در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بررسی خطبه پیامبر اکرم‌ (ص) در ورود به ماه مبارک رمضان

نبی مکرم اسلام‌ (ص) می‌فرمایند: «هر سال بهشت را با روزه زینت می‌کنند و آن زمانی است که وارد شهرالرمضان می‌شویم».

حجت‌الاسلام مهدی شهرباف،کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص خطبه پیامبر اکرم (ص) در ورود به ماه مبارک رمضان گفت: وجود مقدس پیامبر اکرم ‌(ص) قبل از ورود به ماه مبارک رمضان مردم را در مسجد جمع و در باب این ماه شروع به ایراد سخن می‌کردند تا مردم را برای ورود به ماه رمضان آگاهی دهند. به این اعتبار که انسان برای ورود به هر اتفاقی باید از آن مسئله شناخت داشته باشد. بدون شناخت از هر مؤلفه‌ای ورود درستی  به آن تعبیر نمی‌شود، لذا پیامبر اکرم (ص) اول فضائل و خصوصیت ماه رمضان را برای مردم بیان می‌کردند تا جامعه با آگاهی بیشتری نسبت به ماه مبارک در آن وارد شوند.
وی در ادامه بیان کرد: روایات متعددی در خصوص خطبه پیامبر (ص) آمده است که گفته می‌شود این خطبه در سال‌های متعدد و یا حتی با الفاظ مختلف بیان شده است. در یکی از روایات پیغمبر اسلام (ص) می‌فرمایند: «هر سال بهشت را با روزه زینت می‌کنند و آن زمانی است که وارد شهرالرمضان می‌شویم». البته پس از زینت بهشت خدای متعال به ملائکه نداهایی می‌دهد که یکی از آن‌ها، دستور خداوند به فرشتگان برای باز کردن درب های بهشت و بسته شدن درب های جهنم است. علت این فرمان به اعتبار این است که موقعیت بهشتی‌شدن و رحمت الهی در ماه رمضان فراهم است.
 
این کارشناس مذهبی با بیان روایت‌های مختلف از رحمت الهی در ماه مبارک رمضان در خصوص افرادی که در این ماه مورد بخشش خداوند قرار نمی‌گیرند، اظهار داشت: افرادی مانند دائم الخمر، عاق الوالدین، قاطع الرحم (کسانی که قطع صله ارحام با خانواده خویش کرده‌اند) و در نهایت کسی که کینه دیگران را به دل داشته باشد، در شب‌های قدر مورد بخشش خداوند قرار نمی‌گیرند.
 
حجت الاسلام شهرباف پیرامون دیگر خصوصیات ماه مبارک رمضان توضیح داد: خداوند متعال در این ماه پربرکت جبرئیل را برای به غل و زنجیر کشیدن شیاطین به زمین می‌فرستد. البته شیاطین به غیر از ماه رمضان در مواقعی مانند زمانی که انسان آیات نورانی قرآن کریم و آیة الکرسی را می خواند قدرت نزدیک شدن به انسان را ندارند.
 
وی در خصوص تفاوت و حد ورود هوای نفس و شیطان به زندگی بندگان اظهار داشت: شیطان فقط قدرت وسوسه کردن انسان را دارد و این هوای نفس است که قدرت اجرایی دارد. در روایتی امام صادق (ع) می‌فرمایند: «هیچ مومنی نیست، جز اینکه در قلب او دو گوش باشد، یک گوش را ملائکه در آن نجوا می کنند و در دیگری شیاطین می خوانند.» به همین اعتبار است که شیاطین در ماه مبارک رمضان به دستور پرورگار در غل و زنجیر هستند.
 
حجت الاسلام شهرباف درباره افضل اعمال ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: در باب اعمال ماه مبارک رمضان امام رضا (ع) می‌فرمایند: «کسی که در این ماه یک آیه قرآن بخواند، مانند این است که در ماه‌های دیگر یک ختم قرآن داشته است.». لذا از کسانی که سواد قرآنی و یا موقعیتی برای ختم قرآن ندارند، درخواست می‌کنیم، یکی از سوره‌های نورانی قرآن مانند سوره «حمد» و یا «توحید» را در ماه رمضان مدام تکرار کنند؛ زیرا این تکرار معادل ختم کل قرآن است. در روایتی از امیرالمونین (ع) به نقل از رسول اکرم (ص) آمده است؛ پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «برترین اعمال در ماه مبارک رمضان، پرهیز از گناهان است.»
 
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.