مختاری:

حال صنعت ریلی خوب نیست

مدیرعامل شرکت واگن پارس گفت: چند سالی است که وضعیت تولید در بخش صنعت ریلی حال و روز خوبی ندارد.

حال صنعت ریلی خوب نیستبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رضا مختاری مدیر عامل شرکت واگن پارس در نشست خبری حاشیه ی پنجمین نمایشگاه بین المللی راه آهن گفت: ظرفیت واگن پارس سالانه هزار دستگاه واگن باری و 150 واگن مسافری درکنار تولید 40 دستگاه لوکوموتیو است.

وی در ادامه در خصوص میزان ظرفیت بکار گیری شده در تولید و ساخت در حوزه صنعت ریلی اظهار کرد: میزان تولید شش ماهه ی آخر سال 95 که این شرکت رکورد ثبت کرد این درحالی است که تنها از 30 درصد ظرفیت خود استفاده نموده و در حال حاضر بقیه ظرفیت بدون فعالیت مانده است.

این تولیدکننده با اشاره به اینکه چند سالی است که وضعیت تولید در بخش صنعت ریلی حال و روز خوبی ندارد،افزود: عدم نظارت و مدیریت بر نیاز بازار سبب شد تا هر شهر و بخشی اقدام تاسیس شرکتی برای تولید در این صنعت کند و این امر تاثیرات مخربی را در بازار در این سالها به دنبال داشته است.

مختاری در این راستا ادامه داد: اگر یک دو یا سه شرکت برای ایجاد فضای رقابتی و با توجه به میزان تقاضا در بازار ایجاد می شدند وضعیت مطلوبی را به دنبال داشت و موجب توسعه بخش صنعت ریلی خواهد می شد.

مدیر عامل شرکت واگن پارس باتوجه به تاثیرات تعدد شرکت های تولید کننده تصریح کرد: اثر گذاری تعدد شرکت ها مازاد بر میزان تقاضا در بازار و وجود رکود در این حوزه سبب شد تا بخش زیادی از تولیدکنندگان دست به واردات واگن و تجهیزات ریلی و یا تولید محصولات در دیگر حوزه‌ها بزنند.

وی همچنین اشاره کرد: سال های گذشته شرکت های بهره بردار یا به عبارتی مالکین واگن از تسهیلات ویژه ای که توسط شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تامین می شده است از یک منبعی وامی با نرخ مناسب دریافت و به سراغ امضا قرداد با واگن سازان می آمدند که متاسفانه در سه سال گذشته به دلیل عدم وجود نقدینگی این تسهیلات در اختیار شرکت های بهره بردار قرار داده نشده و دیگر تمایلی برای همکاری و کار به علت ضعف در توان مالی ندارند در حال حاضر سرمایه گذارانی در این نمایشگاه حضور دارند که مستعد سرمایه گذاری با شرکت ها هستند اما برای افراد توجیهی برای سرمایه گذاری با وام نرخ 21 درصد تا بعضا 27 درصد وجود ندارد.

مختاری در ادامه تصریح کرد: علت حضور شرکت های خارجی خصوصا شرکت روسیه ای برای ورود شش هزار واگن باری و استفاده شرکت های داخلی از آن تنها برخورداری شرکت خارجی از توان مالی و نقدینگی آن است.

وی در خصوص لیزینگ ریلی بیان کرد: اگر این لیزینگ ریلی بتواند نرخ خود را به رقم معقول زیر سه درصد برساند با استقبال چشمگیر مواجه خواهد شد.

این تولیدکننده در خصوص میزان سهم شرکت واگن پارس در تولید 4 هزار و 900 دستگاه واگن باری در داخل کشور گفت: سهم این شرکت برای تولید واگن باری در داخل 2 هزار 200 دستگاه است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار