اردبیل؛

اردبیل یکی از قطب های تولید بذر سیب زمینی در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اردبیل یکی از قطب‌های تولید بذر سیب‌زمینی کشور شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، عدیل سروی در جلسه تخصصی بذر در اردبیل اظهار داشت: صددرصد سورگوم بذری و بیش از 80 درصد بذر ذرت هیبرید کشور در استان اردبیل تامین می‌شود که با استفاده از فناوری کشت بافت و تولید 2.5 میلیون عدد غده مینی‌تیوبر به عنوان یکی از قطب‌های تولید بذر سیب‌زمینی کشور شناخته می‌شود.

وی افزود: سهم ارزش افزوده بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان حدود 28 درصد است و یک سوم جمعیت شاغل استان در بخش کشاورزی فعالیت دارند که این موضوع بخش قابل توجهی را در این زمینه نشان می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: این استان در تولید عدس و کلزا رتبه نخست، در تولید سیب زمینی، هلو و شلیل رتبه دوم، در تعداد گاومیش رتبه دوم، در تولید عسل رتبه سوم، در تولید گندم رتبه چهارم، در تولید چغندر قند رتبه پنجم، در تولید حبوبات، ذرت دانه‌ای و جو رتبه هفتم را در کشور به خود اختصاص داده است.

سروی بیان کرد: استان اردبیل با تولید 4.5 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی حدود 4 درصد از تولید کشور را به خود اختصاص داده و ارزش ناخالص تولید سالانه بخش کشاورزی بیش از 40 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی تصریح کرد: استان اردبیل با دارا بودن 3 میلیون قطعه طیور بومی و ماکیان، 315 هزار کندوی زنبور عسل و تولید حدود 240 هزار تن شیر خام، 28.8 هزار تن گوشت قرمز، 34 هزار تن گوشت سفید، هشت هزار و 500 تن تخم مرغ، 6 هزار و 20 تن عسل و 7.5 هزار تن ماهی از قطب‌های مهم دامپروری کشور به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.