سنندج؛

بیجار، پایلوت مقابله با تب مالت در کشور

رئیس پژوهشکده سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی تهران از انتخاب شهرستان بیجار به عنوان پایلوت اجرای طرح رصد و کنترل تب مالت در سطح کشورخبرداد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از سنندج ؛حسین ملک افضلی امروز (6 خرداد) در نشست مدیران بیجار گفت: شهرستان بیجار به علت گستردگی جغرافیایی، تنوع زیست گاه و ورود و خروج دام های غیر بومی، الگویی برای مبارزه با تب مالت در سطح کلان کشور خواهد بود.

وی افزود: از عمده موارد شیوع بیماری تب مالت در شهرستان بیجار می توان به نزدیکی محل نگهداری دام با محل زندگی انسان، نبود تهویه مناسب در محل نگهداری دام و آب و هوای معتدل که بهترین زیستگاه برای میکروب تب مالت است اشاره کرد.
ملک افضلی با اشاره به اوج شیوع بیماری تب مالت در فصل بهار و بویژه ماه خرداد، یادآوری کرد: بطور معمول در شهرستان بیجار، حدود 125 نفر در سه ماه نخست سال به علت رعایت نکردن موارد بهداشتی، به بیماری تب مالت مبتلا شده اند.
رئیس پژوهشکده سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: بیشترین محدوده سنی مبتلایان به بیماری تب مالت، 40 الی 49 سال می باشد که حدود 20.33 درصد جمعیت جامعه را تشکیل می دهند و این در حالی است که این رده سنی، جزء جمعیت فعال کشور هستند.

ملک افضلی تاکید کرد: در شهرستان بیجار باید 6 اصل استراتژیک به اجرا در آید تا شاهد ریشه کنی تب مالت بود.
وی افزود: آموزش مسایل بهداشتی به همه دامداران و کسانی که به نحوی با محصولات دامی خام ارتباط دارند، واکسیناسیون 100درصدی همه بره های متولد شده در شهرستان با همکاری آحاد مردم و مدیران و مراقبت از موارد آلوده و مشکوک برای پیشگری از شیوع بیماری در جامعه، 6 اصل استراتژیک در این مورد است.
ملک افضلی عنوان کرد: با همکاری مدیریت شهرستان بیجار می توان امیدوار بود این شهرستان الگویی مناسب برای سایر شهرهای کشور شود.
بیماری تب مالت(بروسلوز) به عنوان یکی از مهم ترین بیمارهای مشترک انسان و دام محسوب می گردد.

شهرستان بیجار بعلت واقع شدن بین استان های همدان، زنجان و آذربایجان دارای بیشترین دام شناور است و به همین دلیل از آلودگی مستمر و بالایی برخوردار است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.