تب و تاب تبلیغات فروکش کرد/ یزدی ها آماده تعیین سرنوشت انتخابات فردا

تبلیغات انتخاباتی اکنون در یزد متوقف شده و فردا زمانی برای انتخاب هزار و ۳۳۹ نفر از بین ۳ هزار و ۳۷۱ نفر برای ورود به شوراهای اسلامی شهر و روستا خواهد بود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،  تب و تاب تبلیغات انتخاباتی اکنون در یزد فروکش کرده و همه برای شرکت در انتخابات آماده می‌شوند، از یک سو انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری برای تعیین سرنوشت کشور و از سوی دیگر انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا برای رقم زدن آینده‌ و چشم‌اندازی بهتر برای شهرها و روستاهای استان یزد.

نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا که این دوره در یزد پرشمار بودند، از انواع تبلیغات اعم از مجازی و حقیقی استفاده کردند و اکنون باید منتظر باشند تا مردم انتخاب خود را انجام دهند.

مردم یزد فردا کاری دشوار در پیش دارند و باید از بین ۳ هزار و ۳۷۱ نامزد انتخابات شوراهای شهر و روستا، در مجموع هزار و ۳۳۹ نفر را انتخاب و راهی شوراها کنند.مردم یزد فردا کاری دشوار در پیش دارند و باید از بین ۳ هزار و ۳۷۱ نامزد انتخابات شوراهای شهر و روستا، در مجموع هزار و ۳۳۹ نفر را انتخاب و راهی شوراها کنند

این رقابت بسیار نزدیک است و در واقع در کل استان برای هر صندلی شورا چه در مناطق شهری و چه در مناطق روستایی، ۲.۵ نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

گرچه آمار انصرافی‌ها نیز قابل توجه بوده است اما هنوز ۳ هزار و ۳۷۱ نفر دیگر باقی مانده‌اند و به احتمال زیاد تا هشت صبح فردا، امکان انصراف تعداد دیگری از نامزدها وجود دارد.

در این دوره شوراهای استان یزد نیز پرتعدادتر وارد شده‌اند و هیچ روستایی نبوده که واجد شرایط تشکیل شورا باشد اما به دلیل به حدنصاب نرسیدن داوطلبان ثبت‌نامی، انتخابات شوراها در آن لغو شده باشد.

از مجموع هزار و ۲۰۰ روستا و آبادی استان یزد، حدود ۶۰۰ روستا دارای سکنه است که از این میان ۳۹۵ روستا شورا خواهند داشت.

۲۱ شورای روستایی ۵ نفره و ۳۷۴ شورا ۳ نفره خواهند بود

دبیر ستاد انتخابات استان یزد گفت: شوراهای روستایی استان یزد هزار و ۲۲۲ کرسی دارند که تقریبا در روستاها به ازای هر صندلی شورا دو نفر با یکدیگر رقابت می‌کنند.

محمدعلی طالبی بیان کرد: ۲۱ شورای روستایی استان یزد پنج نفره و ۳۷۴ شورا نیز سه نفره خواهد بود.

وی در مورد کرسی‌های انتخابات شورا در شهرها نیز بیان کرد: در شوراهای حوزه شهری در مجموع ۱۱۷ کرسی بر اساس قانون و با نظر به جمعیت ساکن در مناطق شهری، در نظر گرفته شده است.

یزد تنها شهر دارای شورای ۱۱ نفره در استان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار یزد عنوان کرد: در شهرهای استان یزد تنها یک شهر آن هم شهر یزد، شورای ۱۱ نفره دارد و به جز شهرهای اردکان، میبد و حمیدیا که شورای شهر هفت نفره دارند، ۱۷ شهر دیگر استان شورای پنج نفره دارند.

طالبی با اشاره به اینکه شورای شهر یزد در دور چهارم ۱۳ نفره بود، افزود: با توجه به سرشماری‌های اخیر و با توجه به جمعیت ساکن در شهر یزد، در دوره پنجم، ۱۱ کرسی به شورای شهر یزد اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: رقابت خوبی بین نامزدهای شوراهای شهری و روستایی وجود دارد و تقریبا از همه طیف‌ها و گروه‌ها افرادی برای شرکت در این رقابت انتخاباتی، داوطلب شده‌اند.

۱۰ درصد کاندیداها انصراف داده‌اند

گرچه در این دوره آمار داوطلبان به ویژه در شهرها قابل توجه بود اما آمار انصرافی‌ها نیز روند افزایشی دارد و تا این لحظه بیش از ۱۰ درصد کاندیداها از ادامه حضور در رقابت‌های انتخاباتی نصراف داده‌اند.

البته به طور قطع تا فردا که فهرست نهایی نامزدهای پنجمین دوره انتخابات شوراها توسط فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها در شعب اخذ رای نصب می‌شود، احتمال افزایش انصرافی‌ها وجود دارد.

دبیر ستاد انتخابات در این باره گفت: مجموع داوطلبانی که در مناطق مختلف استان یزد برای شرکت در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ثبت نام کردند، ۳ هزار و ۸۰۳ نفر بوده است.

تنها ۱۹ نفر از ۳۸۰۳ داوطلب ثبت‌نام شده رد صلاحیت شدند

محمد محامدی افزود: از این تعداد ۱۹ نفر رد صلاحیت شدند و تا این لحظه ۴۱۳ نفر نیز انصراف دادند که ۶۸ نفر از آنها مربوط به نامزدهای شهر یزد بوده است.

وی عنوان کرد: با احتساب آمار رد صلاحیت شدگان و افراد انصرافی، هم اکنون ۳ هزار و ۳۷۱ نامزد در حوزه‌های شهری و روستایی استان یزد در عرصه رقابت باقی مانده اند.

مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری یزد بیان کرد: از این تعداد در مجموع هزار و ۳۳۹ نفر وارد شوراهای اسلامی شهر و روستا خواهند شد.فعالیت در ستادهای انتخاباتی استان شدت گرفته و همه برای برگزاری انتخاباتی باشکوه، قانونمند و حفاظت از آرای مردم تلاش می‌کنند

در استان یزد همه شرایط برای برگزاری انتخابات فراهم است و مجریان برگزاری انتخابات همچنان مشغول فراهم سازی الزامات برگزاری انتخابات هستند.

فعالیت و تکاپو در ستادهای انتخاباتی سراسر استان در ساعات پایانی تا رسیدن به زمان برگزاری انتخابات شدت گرفته و همه برای برگزاری انتخاباتی باشکوه، حداکثری، پرنشاط، سالم و قانونمند و حفاظت از آرای مردم به عنوان «حق‌الناس» تلاش می‌کنند.

به طور قطع مردم استان یزد در همه نقاط شهری و روستایی در این انتخابات نیز مانند دوره‌های قبل حضوری پرشکوه خواهند.
منبع: مهر
انتهای پیام/ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.