در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

گسترش ارتباطات، استقلال نظام پزشکی را زیر سوال نمی‌برد

عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: سازمان نظام پزشکی باید با سایر تشکیلات و ارگان‌های مرتبط با سلامت ارتباط داشته باشد و این امر به معنای دولتی شدن و از بین رفتن استقلال این سازمان نیست.

گسترش ارتباطات، استقلال نظام پزشکی را زیر سوال نمی‌برد
محمد مهدی گلمکانی عضو شورای عالی نظام پزشکی در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به این که طبق اظهار نظر کارشناسان، سازمان نظام پزشکی یکی از قدیمی‌ترین NGO‌های کشور است، اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی هویت حقوقی داشته و قانونش در نظام جمهوری اسلامی ایران تعریف و ابلاغ شده است، اما با توجه به تربیت پزشکان بسیار زیادی که در دوران پس از انقلاب اسلامی مشاهده می‌شود در بحث اهداف و ماموریت‌های این سازمان بعد از چند دهه نیازمند تجدید نظر هستیم.
 
وی افزود: این سازمان باید بتواند خاستگاه اصلی جامعه پزشکی و تاثیرات عملکرد آن‌ها در نظام سلامت باشد، اما در شرایط فعلی و در بسیاری از تصمیمات مهم مرتبط با سلامت جامعه، نظام پزشکی قدرت حضور فعال ندارد.
 
وی کاهش اختیارات قانونی و کم رنگ شدن رابطه نظام پزشکی با سایر ارگان‌ها را از جمله عوامل عدم حضور فعال این سازمان در مباحث مرتبط با سلامت عنوان کرد و ادامه داد: گسترش روابط سازمان نظام پزشکی با سایر قوا و ارگان‌های مرتبط با سلامت مغایرتی با استقلال این سازمان نداشته و باید قوی‌تر از گذشته در این زمینه‌ها عمل کند.
 
دبیر هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ با بیان این که در وظایف و اختیارات نظام پزشکی به بحث همکاری با مراجع ذی‌صلاح اشاره شده است گفت: بحث تفسیر قانون و تعیین حدود و اختیارات آن دو مبحث جداگانه است یعنی استقلال بدون ارتباطات یا حفظ استقلال با گسترش ارتباطات دو مقوله متفاوت است که باید به آن توجه خاصی کرد.
 
گلمکانی اضافه کرد: سازمان نظام پزشکی در بحث استقلال با حفظ اقتدار ارتباطات نقش مهمی را در حفظ منافع خود، مردم و جامعه پزشکی دارد چرا که همکاری بدون ارتباطات معنایی ندارد و باوجو د. کاستی هایی که در قانون تشکیل این سازمان مشاهده می‌شود باید اجرای آن را قوی‌تر کرده و جامعیت به آن ببخشیم.
 
عضو شورای عالی نظام پزشکی یاد آور شد: رمز موفقیت هر صنفی گسترش ارتباطات و حضور مداوم و فعال در مشارکت‌هاست.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.