کشف تونلی بزرگ در معدن نمک چهرآباد

تونل بزرگی در معدن نمک چهر آباد توسط باستان شناسان آلمانی کشف شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ سرپرست ایرانی هیئت مشترک باستان شناسی معدن نمک چهرآباد از جالب ترین کشفیات این فصل کاوش در تنها معدن تاریخی شناخته شده از دوره هخامنشی، ساسانی و دوران متاخر اسلامی در ایران را کشف تونلی بزرگ با چند فضای مرتبط با هم اعلام کرد که احتمالا مربوط به دوره میانی اسلام(سلجوقی) است.

ابوالفضل عالی سرپرست ایرانی هیئت مشترک باستان شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان با اعلام این خبر گفت : چهارمین فصل کاوش باستان شناسی هیئت مشترک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان و موزه و دانشگاه بوخوم آلمان از فروردین ماه از سرگرفته شده و طبق برنامه ریزی به عمل آمده این فصل از پژوهش در معدن چهرآباد تا خرداد ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی افزود :هیئت باستان شناسی شامل باستانشناسان و متخصصین مختلف ایرانی و آلمانی هستند که برای چهارمین فصل پژوهش در معدن نمک حضور یافته و در زمینه مطالعات باستانشناسی کهن و برخی علوم میان رشته ای فعالیت خواهند کرد .

عالی فعالیت تیم باستان شناسی در این محوطه را در ادامه پژوهشهایی دانست که از چندین سال پیش آغاز شده است و گفت :در فصل سوم پژوهش که در پائیز سال گذشته انجام یافت، بخشهایی از محدوده تاریخی معدن نمک شامل آثار معدنی دوره هخامنشی، ساسانی و دوران متاخر اسلامی مورد کاوش قرار گرفت.

وی از جالب ترین کشفیات این فصل کاوش را کشف تونلی بزرگ با چند فضای مرتبط با هم اعلام کرد که احتمالا مربوط به دوران میانی اسلام( سلجوقی) است و افزود: فضاهای جدید مکشوفه که در دل کوه کنده شده اند  در طی چند روز گذشته مشخص شده و هنوز کاوش و پژوهش چندانی در آن انجام نیافته است.

عالی اظهار داشت : تونل یاد شده در بخش شمال غرب محدوده کاوش شده در سالهای گذشته قرار دارد و طبق مشاهدات اولیه و بررسی اشیای مکشوفه از داخل فضاهای مختلف آن، احتمالا تونل در دوره سلجوقی مورد استفاده معدنکاران بوده و در دوره ای که هنوز مشخص نیست،  به دلیل ریزش بخشهایی از آن فرو ریخته و تخریب شده است. 

وی تصریح کرد: در صورت قطعی شدن قدمت تونل تازه کشف شده، برای اولین بار مدارکی از استخراج نمک و حضور معدنکاران دوران میانی اسلام در معدن نمک چهرآباد( دوزلاخ) دیده می شود

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.