گذری بر آداب و رسوم مردم گلستان در ماه پرفیض رمضان

مردم استان گلستان همانند دیگر نقاط کشور دارای آداب و رسوم خاص در ماه مبارک رمضان هستند که یاری و کمک به دیگران ،توجه به همنوع ،دادن نذورات ،برگزاری جلسات انس با قرآن و تلاوت آیات وحی و نیز برپایی آیین های ویژه شب های قدر از مهم ترین آداب این ماه است .

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان؛ مردم در نقاط مختلف استان گلستان برای ورود به ماه مبارک رمضان با نظافت و غبارروبی مساجد به استقبال این ماه می روند.

مسجدهای جامع در شهرها و روستاهای مختلف گلستان و مسجدهای محلات همواره پذیرای شهروندان هستند و پایگاهی است که هر ساله مراسم قرآن خوانی ،تفسیر و موعظه و سخنرانی های اهل علم در آنها برگزار می شود.
 
گذری بر آداب و رسوم مردم گلستان در ماه پرفیض رمضان 
 
علاوه بر حضور در مکان های مقدس شماری از افراد نیز در خانه های خود برای تلاوت قرآن گردهم می آیند.

یکی از رسم هایی که از قدیم در بین مردم استان گلستان رایج بوده بیدار کردن همسایه ها و اهل محل ،هنگام سحر و قبل از اذان صبح است تا روزه داران خواب نمانند و برای صرف غذای سحری آماده شوند.

 در قدیم مردی با سحرخوانی و یا ابیاتی موزون مردم را به بیداری دعوت می کرد.

در برخى از شهرهاى استان گلستان هم در شب‏هاى رمضان مراسم الله رمضونى انجام می شود که در آن جوانان به جمع ‏آورى کمک ها می پردازند و از این کمک‏ها به مستمندان افطارى می ‏دهند.

با فرا رسیدن شب‏هاى احیاء،مردم روزه‏ دار گلستان با اشتیاق فراوان در مساجد حضور می ‏یابند و مراسم احیاء را با خواندن قرآن، دعاى جوشن کبیر برپا می کنند و دسته‏ هاى عزادار در مساجد به سینه‏ زنى و عزادارى می پردازند.

 گذری بر آداب و رسوم مردم گلستان در ماه پرفیض رمضان
 
 آب داغ خوردن یکی از آداب خاص افطار باز کردن گرگانی ها است که به آن نرم بلاغ می گفتند که معتقد هستند آب گرم حنجره و معده خشک را برای خوردن غذا آماده می کند.

« ترک » و « فرنی » غذای خاص گرگانی ها در ماه رمضان است و در مراسم افطار خانوادگی معمولا انواع غذاهای رایج مانند چای ،نان، پنیر مسقطی ،کتلت آبگوشت ،فرنی ،خرما، سبزی، حلوا، آش، سوپ، نان روغنی و شیرینی هایی مثل گوش فیل و نان پنجه ای، نان کنجدی و قطاب و زولبیا بامیه بر سر سفره وجود دارد و هر خانواده به سلیقه خود از آنها استفاده می کند.

افطاری دادن و میهمانی گرفتن و همچنین برپایی افطاری باشکوه در مساجد از مهم ترین آداب مردم مسلمان گلستان در ماه رمضان است که نقش مهمی در همبستگی اجتماعی ایفا می کند.

 گذری بر آداب و رسوم مردم گلستان در ماه پرفیض رمضان
 
برپایی مراسم  احیا شب های قدر در مسجدها،مکان های مذهبی و در برخی خانه ها از دیگر مراسم مشترک بین گلستانی هاست.
ترکمن ها که از اقوام این استان هستند ، علاوه بر نظافت منازل صدقه می دهند و به نیازمندان بسیار کمک می کنند.
 اوج کمک ترکمن ها در مراسم یا رمضان دیده می شود که در شب پانزدهم ماه مبارک اجرا و طی آن مردم با یک روحانی دعا خوان به درب منازل رفته و طلب کمک می کنند.
سپس نیز کمک های جمع آوری شده را به منطل فقرا می رسانند.
 
گذری بر آداب و رسوم مردم گلستان در ماه پرفیض رمضان 
 
انتهای پیام / ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار