شیراز؛

پرهیز از خرید گوشت در مراکز غیرمجاز

رئیس اداره دامپزشکی کازرون از مردم خواست از خرید گوشت‌های بدون مهر و برچسب اداره دامپزشکی خودداری کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ میلاد کاظمیان رئیس اداره دامپزشکی کازرون نسبت به خرید گوشت‌های بدون مهر و برچسب دام‌پزشکی از قصابی‌های کنار جاده‌ای و غیرمجاز هشدار داد.
 
کاظمیان با اشاره به شیوع بیماری تب کریمه و دامدارانی که از بیماری دام خود آگاهی دارند معمولاً به سمت کشتارگاه‌های مجاز نمی‌روند، گفت: این‌گونه دامداران چون می‌دانند مأمور و بازرس مستقر در کشتارگاه‌ها مانع از کشتن دام‌های بیمار می‌شود، به سمت مراکز غیربهداشتی دام به‌صورت کشتار زنده و یا قصابی‌های کنار جاده‌ای روی می‌آورند.
 
وی افزود: مردم از کشتارگاه‌های بین جاده‌ای خرید نکنند و گوشت را تا حدود 24 ساعت و جگر را هم 48 تا 72 ساعت در یخچال در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری و سپس استفاده کنند تا بر اثر جمود نعشی، ویروس از بین برود.
 
کاظمیان ادامه داد: بیماری تب کریمه کنگو، یک نوع بیماری ویروسی حاد تب‌دار خونریزی دهنده است که بین انسان و دام مشترک است.

وی اظهار داشت: این ویروس توسط بندپایان و کنه‌ها انتقال پیدا می‌کند که بسیاری از حیوانات اهلی و وحشی از جمله گاو، گوسفند، بز، شترمرغ و خرگوش به‌عنوان مخزن عمل می‌کنند.
 
کاظمیان با اشاره به اینکه «کنه دیالوما» عامل بیماری و مخزن است و عمر آن به 800 روز می‌رسد، گفت: علائم بالینی بیماری علامت خاصی ندارد که این امر تشخیص را دچار مشکل می‌کند. اما به طور کلی این ویروس در دام‌ها تب خفیف یا تب زودگذر و در انسان شبیه به سرماخوردگی، تب‌و‌لرز و سردرد، درد عضلانی، درد مفاصل، دردهای شکمی، حالت تهوع، استفراغ، گلودرد و پس از چند روز خونریزی از معده، دهان، لثه و رحم را نشان می‌دهد.
 
وی حالت خون‌مردگی وسیع و خونریزی جرمی و مخاطی روی تنه، ساق دست‌ها، پاها و خون در مدفوع را از دیگر علائم بیماری کریمه نام برد.
 
کاظمیان بیان کرد: راه‌های انتقال این بیماری از 3 طریق گزیده شدن توسط کنه آلوده‌شده، تماس با خون و مواد آلوده‌کننده دامی که دچار عفونت خونی شده باشد و نیز تماس با خون و ترشحات بیمار انجام می شود.

وی افزود: این بیماری بیشتر در افرادی که در صنعت دام مشغول به کار هستند ازجمله دام‌پزشکان، دامداران و کارکنان کشتارگاه و همچنین زنان خانه‌دار که با گوشت تازه آلوده تماس دارند اتفاق می‌افتد.
 
کاظمیان ادامه داد: از جمله راه های پیشگیری از شیوع این بیماری، کنترل تردد دام و جلوگیری از حمل‌ونقل دام، حمام و سم‌پاشی دام‌ها با سموم ضد کنه، سم‌پاشی بستر و جایگاهدام در روستاها و دامداری‌ها و بهداشتی نمودن جایگاه‌های نگهداری دام با استفاده از مصالح مناسب ساختمانی مثل سیمان است.
 
وی گفت: تاکنون در شهرستان کازرون هیچ موردی از این نوع بیماری دیده نشده و اقدامات پیشگیرانه‌ای‌ را در این راستا انجام داده‌ایم، اما بهتر است مردم از خرید گوشت‌های فاقد مهر و برچسب اداره دامپزشکی خودداری کنند.
 
کاظمیان با اشاره به اینکه تاکنون حدود 250 هزار مترمربع محل نگهداری دامی در کازرون توسط این اداره سم‌پاشی شده است، اظهار کرد: برای پیشگیری از بیماری تب کنگو با توجه به تعداد دام و جایگاه دامی، سهمیه سم دامداران به دهیاران و شوراهای روستایی داده می‌شود تا در اختیار دامداران قرار گیرد.
 
وی بابیان اینکه در این شهرستان هفت دکتر در بخش خصوصی و چهار دکتر در بخش دولتی مشغول بکار هستند، تصریح کرد: این افراد در حالت آماده‌باش به سر برده و با پایش بیماری‌های دام‌ها به‌صورت دائم و روزانه، اقدامات پیشگیرانه را انجام می‌دهند.
 
رئیس اداره دامپزشکی کازرون بر با آموزش تدریجی و اطلاع‌رسانی تاکید کرد و گفت: استفاده افراد شاغل در دامداری‌ها از لباس مناسب جهت محافظت از نیش کنه و استفاده افراد شاغل در کشتارگاه‌ها و مراکز عرضه گوشت قرمز از وسایل محافظتی از قبیل چکمه، دست‌کش، عینک و نیز حفاظت از تماس مستقیم با خون و ترشحات آلوده دامی می‌تواند از انتقال و درگیر شدن افراد با این بیماری جلوگیری کند.
انتهای پیام/ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار