پرونده‌های مالت: خانواده اردوغان مالک یک کشتی نفت‌کش 26 میلیون یورویی است

بر اساس پرونده‌های فاش شده مالت، خانواده رئیس‌جمهور ترکیه مالک یک کشتی نفت‌کش است که از طریق شرکت‌های صوری به ثبت رسیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، مطبوعات اروپایی جمعه شب گزارش دادند خانواده رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به واسطه چند شرکت صوری که در مالت و جزیره من به ثبت رسیده‌اند، مالک یک کشتی نفت‌کش به ارزش نزدیک به 26 میلیون و 500 هزار یورو است.

این روزنامه‌ها از جمله مدیاپارت فرانسه، لو سوآر بلژیک، لو موندو اسپانیا و اسپرسو ایتالیا همه عضو شبکه همکاری‌های روزنامه‌نگاری تحقیقاتی اروپا هستند.

این رسانه‌ها از نوزدهم مه انتشار اسناد موسوم به «مالتا فایلز» (پرونده‌های مالت) را آغاز کردند که تحقیقی است در مورد «پشت‌پرده‌های بهشت مالیاتی» مالت، که دولت این کشور بلافاصله به کل آنها را رد کرد.

به نوشته این روزنامه‌ها، خانواده اردوغان مالک یک کشتی نفتکش به نام «آغداش» است که آن را از طریق شرکت‌های صوری که در مالت و جزیره من ثبت شده‌اند، به دست آورده است.

این اقدام از سوی «سیتکی عیان»، تاجر ترکیه‌ای و دوست خانواده اردوغان و مبارز منسیموف، میلیاردر ترکیه‌ای-آذربایجانی (جمهوری آذربایجان) و مالک گروه حمل و نقل «پالمالی» مستقر در استانبول صورت گرفته است.

به نوشته لو سوآر، این اسناد نشان می‌دهد که سیتکی عیان به میزان یک چهارم و مانسیموف به میزان سه چهارم در یک توافقنامه مخفیانه لیزینگ که خانواده اردوغان نخستین ذینفع آن هستند، شریک هستند.

خطوط اول این توافقنامه در سال 2008 نوشته شدند زمانی که اردوغان که نخست وزیر ترکیه بود از سوی کشورهای غربی اصلاح‌طلب و طرفدار دموکراسی تلقی می‌شد.

مدیاپارت می‌نویسد مبارزه مانسیموف که سه چهارم پول را واریز کرده، یک میلیاردر اهل جمهوری آذربایجان است که اردوغان به او تابعیت ترکیه‌ای داده است.

این روزنامه می‌افزاید آیا کادوی او گرفتن تابعیت ترکیه بوده است یا ما به ازای دیگری هم داشته است، مشخص نیست.

به نوشته لو سوآر، علت اینکه سیتکی عیان یک چهارم بقیه را پرداخته است، مشخص نیست.

این روزنامه در عین حال افزود خانواده عیان متحد جدانشدنی خانواده اردوغان هستند.

این روزنامه خاطرنشان کرد در سال 2013، مکالمات افشا شده بین اردوغان و پسرش بلال اشاره خیلی محکمی به پرداخت رشوه از سوی عیان‌ها در ازای دریافت امتیازاتی از دولت دارد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار