شیراز؛

آیا مبتلایان به دیابت می توانند روزه بگیرند؟

مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز درخصوص روزه داری برای مبتلایان به دیابت می گوید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رضیه شناور مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیماران مبتلا به دیابت نوع یک، دیابت دوران بارداری و دیابتی های مهار نشده نباید روزه بگیرند، اما روزه داری برای بیماران دیابتی نوع دو که دیابت آنان بوسیله رژیم غذایی مهار شده، مفید است.  

 
وی افزود: افرادی که برای مهار دیابت خود از قرص استفاده می کنند، اگر نشانه های افت قند خون را در روز داشتند، باید روزه خود را افطار کنند؛ بیماران دیابتی که روزه می گیرند، باید رژیم غذایی ویژه خود را در افطار و سحر رعایت کنند و در مصرف غذاهای شیرین که در ماه رمضان در وعده افطار استفاده می شود، زیاده روی نکنند و میزان توصیه شده از سوی متخصص تغذیه را رعایت کنند.  
 
مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه ادامه داد: برای مهار بهتر قند خون، توصیه می شود که این افراد قند خون خود را پیش از سحر و پس از افطار بررسی کنند.  
 
شناور تصریح کرد: اگر قند خون پیش از سحری بالاتر از 350میلی گرم بر دسی لیتر باشد، بیمار دیابتی که سحری نخورده باشد، اگر برای مهار دیابت لازم است در مدت روز نیز قرص مصرف کند و یا در مدت روز انسولین تزریق می شود، از مواردی است که بیماران دیابتی نباید روزه بگیرند.  
 
وی همچنین تاکید کرد: اگر عوارض مختلف مانند کلیوی و چشمی دیابت بروز کرده، بهتر است این افراد برای جلوگیری از عوارض بیشتر روزه نگیرند و با پزشک خود مشورت کنند.  

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.