باج افزار کشورهای مختلف دنیا را مورد هدف قرار داده است به گونه ای که نخست وزیر انگلیس هم این حملات را به مراکز درمانی کشورش تائید کرد.
 
وی گفت: این حمله سایبری اهداف بین المللی دارد و صرفا برای کشور خاصی نیست .
 
سرهنگ رمضانی افزود: بیش از 70 کشور دنیا و مراکز درمانی، حمل و نقل و خدمت رسان مورد این حمله سایبری قرار گرفتند.
 
معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا ادامه داد: این باج افزار از طریق یک گروه هکری که با یکی از سازمان های جاسوسی در ارتباط بودند منتشر شده ، این گروه هکری بعد از قطع ارتباط برای انتقام جویی ، نقاط ضعف آن سازمان جاسوسی را بصورت اکسپلویت در سراسر دنیا منتشر کردند.
 
وی گفت: این اکسپلویت ها در یک سایت مورد استفاده مجرمین نیز منتشر شد که مجرمان با استفاده از باج افزار وانا کریپتور (wanna cryptor) اطلاعات را برای سوء استفاده در سراسر دنیا منتشر کردند.
 
سرهنگ رمضانی با بیان اینکه هدف اصلی این حمله هکری مراکز درمانی ، حمل و نقل و سازمان های ارائه خدمات هستند گفت: مجرم یا مجرمان در قبال قفل شدن اطلاعات، پول های اینترنتی در زمان مشخص از قربانیان دریافت می کنند و در صورت دریافت نکردن تهدید به از بین بردن اطلاعات می کنند.
 
وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از سیستم ها در مراکز کشورمان نیز مورد حمله این باج افزار قرار گرفته اند گفت: از یک وب سایت آنلاینی که میزان حمله این باج افزار را در هر کشوری نشان می دهد مشاهده کردیم، بخشی از سیستم های مربوط به سازمان ها در کشور ما نیز متاسفانه مورد حمله قرار گرفتند.
 
معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا هشدار داد: تمام مسئولان آی تی سازمان ها امروز و در اولین فرصت سیستم عامل های خود را بروز رسانی کرده تا امنیت دستگاههای خود را در برابر این حمله سایبری بالا ببرند.
 
وی تصریح کرد: این باج افزار تمام اطلاعات با پسوندهای خاص را که تعریف کرده می تواند در سیستم مورد هدف قفل نماید و نگذارد کاربر و کاربران در آن دست پیدا کنند همچنان که در کشور انگلستان با حمله به سیستم یک بیمارستان تمام اطلاعات بیماران را قفل کرد.
 
سرهنگ رمضانی گفت: پلیس فتا هشدارهای رسانه ای و فوری خود را به تمام سازمان ها ابلاغ کرده و بصورت مکتوب و بسیار فنی درباره برخورد با این باج افزار با شرکت ارتباطات زیرساخت نیز اعلام کرده است.
 
منبع:العالم
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار