اراک؛

واکسیناسیون بیش از 2 هزار دام سنگین در کمیجان

2 هزار و 200 راس دام سنگین علیه بیماری لامپی اسکین به صورت رایگان واکسینه شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اراک؛رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان کمیجان گفت : شبکه دامپزشکی شهرستان در راستای جلوگیری از خسارت اقتصادی ناشی از لامپی اسکین، قبل از شروع فصل گرما که فعالیت و تکثیر کنه ها آغاز می شود، طرح واکسیناسیون تمامی جمعیت دامی حساس شهرستان را علیه بیماری لامپی اسکین اجرا کرد.
 
رضایی افزود: لامپی اسکین بیماری ویروسی پوستی است که در جمعیت دام سنگین سرعت انتشار بالا دارد و یکی از بیماری های اگزوتونیک به شمار می رود.
 
وی اضافه کرد: این ویروس از طریق حشرات و پشه های گزنده از دامی به دام دیگر منتقل می شود و سبب بروز خسارت اقتصادی سنگین شامل افت شدید تولید شیر، کاهش وزن و در دام های ضعیف و گوساله جوان و زمین گیر شدن و تلفات دامی می شود.
 
دکتر رضایی افزود : این بیماری با ظهور ندول های جلدی و کاهش شدید اشتها در دام قابل شناسایی است و در صورت مشاهده این علایم باید دام بیمار به صورت جداگانه نگهداری شده و همه محوطه دامداری و اصطبل به صورت کامل در راستای مقابله با حشرات موزی سمپاشی شود زیرا این امر نقش بسزایی در کنترل این بیماری دارد.
 
رضایی ابراز امیدواری کرد: دامداران با انجام اقدامات قرنطینه، پیشگیری از ورود و خروج بی ضابطه دام، سمپاشی کردن دام ها و دامداری ها هر سه ماه یک بار به صورت دوره ای در فصول گرما و ارتباط نداشتن با دلالان در کنترل و مهار این بیماری نفش موثر داشته باشند.
 
انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.