توکیو خواستار ایفای نقش بیشتر پکن در خصوص اقدامات کره شمالی شد

پس از آزمایش موشکی روز دوشنبه کره شمالی، مقامات ژاپنی از چین خواستند نقش فعال‌تری را در خصوص پیونگ‌یانگ ایفا کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری کیودو، فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن، روز سه‌شنبه اعلام کرد از چین خواهد خواست «نقش فعالی» را در زمینه مسائل مربوط به کره شمالی ایفا کند. 

یک روز پس از سومین آزمایش موشک بالستیک کره شمالی طی مدت سه هفته، وزیر امور خارجه ژاپن در کنفرانسی خبری اعلام کرد این کشور و آمریکا اتفاق نظر دارند که تحت فشار قرار دادن کره شمالی هم‌اکنون حائز اهمیت است و چین می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد. 

وی افزود: در نشست با یانگ جیچی، مشاور دولت چین، از این کشور خواهم خواست تا نقشی فعال را در ارتباط با مسئله کره شمالی ایفا کند. 

کیشیدا گفت قصد دارد به این دیپلمات چین تاکید کند که همکاری چین و ژاپن برای مهار کره شمالی ضروری است. 

در همین حال، وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه‌ای اعلام کرد مشاور امنیتی ارشد شینزو آبه، نخست وزیر این کشور، از چین خواسته است در تلاش‌ها برای جلوگیری از برنامه‌های توسعه هسته‌ای و موشکی کره شمالی نقش بیشتری ایفا کند.

شوتارو یاچی، مشاور امنیت ملی ژاپن، این اظهارات را در نشستی با یانگ جیچی مطرح کرد که روز دوشنبه نزدیک توکیو برگزار شد. 

مشاور امنیت ملی ژاپن در گفتگوی پنج ساعته خود با مشاور دولت چین، به وی گفت اقدامات کره شمالی وارد سطح جدیدی از «تحریک» شده است.

وی با بیان اینکه ژاپن و چین باید به منظور درخواست قاطعانه از کره شمالی برای خودداری از اقدات «تحریک‌آمیز» بیشتر و عمل کردن به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد با یکدیگر همکاری کنند، نقش بیشتر چین را در این خصوص خواستار شد.

وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه خود اعلام کرد شوتارو یاچی و یانگ جیچی همچنین درباره مسائل مورد نگرانی منطقه‌ای گفتگو کردند.

وزارت امور خارجه چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد یانگ جیچی در این گفتگو تاکید کرد ژاپن باید به توسعه چین به عنوان یک فرصت نگاه کند و نه یک تهدید.

چین یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل است و ریاست گفتگوهای شش جانبه را درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی بر عهده دارد. با توجه به اینکه نزدیک به 90 درصد مراودات تجاری کره شمالی با چین انجام می‌شود، پکن نفوذ مهمی بر این کشور دارد. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار