همدان؛

با اصول تغذيه‌اي صحيح از عوارض جسمی و یا عصبی پیشگیری کنیم

مدير نظارت بر مواد غذايي و بهداشتي دانشگاه علوم پزشکی همدان جدی گرفتن روش صحیح تغذیه در ماه رمضان را موثر در پیشگیری از عوارض جسمی و یا عصبی بیان کرد.

با اصول تغذيه‌اي صحيح از عوارض جسمی و یا عصبی پیشگیری کنیم

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ دكتر محمد كاظم زاده با اشاره به ضرورت تغذيه مناسب در اين ماه اظهار کرد: تغذیه در ماه رمضان باید به گونه‌ای باشد كه غذا های انتخاب شده در سحر، افطار و شام بتواند مواد لازم بدن یعنی کربوهیدرات‌ها، چربی، پروتئین، فیبر، ویتامینها، آنزیم‌ها و مواد معدنی لازم را در 24 ساعت به بدن برسانند.

وي افزود: آشنايي با چهار فاكتور زمان غذا خوردن، ميزان غذا خوردن، چگونه غذا خوردن و انتخاب نوع غذا به سلامت افراد در اين ماه كمك زيادي خواهد كرد.

 كاظم‌زاده خاطرنشان كرد: در ماه مبارک رمضان زمان غذا خوردن اصلی، سه مرحله سحر، افطار و شام است که بايد کاملاً از هم مجزا باشندكه یکی از موارد اشتباه غذایی در این مرحله سریع غذا خوردن در وقت سحر است که اثرش بعد از چند روز روزه گرفتن در سیستم گوارش خواهد بود.

وي در ادامه گفت: در ماه رمضان بايد به زمان صرف افطار و شام توجه داشت، نبايد بدون در نظرداشتن حجم غذاي خورده شده در افطار وارد مرحله شام خوردن شد، فاصله زماني افطار و شام بايد آنقدر باشد كه در موقع شام خوردن غذاي هضم نشده در معده نباشد.

دكتر كاظم‌زاده در مورد ميزان مصرف غذا در وعده ها افزود: حجم غذای افطار باید بسیار کم باشد تا قبل از شام خوردن از معده خارج شده و امکان شام خوردن بدون عوارض جانبی وجود داشته باشد. حجم شام نيز باید کنترل شود تا هم امکان خوردن میوه بعد از شام باشد، و نه مشکلی در روند خواب پیش آید، و نه مانعی بر غذا خوردن در وقت سحر شود.

مدير نظارت بر موادغذايي و بهداشتي دانشگاه ياد آور شد: یکی از معضلات غذا خوردن بيشتر افراد سریع خوردن غذا است و به هر دلیل که باشد ضرر آن در روی معده بسیار شدید خواهد بود و عواقبی ناگوار به دنبال خواهد داشت. پس در ماه مبارک باید دقت داشت كه وقت طوري تنظیم شود تا غذا خوردن در سحر، افطار و شام با عجله انجام نشود.

دكتر كاظم‌زاده یکی دیگر از نکات در مورد تغذیه ماه رمضان را توجه خاص به نوع غذای مصرفی بيان كرد و گفت: غذاهایی که ما می خوریم مهمترین فاکتور تعیین کننده سلامتی و بیماریهای ماست، و عاملهاي متعددی مانند نا آگاهي از مواد غذایی، انتخاب غذا در تنوع هاي مکانی-زمانی، تبلیغات تولید کننده ها، و انتخاب بر اساس قدرت اقتصادی در انتخاب نادرست غذایی ما دخالت دارند.

انتهای پیام/ ش

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار