یاسوج؛

تصرف اراضی ملی توسط سودجویان مهم‌ترین عوامل ایجاد آتش‌سوزی

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: تصرف اراضی و منابع ملی توسط سودجویان از مهم‌ترین عوامل ایجاد آتش‌سوزی عمدی در منابع طبیعی، جنگل‌ها و مراتع است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛سید اسدالله هاشمی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بخش وسیعی از جنگل‌های حوزه زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد وجود این منابع غنی را عامل مهمی در ایجاد آب و هوایی مطلوب دانست و افزود: وجود همین طبیعت بکر و زیبا در این منطقه باعث شده تا استان لقب «پایتخت طبیعت» را بگیرد.

وی با اشاره به حضور میلیون‌ها مسافر و گردشگر در استان، گفت: سالانه مسافران و گردشگران زیادی به واسطه طبیعت زیبا و دست نخورده این استان به این منطقه سفر می‌کنند.

این مسوول، ادامه داد: اما برخی افراد بر اثر ناآگاهی و بی‌خردی اقدام به سوء استفاده از این منابع کرده و باعث صدمه زدن به آنها می‌شوند.

هاشمی در ادامه به بروز آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌های استان اشاره کرد و گفت: آتش‌سوزی در جنگل‌های مختار، حاتم بهمئی و تل رش لنده از جمله این نمونه‌هاست که صدمه زیادی هم به جنگل‌ها وارد کرده است.

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حدود 97 درصد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع عمدی است، خاطرنشان کرد: تصرف اراضی و منابع ملی توسط سودجویان از مهم‌ترین عوامل ایجاد آتش‌سوزی عمدی در منابع طبیعی و خسارت زدن به آنها است.

وی کم شدن بارندگی و بروز خشکسالی را از دیگر عوامل موثر در آسیب و خسارت دیدن منابع طبیعی و محیط زیست عنوان کرد و بیان داشت: خشکسالی باعث بروز آفات و بیماری‌هایی در درختان شده است.

این مسوول، سوسک چوب‌خوار، سوسک بلوط‌خوار و پروانه جوانه‌خوار بلوط را از جمله این بیماری‌ها بیان کرد و یادآور شد: کمبود اعتبار مهم‌ترین مشکل برای مقابله و پیشگیری از توسعه این بیماری‌ها است.

هاشمی حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست را وظیفه همه مردم، مسوولان و دستگاه‌ها دانست و گفت: اگر منابع طبیعی، جنگل‌ها و محیط زیست به خطر بیفتد بی‌شک زندگی و ادامه حیات بشر نیز در معرض خطر و نابودی خواهد بود.

انتهای پیام/غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.