۲۲ روز از بهار سیاه زمستان یورت گذشت؛

۴۳ معدنچی آزادشهر شهید اعلام شوند/ انتشار و انفجار گاز علت حادثه /توجه ویژه دولت به خانواده جان باختگان معدن یورت

اعلام شهادت ۴۳ معدنچی جان‌باخته در حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر مهم‌ترین خواسته خانواده معدنچیان است تا جایی که بازماندگان آن‌ها حاضرشده‌اند مستمری و همه مزایای خود را ببخشند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ ساعت ۱۱ و ۴۰ دقیقه چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت‌ماه بود که حادثه انفجار بهار معدن زمستان یورت آزادشهر در 90 کیلومتری شرقی گرگان را سیاه کرد.
 
حادثه‌ای که ۴۳ قربانی و ۴۴۴ مصدوم برجا گذاشت. مداوای سرپایی برای ۷۹ مصدوم جواب نداد و با بالگرد و آمبولانس به بیمارستان‌های آزادشهر و گنبدکاووس منتقل شدند.
 
عمق این حادثه هم مانند عمق تونل زمستان یورت بسیار زیاد بود و تلاش برای خارج کردن پیکر ۴۳ جان‌باخته این حادثه ۱۱ روز به طول انجامید، به طوری که کار آواربرداری به‌روزهای بعدازآن هم کشیده شد.
 
عمق حادثه معدن یک هزار و ۲۰۰ متری معدن زمستان یورت آن‌قدر وسیع بود که در فاصله ۱۱ روزه آواربرداری پای مدیران و مسئولان کشوری بسیاری به‌ویژه رئیس‌جمهور را در آستانه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به این معدن باز کرد.
 
حالا بیش از ۲۰ روز از حادثه دل‌خراش معدن زمستان یورت می‌گذرد و خانواده‌های جان‌باختگان حادثه تنها یک مطالبه جدی از مسئولان دارند.
 
**حادثه زمستان یورت کمتر از پلاسکو نبود
 
همسر یکی از جان‌باختگان حادثه معدن زمستان یورت گفت: حادثه معدن آزادشهر کمتر از حادثه پلاسکو تهران نبود بلکه به‌مراتب بدتر از آن حادثه هم بود.
 
خانم منصوری با یادآوری اینکه ۴۳ جان‌باخته این حادثه در عمق یک هزار متری زمین جان خود را از دست دادند، افزود: این در حالی بود که معدنچیان با حداقل حقوق (ماهانه یک‌میلیون تومان) هرروز باجان خود بازی کردند.
 
وی ادامه داد: ۲۱ جان‌باخته که پیکر آن در روزهای نخست آواربرداری از معدن خارج شد برای نجات بقیه همکارانشان جان خود را نثار کرده‌اند.
 
همسر معدنچی صادق منصوری اضافه کرد: در روزهای گذشته حدود ۱۶ میلیون تومان به تمام خانواده‌های جان‌باختگان حادثه پرداخت‌شده و از ۱۱ ماه حقوق معوق ۹۴، ۹۵ و دو ماه اول ۹۶ وعیدی و سنوات حق اولاد پرداخت‌نشده تاکنون پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان آن واریزشده است.
 
**هیچ‌چیز نمی‌خواهیم، شهید اعلامشان کنید
 
وی بابیان اینکه هنوز مستمری واریز نشده است، تصریح کرد: هرچند در این روزها بارها مسئولان به ما سرزده‌اند و قول تأمین مسکن و واریز هشت میلیون تومان از سوی وزیر بهداشت و دیه ۲۱۰ میلیون تومانی داده‌اند اما تنها خواسته ما اعلام شهادت جان‌باختگان حادثه معدن است.
 
منصوری متذکر شد: ما حاضریم تعهد کتبی و محضری بدهیم که هیچ مطالبه‌ای از بنیاد شهید و سایر ارگان‌ها نداشته باشیم و حتی مستمری هم نمی‌خواهیم اما همسران ما را شهید اعلام کنند.
 
دلیل انفجار و تجمع گاز هنوز کاملاً مشخص نیست و قرار شد در بازدید دوم کمیته حقیقت‌یاب، علت آن موردبررسی قرار گیرد تا مشخص شود کارگاه استخراج یا گسل عامل اصلی آن بوده است .
 
وی تأکید کرد: صادق (معدنچی صادق منصوری) در روز حادثه دو نفر از همکاران خود را نجات داده و زمانی که برای خارج کردن نفر سوم وارد معدن می‌شود، جان خود را از دست می‌دهد، اگر این ۴۳ قربانی شهید اعلام نشوند چطور می‌توانیم رشادت و جان‌فشانی همسرانمان را برای بچه‌های خود توجیه کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: آتش‌نشان‌های حادثه پلاسکو با داشتن تمام امکانات و تجهیزات جان خود را ازدست‌داده‌اند اما همسران ما با حداقل امکانات و در عمق یک هزار متری زمین حتی اکسیژن کافی برای تنفس نداشتند.
 
منصوری بیان کرد: تاکنون نتوانسته‌ام به دو دختر ۱۰ و ۱۲ ساله خود بقبولانم که باید به پدرشان افتخار کنند اما اگر شهادت آن‌ها اعلام شود فرزندان ما در آینده می‌توانند به پدرانشان افتخار کنند.
 
**گزارش اولیه کمیته حقیقت‌یاب اعلام شد
 
تنها چند روز پس از پایان عملیات آواربرداری معدن زمستان یورت، اواخر هفته گذشته کمیته حقیقت‌یاب از محل حادثه بازدید کردند و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در گفت: یک گروه ۱۲ نفره متشکل از اساتید دانشگاهی، نماینده کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، مسئول فنی و رئیس معدن و دو کارشناس بازنشسته معدن کشور (مهندس خدایی و پاکزاد) از محل حادثه بازدید کردند.
 
حسینقلی قوانلو افزود: قبل از بازدید از معدن، در جلسه‌ای در گرگان تمام ابعاد احتمالی حادثه معدن زمستان یورت موردبررسی قرار گرفت.
 
وی گفت: پس از بازدید علت اصلی حادثه ناشی از انفجار اعلام شد و علت مرگ ۹۵ درصد جان‌باختگان حادثه خفگی با گاز منواکسید ایجادشده براثر انفجار اعلام شد.
 
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان ادامه داد: تعداد اندکی از ۴۳ جان‌باخته این حادثه براثر موج انفجار و ریزش آوار جان خود را ازدست‌داده‌اند و پزشکی قانونی هم این موضوع را تائید کرده است.
 
**باید خاک‌برداری انجام شود
 
وی اضافه کرد: گزارش اولیه و اعلام علت حادثه صورت‌جلسه شد و اما برای اعلام نظر قطعی و گزارش نهایی باید خاک‌برداری مجدد انجام شود.
 
قوانلو بیان کرد: دلیل انفجار و تجمع گاز هنوز کاملاً مشخص نیست و قرار شد در بازدید دوم کمیته حقیقت‌یاب، علت آن (انفجار و تجمع گاز) موردبررسی قرار گیرد تا مشخص شود کارگاه استخراج یا گسل عامل اصلی آن بوده است.
 
وی تصریح کرد: از ۱۵ معدن زغال‌سنگ دارای پروانه بهره‌برداری استان ۱۲ معدن فعال بود و هم‌اکنون بازرسی از معادن زغال‌سنگ استان را آغاز کرده‌ایم.
 
**عملیات استخراج دو معدن گلستان متوقف شد
 
وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون عملیات استخراج زغال‌سنگ دو معدن در استان توسط تیم بازرسی معادن متوقف‌شده و فقط برای اصلاح سیستم تهویه، تعمیر و نگهداری اجازه فعالیت دارند.
 
به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان معدن زمستان یورت جزو معادن خوب کشور بوده و از ۱۰۰ امتیاز درجه ریسک ۶۸ درصد را کسب کرده بود در شرایطی که هم‌اکنون تعدادی از معادن زغال‌سنگ کشور با امتیاز ۵۱ هم مشغول فعالیت هستند.
 
وی اظهار کرد: معدن زمستان یورت از ۳۰ امتیاز تهویه ۱۷ امتیاز کسب کرده بود و بااین‌وجود چنین اتفاق تلخی رخ داد و ما هم پیگیر هستیم تمام قول‌های دولت برای بازماندگان جان‌باختگان حادثه و کارگران عملی شود.
 
**توجه ویژه دولت به خانواده جان باختگان معدن یورت

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی: دولت و شخص رئیس جمهور در پیگیری و توجه ویژه به حادثه معدن زمستان یورت و خانواده جان باختگان در این حادثه غم بار، مصمم است.
 
 علی ربیعی عصر دیروز در رامیان و در جمع شماری از خانواده جان باختگان معدن یورت افزود: به دستور دکتر روحانی و به نمایندگی از او، ماهی یک بار به منطقه می آیم.
 
ربیعی با برشمردن اقداماتی که تاکنون در این باره از سوی دولت انجام شده است گفت: پرداخت کمک مالی 24 میلیون تومانی، برقراری مستمری، پیگیری دیه و مسکن از این اقدامات است و قرار شده است از واحدهای مسکن مهر آزادشهر به خانواده جان باختگان واگذار و یا تا 50 میلیون تومان کمک هزینه خرید به آنها پرداخت شود.
 
وی افزود: پیگیر شهید محسوب شدن جان باختگان این حادثه هم هستیم.
 
او با بیان اینکه کمیته حقیقت یاب، شجاعانه و با دقت فراوان در حال بررسی علت و شناسایی مقصر یا مقصران این حادثه است افزود: گزارش اولیه این کمیته ارائه شده است اما اعلام نظر قطعی و نهایی زمان می برد.
 
وی تاکید کرد؛ عزم دولت بر پیشگیری از وقوع اینگونه اتفاقات تلخ است.

  
**بیش از یک هزار دادخواست دریافت کردیم
 
در ادامه، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان از دریافت یک هزار و ۱۵۲ دادخواست و شکایت خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: بعد از حادثه معدن زمستان یورت کمیته‌ای برای رسیدگی به مشکلات معدن کاران استان در آزادشهر تشکیل شد.
 
سعید مازندرانی افزود: این پرونده‌ها شامل سه دسته‌اند؛ تعدادی مربوط به حقوق معوق کارگران معدن استان است که در روزهای اخیر بخشی از مطالبات از سوی کارفرما پرداخت شد.
 
وی بابیان اینکه ممکن است هنوز هم اختلاف واریزی وجود داشته باشد، ادامه داد: روز گذشته (سه‌شنبه) لیست واریزی حقوق را تحویل گرفته‌ایم و اختلافات را بررسی می‌کنیم اگر اختلافی وجود نداشت پرونده‌ها را مختومه اعلام می‌کنیم.
 
هم‌اکنون عملیات استخراج زغال‌سنگ دو معدن در استان توسط تیم بازرسی معادن متوقف‌شده و فقط برای اصلاح سیستم تهویه، تعمیر و نگهداری اجازه فعالیت دارند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان اضافه کرد: فیش‌های واریزی با درخواست‌ها باید مطابقت داشته باشد اگر این اتفاق نیفتاده باشد دوباره برای آن‌ها رأی صادر می‌کنیم.
 
وی تصریح کرد: دسته دوم از پرونده‌های شکایت مربوط به خلع‌های بیمه‌ای و بیمه‌های واریز نشده است که باید رأی آن‌ها هم صادرشده و اجرای احکام شود.
 
مازندرانی گفت: دسته سوم شکایت‌ها هم مربوط به بیمه بیکاری است که تاکنون حکم مستمری ۳۴ جان‌باخته و بیمه بیکاری ۲۴۴ نفر از کارگران معدن زمستان یورت صادرشده است.
 
به گفته وی دو معدن زغال‌سنگ گلستان هم که در روزهای گذشته تعطیل‌شده بود کارهای ایمنی انجام‌شده و در حال بازگشایی است و چون تعطیلی موقت بوده کارگران آن‌ها مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند.
 
**پرداخت مستمری‌ها تا ۲۷ خردادماه
 
در ادامه مدیرکل تأمین اجتماعی استان گلستان از صدور حکم مستمری ۴۳ جان‌باخته حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر خبر داد و به خبرنگار مهر گفت: تاکنون ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض در قالب چک توسط استاندار گلستان، یک‌میلیون تومان هزینه کفن‌ودفن و پنج میلیون تومان هم از سوی کارفرما به خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه پرداخت‌شده است.
 
علی‌اصغر نیک نیا افزود: پرونده مستمری تمام جان‌باختگان این حادثه تکمیل و احکام آن‌ها صادرشده است و از ۲۵ تا ۲۷ خردادماه حقوق ۱۸ روز اردیبهشت و خردادماه به‌حساب مستمری‌بگیران پرداخت می‌شود.
 
وی ادامه داد: برای تمام کارگران معدن زمستان یورت آزادشهر که بیشتر از ۶ ماه سابقه کار داشتند احکام پرداخت بیمه بیکاری صادرشده است.
 
مدیرکل تأمین اجتماعی استان گلستان اضافه کرد: برای آن دسته از افرادی که کمتر از ۶ ماه کارکرده و یا قبلاً از بیمه بیکاری استفاده کرده‌اند هم منتظر دستورالعمل از تهران هستیم.
 
هرچند بسیاری از خانواده‌های جان‌باختگان این حادثه با مشکلات معیشتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و فاقد مسکن مناسب هستند اما دغدغه معیشت ندارند و تنها خواسته آن‌ها، اعلام شدن نام این عزیزان به‌عنوان شهید است که امیدواریم این خواسته محقق شود.
 
 
منبع:مهر
انتهای پیام/پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.