برای نخستین بار در تبریز

بینایی کامل اردک جراحی شده در تبریز

جراح اولین کاتاراکت حیوان کوچک در جهان از بهبود کامل اردک ۹ ساله دچار آب مروارید خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛دکتر بهنام غفارزاده جراح و متخصص چشم در خصوص میزان موفقیت اولین جراحی عمل «کاتاراکت» روی اردک ۹ ساله برای نخستین بار در جهان در تبریز گفت: بعد از جراحی 30 دقیقه روی اردک ۹ ساله که در اثر ضربه سر دچار آب مروارید شده بود، تمام لایه پوشیده را برداشتیم.
 
وی با اشاره به اینکه چند روز بعد از جراحی یک ویزیت کلی از اردک انجام گرفت تا احیاناً لایه دوباره بازنگردد، افزود: در اولین ویزیت اردک در سلامت کامل بوده و مشکلات قبلی که توان دید در چشم سمت چپ خود را از دست داده بود، را به دست آورده و می‌تواند تا دو متر جلوی خود را ببیند.
 
متخصص و جراح چشم خاطرنشان کرد: با توجه به مغایرت سیستم انسانی با حیوانات، عمل «کاتاراکت» حیوان بسیار سخت بود و بنابه اینکه این جراحی اولین تجربه در جهان بود ولی با موفقیت صد درصد انجام گرفت.
 
وی خاطرنشان کرد: مردم ایران از جمله مردمان مهربان و دلسوزی هستند و همیشه حیوانات را دوست داشته‌اند و نباید اجازه سوءاستفاده به برخی از بیگانگان را دهیم تا چهره ایران را خدشه‌دار کنند.
 
گفتنی است، اولین جراحی «کاتاراکت» حیوانات کوچک برای اولین بار در عصر پنج‌شنبه چهارم خردادماه توسط تیم پزشکی دکتر غفارزاده در تبریز انجام گرفت.
 
دکتر غفارزاده  که این عمل را بر روی چشم چپ یک اردک 9 ساله انجام داده بود، در خصوص «کاتاراکت» اردک گفت: این اردک درد زیادی تحمل می‌کرد و چون بیمارستان دامپزشکی توان انجام عمل جراحی را نداشت، تصمیم گرفتیم با کمک یک تیم متخصص بیهوشی، دامپزشک، متخصص چشم و تکنیسین اتاق عمل و بیهوشی، عمل را در مطب انجام دهیم.
 
وی افزود: اردک بر اثر ضربه به سر بینایی خود را از دست داده بود که در یک عمل سخت، آب مروارید چشم آن برداشته شد و عمل با موفقیت به پایان رسید.
 
جراح و متخصص چشم خاطرنشان کرد: اردک بعد از عمل، بینایی خود را به دست می‌آورد و مشکلات ناتوانی در دید رفع خواهد شد.
 
غفارزاده اوامه داد: در این جراحی احتمال از بین رفتن مردمک چشم اردک وجود داشت ولی در یک عمل طولانی و سخت، جراحی با موفقیت به پایان رسید.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.