مهدیشهر;

کشت باریجه در مراتع مهدیشهر

رئیس منابع طبیعی مهدیشهر گفت: یک‌هزار و ۶۰۰هتکار اراضی شهرستان تحت کشت این گیاه است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، حمید رضا عبدوس رئیس منابع طبیعی در نشست برنامه ریزی اقتصاد مقاومتی منابع طبیعی مهدیشهر در این اداره، با اشاره به کاشت بذر گیاه دارویی باریجه در سطح یک هزار و ۲۰۰ هکتار در مراتع شهرستان طی یکسال اخیر، گفت: کاشت گیاهان دارویی به‌ویژه باریجه می‌تواند گام‌های مؤثری در کمک به اقتصاد بهره‌برداران باشد.

 

وی افزود: باریجه و گیاهان دارویی به دلیل مزیت های بالا و کاهش مصرف آب، مصداق بارز تحقق اقتصاد مقاومتی است لیکن اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال، لزوم مشارکت مردمی و همچنین ترویج فرهنگ منابع طبیعی با حضور جوامع محلی را می‌توان از اهداف این طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی در عرصه منابع طبیعی عنوان کرد.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهدیشهر مراتع و جنگل‌ها را بستر مهمی برای توسعه گیاهان دارویی بیان کرد و گفت: باریجه یکی از گیاهان دارویی خودرو و ارزشمند در عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر است که علاوه بر خاصیت دارویی، در صنایع غذایی و صنعتی کاربرد فراوانی دارد.

 

وی تصریح کرد: عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان مهدیشهر با سطحی معادل ۱۹۵ هزار هکتار از منابع با ارزشی است که دارای پوشش گیاهی و رویشگاهی مناسبی برای گیاهان دارویی است و برای حفظ و احیاء این سرمایه‌های ملی و ارزشمند و افزایش بهره وری مراتع نیاز است اقداماتی مناسب در آن‌ها انجام شود.

 

رئیس منابع طبیعی مهدیشهر با بیان اینکه بیش از ۱۹۵ هزار هکتار از وسعت شهرستان مهدیشهر را جنگل و مرتع تشکیل داده است، گفت: اجرایی شدن پروژه بزرگ اقتصاد مقاومتی منابع طبیعی نوید روزهای خوبی را برای اقتصاد مقاومتی در این شهرستان را می دهد که در سطح زیر کشت باریجه رتبه اول استان سمنان را به دست آورده است.

 

عبدوس احیای جنگل‌های مخروبه و توسعه جنگل در رویشگاه‌های جنگلی، جلوگیری از فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهی، مشارکت دادن مردم در مدیریت منابع طبیعی تجدید شونده، تقویت سفره‌های زیرزمینی آب، تعدیل و تلطیف آب‌وهوا را از مهم‌ترین اهداف طرح صیانت از جنگل‌ها عنوان کرد و اضافه کرد: در قالب طرح صیانت و جنگل‌کاری می‌توان عوامل تأثیرگذار در تخریب جنگل‌ها را کاهش داد.

 

وی اظهار داشت: تغییر اقلیم، خشکسالی‌های پی‌درپی، آتش سوزی عرصه های جنگلی و مرتعی، بروز بیماری‌ها و حمله آفات و دخالت های بی رویه انسان از جمله مهمترین عوامل تهدید کننده عرصه منابع طبیعی است.

 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر از اجرای طرح جنگلکاری صیانت از جنگلهای شمال با کاشت یک هزار کیلوگرم بذر بلوط سازگار منطقه در ۳۰ هکتار از اراضی جنگلی مخروبه منطقه بندپشت اوپرت شهرستان مهدیشهر در سال جاری با اعتباری معادل ۹۹ میلیون ریال خبر داد که این طرح در عرصه هایی که طرح خروج دام از عرصه های جنگلی انجام شده، صورت گرفته است.

انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار