در سومین کنگره بین المللی تولید مثل مطرح شد؛

وضعیت سقط جنین غیر قانونی در ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به کاهش نرخ باروری به عنوان چالش جدی جمعیت کشور، گفت: ۳۲ درصد جمعیت کشور در سنین ۲۵ تا ۳۰ سال در زمان اشتغال و ازدواج قرار دارند.

وضعیت سقط جنین غیر قاتونی در ایران
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جواد حاجی میراسماعیل رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در سومین کنگره بین المللی تولید مثل که در سالن همایش های رازی برگزار شد، با بیان اینکه پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت بر اساس سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری از سال ۹۳ در دستور کار گرفته، گفت: به منظور افزایش جمعیت باید سیاست‌های تشویقی در این زمینه اتخاذ شده و با ایجاد شوق و حمایت از هزینه‌های خانوار بتوان نرخ باروری را افزایش داد.

وی ادامه داد: تسریع و کاهش سن ازدواج و حمایت زوجین و توانمندسازی آنها در ازدواج اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران در دوران شیردهی و باردهی، درمان ناباروری زنان و مردان تحکیم بنیان خانواده با آموزش مهارت‌های زندگی و ارائه خدمات مشاوره‌ای برخی از اقدامات لازم به منظور افزایش نرخ باروری و جمعیت در کشور است.

حاجی میراسماعیل با اشاره به اهمیت میان تناسب جمعیت و خانواده گفت: اکنون نیمی از جمعیت کشور را افراد بین سنین ۱۰ تا ۶۱ سال تشکیل می‌دهند و این بدان معنا است که کشور از لحاظ جمعیتی در دوران طلایی قرار دارد.

وی افزود: در دهه اخیر جمعیت زیر ده سال در کشور رو به کاهش بوده و انتظار می‌رود که نسبت جمعیت فعال کشور کاهش پیدا کند و با توجه به اینکه ۳۲ درصد جمعیت کشور بین سنین ۲۵ تا ۳۱ سال و در زمان کار و ازدواج قرار دارند، کاهش نرخ باروری چالش جدی است که جمعیت کشور با آن مواجه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران عنوان کرد: در دهه ۶۰ هر خانواده ۶ فرزند داشت، اما اکنون این میزان به دو فرزند کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به عوامل موثر در نرخ باروری گفت: نسبت به افراد ازدواج کرده به مجرد افزایش سن ازدواج، نرخ طلاق و باروری، فیلم‌های اجتماعی و شیوه رفتارهای پرخطر در میان جوانان از عوامل موثر بر نرخ باروری بوده که با شناسایی آن‌ها به منظور افزایش نرخ باروری اقدامات لازم را انجام داد.

حاجی میراسماعیل تصریح کرد: افزایش سن ازدواج، عدم تمایل جوانان به ازدواج و روند افزایش طلاق موجب می‌شود تا فرصت باروری از بسیاری از زوجین گرفته شده و شانس ناباروری بالا برود.

وی اظهار کرد: افزایش ده درصدی ازدواج نرخ باروری را به ۲.۶۳ رسانده و کاهش ده درصدی طلاق نرخ باروری به ۱.۸۵ درصد می‌رساند اکنون در کشور ۳ میلیون زوج نابارور داریم که یکی از عوامل موثر در کاهش نرخ باروری محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: با وجود این سه میلیون زوج نابارور و کاهش نرخ باروری در دهه گذشته مسئولین کشور بر آن شدند تا پوشش بیمه‌ای خدمات ناباروری را در دستور کار قرار دهند برخی از چالش‌های اقتصادی و بحران امنیت شغلی به خصوص برای خانم‌ها از عوامل موثر دیگر در کاهش نرخ باروری محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سقط جنین در کاهش نرخ باروری تاثیر گذار است، گفت: بر اساس بررسی‌ها ۲۲۵ هزار سقط در سال داشتیم که ۱۲۰ هزار مورد از آنها سقط‌های غیرقانونی و پزشکی بوده است.

حاجی میراسماعیل یادآور شد: یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد آسیب‌های اجتماعی و شیوع رفتارهای پرخطر در جوانان است که این موضوع بر سلامت آنها تاثیر گذار بوده و تهدید کننده نرخ باروری محسوب می‌شود، علاوه بر این اعتیاد نیز به عنوان یکی از آسیب‌های اجتماعی بر کاهش فرزند آوری و طلاق تاثیر گذار است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار